غیبت

حدیث با موضوع غیبت

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر‌اکرم صلی‏ الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند: روز قیامت در لحظه‌ی حسابرسی عده‌ای زبان به گله باز می‌کنند و می‌گویند این پرونده اعمال ما نیست زیرا ما در دنیا کارهای نیک بسیاری انجام دادیم، در جواب خطاب می‏شود: ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغْتِیَابِ النَّاسِ،

(خیر چنین نیست، اشتباهی صورت نگرفته بلکه) ‌اعمال خیر تو به خاطر غیبت‌هایت از بین رفته ( و در نامه عمل ‏غیبت شونده نوشته شده است) . ( جامع الأخبار ، ص‌ و محدث نورى ، مستدرک الوسائل، ج9، ص121، ح10418. )

جامع الأخبار ، ص‌ و محدث نورى ، مستدرک الوسائل، ج9، ص121، ح10418
حضرت محمد (ص)
توضیحات

چند نکته درباره غیبت:
1.یکی‌از‌گناهان‌کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند و هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد ، هر چند بعضی از مراجع عظام تقلید می فرمایند اگر به قصد تنقیص باشد؛ غیبت محسوب می شود.
2. در حرام بودن عیب مخفی، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا ‏آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان وگفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف ‌را ‌بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است،‏ چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود ‏تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند. برخی از مراجع عظام (مثل مرحوم آیت‌الله بهجت و مقام‌معظم رهبری) می‌فرمایند: انسان از‌شخصی‌که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی‌که مفسده ای بر‌آن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او از‌خدا طلب آمرزش کند کافی‌است. (استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص‌833 م 31‌و خویی و تبریزی رساله 2824، استفتائات امام ج3 س59-58 حضرات امام، استفتائات س9و 16و53-مکارم، استفتائات ج1س552- فاضل ‌جامع‌الاحکام ج1 س982، منهاج سیستانی ج1ص 17)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
چند نکته درباره غیبت:
1.یکی‌از‌گناهان‌کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند و هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد ، هر چند بعضی از مراجع عظام تقلید می فرمایند اگر به قصد تنقیص باشد؛ غیبت محسوب می شود.
2. در حرام بودن عیب مخفی، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا ‏آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان وگفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف ‌را ‌بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است،‏ چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود ‏تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند. برخی از مراجع عظام (مثل مرحوم آیت‌الله بهجت و مقام‌معظم رهبری) می‌فرمایند: انسان از‌شخصی‌که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی‌که مفسده ای بر‌آن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او از‌خدا طلب آمرزش کند کافی‌است. (استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص‌833 م 31‌و خویی و تبریزی رساله 2824، استفتائات امام ج3 س59-58 حضرات امام، استفتائات س9و 16و53-مکارم، استفتائات ج1س552- فاضل ‌جامع‌الاحکام ج1 س982، منهاج سیستانی ج1ص 17)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

بدون دسته بندی
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code