گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام علیها حضرتش در خطبه فدکیه درباره فلسفه نماز می فرمایند: فَجَعَلَ اللهُ... الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ. وقتی انسان به عظمت خدا توجه پیدا کرد در برابرش به رکوع و سجود که اوج تواضع و فروتنی است می پردازد و این تواضع موجب می شود از تکبر خارج گشته و خود را برتر از دیگران نداند.
نکته ای کوتاه پیرامون حدیث شریف عرض کنم:
برای اینکه انسان از نماز بهره وافری ببرد نیاز به حضور قلب در نماز دارد و حضور قلب در نماز وابسته به دو عامل هست:
عامل اول برای داشتن حضور قلب در نماز توجه قلبی هست یعنی دلِ انسان باید متوجه باشد که در نماز مخاطبی دارد و آن مخاطب خدای متعال است و در پیشگاه خداوند حضور پیدا کرده است و انسان از اول تا آخرِ نماز سعی کند که این احساس در او زنده بماند که در مقابل شخص بسیار با عظمتی قرار دارد و با خدای متعال حرف میزند. و اگر این احساس و حالت در انسان به وجود آمد -البته تمرین لازم دارد- حتی اگر معانیِ کلمات را هم نداند، باز فضیلت نماز را خواهد برد. جوانهای عزیز چنانچه در جوانی این خصوصیت را تمرین کنند پیدا شدن این حالت توجه آسانتر و ماندگار خواهد بود.
عامل دوم برای داشتن حضور قلب در نماز انجام درست و کامل انجام دادن واجبات نماز است. انسان نمی تواند با سجده یا رکوع ناقص حضور قلب پیدا کند. لذا رکوع با تمامی واجباتش از جمله آرامش بدن در هنگام ذکر رکوع و قیام و ایستادن بعد از رکوع همراه با لحظه ای آرامش بدن و سجده با تمامی واجباتش از جمله گذاشتن اعضای هفتگانه روی زمین و همچنین گفتن ذکر سجده در حال آرامش بدن و همچنین رعایت نشستن بدن بین دو سجده همراه با لحظه ای آرامش بدن. لذا برای حضور قلب به این دو عامل باید توجه بشود.
خداوند برف و بارانش را با عافیت نازل بفرماید به برکت صلوات
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه می فرمایند: صله رحم، ارتباط با خویشاوندان ،این دید و بازدید ها، باعث طول عمر و مانع از مرگ ناگهانی می گردد، وقتی مرگ اتفاق نیفتد، موجب افزایش جمعیت نیز می شود. فَجَعَلَ اللهُ ...صِلَةَ الْاَرْحامِ مَنْساَةً فِی الْعُمْرِ وَ مَنْماةً لِلْعَدَدِ.
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. یکی از سفارشات حضرت زهرا سلام الله علیها طبق این حدیث، حفظ ارتباط با نزدیکان و خویشاوندان است .صله رحم باعث ماندگاری فرهنگ اسلامی و تبادل نسل به نسل معارف الهی است. محیطهای خانوادگی بهترین وسیلة ارتباط تفکرات صحیح و سُنَن صحیح اسلامی به نسلهای بعدی است. لذا یکی از علل و حِکَمت های توصیه به صله رحم است.
2. یکی از توصیه های موکد دین این است اگر از خویشان کسی قطع ارتباط کرده است باز هم شما قطع ارتباط نکنید یعنی اگر از طرف مقابل پاسخ مناسبی داده نمیشود، اما تو ارتباط را قطع نکن! ارتباط را حفظ کن! شاید رازش این است که بالأخره در اکثر موارد این ارتباط یک جانبه به ارتباط دوجانبه خواهد انجامید.
3. صلۀ رحم به هر قدری ممکن است، انجام بگیرد. گاهی با ارتباط تلفنی یا سلام رساندن و از این قبیل ارتباطات جزئی، صلۀ رحم محقّق میشود.
خداوند متعال برکات آسمانی خودش را با خیر و عافیت بر ما نازل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
گفتار روز
توضیحات
یکی از اعضایی که ما را در عبادت خدا کمک می کند زبان است و همین زبان هم ممکن است عبادات انسان را بسوزاند.یکی از از گناهان زبان که قرآن هم در چندین آیه به آن اشاره می کند، گناه کبیره غیبت است، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله درباره اثر غیبت می فرماید :الْغِیبَةُ أَسْرَعُ فِی دِینِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ مِنَ الْأَکِلَةِ فِی جَوْفِه.غیبت کردن در نابودی دین مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.کافى(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 357 ، ح 1
برادران و خواهران،گاهی ما گمان میکنیم با گفتنِ فقط “واقعیت” اشکالی ندارد؛ میگوییم: «غیبت نکردم، راست گفتم!»
اما در حقیقت:از جهت شرعی غیبت مطابق نظر مقام معظم رهبری این است که انسان به قصد مذمت و عیب جویی، عیب پنهانی را که واقعیت دارد از شخصی در غیابش نزد دیگری بیان کنیم.
اگر خدای ناکرده در گذشته غیبتی کرده ایم، تکلیف شرعی چیست؟
به نظر اکثر مراجع از جمله مقام معظم رهبری دو مرحله دارد:
1. توبه و استغفار از گناه غیبت.
2. رفع حقالناس:یعنی در صورت امکان از طرف مقابل حلالیت طلبیده شود و اگر امکان ندارد یا حلالیت طلبیدن مفسده دارد، برایش استغفار و طلب آمرزش کند.
حال بیایید از درِ این حرم، در کنار زائران اهل دل، تصمیم بگیریم:از حالا مراقب زبانمان باشیم.
خداوند متعال برکات آسمانی خودش را با خیر و عافیت بر ما نازل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
گفتار روز
توضیحات
یکی از حقوقی که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم حق الناس است که در این فرصت چند نکته کوتاه درباره حق الناس مالی عرض می کنم:
اگر حق مالی مردم به عهده انسان باشد در صورت توانایی باید فورا آن را ادا کند مثلا اگر انسان بابت خرید کالایی به کسی بدهکار است و بدهکاریش را پرداخت نکرده یا آسیب بدنی زده هر چند در ایام کودکی یا اینکه مالی را از یک مسلمانی ضایع کرده و مانند اینها که مصداق حق الناس و حق مالی مردم است که باید ادا شود .
اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید فورا بدهی را به خود طبکار بدهد و اگر فرد فوت کرده میبایست به ورثهاش بپردازد.
اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبروریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است میتواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات؛ بدهی خود را پرداخت کند. و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست.
اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار مایوس شود باید (احتیاط یا فتوا)باید با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیر شرعی(متدین) صدقه بدهد.
خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.به نقل از کتاب شریف عیون اخبار الرضا علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یَأْمَنْ جَارُهُ بَوَائِقَهُ. از ما نیست کسى که همسایه اش از شرّ او در امان نباشد. (چشمه های حکمت رضوی حدیث 295)
چند نکته کوتاه شرعی درباره حقوق همسایگان:
1. دخل و تصرف بر دیوار همسایه یا بام منزل وی یا دیوار مشترک با همسایهاش یا قسمتهای مشترک آپارتمان که مشاعات آپارتمان گفته می شود باید با اجازۀ یا اطمینان به رضایت همسایگان باشد البتّه در تصرّفات اندکی مانند تکیه دادن به دیوار که معمولاً رضایت فرد از قرائن و شواهد به دست میآید، اشکالی ندارد.
2. کارهایی که سبب اذیت و آزار همسایگان می شود، باید خودداری شود و اگر فرزندان خردسال باعث اذیت شوند شرعا وظیفه سرپرست شرعی است که از این کار جلوگیری کند.
3. اگر انسان در ملک خود کاری کند یا تصرّفی نماید که بر اثر آن، ضرر به همسایهاش میرسد، مرتکب حرام شده و واجب است آن را برطرف نماید؛ مثل اینکه فرد در خانۀ خود باغچهای احداث کند که آب جمع شود و این امر موجب نم کشیدن دیوار همسایه گردد.
خداوند صفا و صمیمت را میان مسلمین قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد