کل بیان های بین الصلاتین از ۴/۰۸/۱۱ تا ۴/۰۸/۱۸

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم


یکی از واجبات بعد از نماز سجده سهو است که در چند مورد واجب(فتوا یا احتیاط) می شود:

۱. سلام بی جا یعنی نمازگزار در جایی که نباید سلام بدهد اشتباها سلام بدهد، مثلا در رکعت اول اشتباها سلام بدهد. البته اگر کسی در نماز اشتباها سلام اول نماز را بگوید، سجده سهو ندارد.


۲. کلام بی جا یعنی نمازگزار در بین نماز سهوا حرف بزند و سخنی بگوید که ذکر و دعا محسوب نشود.


۳. اگر نمازگزار بعد از سجده دوم شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت. (سیستانی: بعد از داخل شدن در سجده دوم.)


۴. تشهد فراموش شده که تا رکوع رکعت بعد هم متوجه نشود.


۵. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای حفظه الله یک سجده فراموش شده که تا رکوع رکعت بعد هم متوجه نشود.

جهت قبول زیارت و سلامتی همه زائرین صلواتی را عنایت بفرمایید

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت فاطمه زهرا‌سلام‌الله‌علیها روایت  شده که فرمودند: أزهَدُ النُاسِ مَن تَرَکَ الحَرام. زاهد‌ترین مردم کسی است که حرام را ترک کند.‌تحف العقول،ص۵۱۹

اما مساله شرعی:

یکی از سؤالاتی که درباره ایام فاطمیه می شود این است که برگزاری مجالس جشن و شادی مثل عروسی و جشن تولد در این ایام چه حکمی دارد؟ و چند روز را به عنوان ایام فاطمیه باید محترم شمرد؟

در جواب این سؤال باید به چند نکته توجه شود:

1. در مورد سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دو روایت مشهور است یکی اینکه ایشان 75 روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله به شهادت رسیدند و دیگری اینکه 95 روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند.

2. مقدار ایام فاطمیه که باید احترام آن حفظ شود بستگی به نظر عرف متدینین جامعه دارد مثلا ممکن است مقدار ایام شهادت و عزا را 5 روز بدانند؛ و در هر منطقه یا شهری ممکن است این عرف متفاوت باشد.

3. مجالس جشن و شادی مثل عروسی و جشن تولد در ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها برکتی ندارد و انجام هر کاری که در نزد مؤمنین توهین و بی احترامی به این ایام و حضرت زهرا سلام الله علیها محسوب شود حرام است؛ هر چند حرام بودن اموری مثل موسیقی های خلاف شرع و رقص حرام اختصاص به این ایام ندارد و در تمامی ایام حرام است اما معصیت و گناه بودن چنین کارهایی در این ایام بیشتر است. (رهبری سایت أدمین شماره استفتاء 619124 و سایت مکارم استفتائات فاطمیه و تبریزی استفتائات جدید ج2 ص1918 و مسائل جدید ج2 ص49 و50)

خداوند متعال توفیق شرکت در مجالس اهل بیت علیهم السلام و یادگیری معارف اهل بیت علیهم السلام را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه درباره امامت می فرمایند: اطاعت از اهل بیت علیهم السلام به دلیل آگاه بودن از حقایق دین موجب می‌شود تا تفسیر و برداشت از دین نظم پیدا کند و از اعمال سلیقه و تفسیر به رای جلوگیری شود و از طرف دیگر چون همه در حول رهبر واحد حرکت می کنند از اختلاف و پراکندگی نیز جلوگیری می شود: «فَجَعَلَ اللهُ ... طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ، وَ اِمامَتَنا اَماناً لِلْفُرْقَةِ»

چند نکته کوتاه کوتاه پیرامون حدیث شریف:

1. مقام امامت با مقام رسالت تفاوت دارد و از مقام رسالت بالاتر است. لذا پیامبر صلی الله علیه و آله علاوه بر اینکه رسول است، امام نیز می باشد.

2. معنای رسالت پیغمبر این است که پیام الهی را به مردم می رساند، امّا معنای امامت پیغمبر این است که این رسالت را در دل مردم، در اندیشه‌ی مردم و در عمل و کارکرد مردم اجرا می کند؛ این معنای امامت است.


3. همان طوری که انتخاب رسول صلی الله علیه و آله از جانب خداست، انتخاب امام نیز از ناحیه خدای متعال است و حضرت رضا علیه السلام در توصیف امام می فرماید: الإِمامُ الأَنیسُ الرَّفیقُ ،( امام ، همدم و رفیق است) وَالوالِدُ الشَّفیقُ (و پدر مهربان)، وَالأَخُ الشَّقیقُ ، (و برادرِ همدل است)وَالاُمُّ البَرَّةُ بِالوَلَدِ الصَّغیرِ.( مادر نیکوکار به فرزند)

خداوند ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تعجیل فرماید به برکت صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تسلیت

حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه درباره امر به معروف می فرمایند: فَجَعَلَ اللهُ... الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعامَّةِ. امر به معروف مصلحت برای عموم مردم است یعنی  اگر در جامعه اسلامی معروف و خوبی‌ها به درستی ترویج و شناخته شود. منکر و زشتی نیز به درستی معرفی و به مردم شناسانده شود، مردم قطعا در فضای سالم معنوی و اخلاقی قرار می گیرند و از معصیت دور و به اطاعت و زندگی سالم و ایده آل که مصلحت عمومی در آن است نزدیک می‌شوند.

یکی از مهمترین وظایف دینی امر به معروف و نهی از منکر است برای اینکه این وظیفه را بتوانیم انجام دهیم، باید شیوه مناسب انتخاب شود، لذا به همین مناسبت  به چند نکته کوتاه توجه شود:


1. در انجام این فریضه نباید خجالت کشید. و انسان نباید در برابر وظیفه واجب دینی خجالت بکشد.


2. یکی از شرایط، احتمال تاثیر هست و تذکر دادن معمولا تاثیر دارد البته برای اثر گذاری لازم نیست حتما تذکر مستقیم بدهیم. مثلا اگر در یک اداره شاهد یک خلافی مثل رشوه یا پارتی بازی یا روابط نادرست زن و مرد یا عدم رعایت حجاب شرعی در بین کارکنان هست، چرا از یک نوشتن نامه مضایقه یا پیامک به سامانه پیامکی آن اداره مضایقه می کنیم؟ به نظر شما کوتاهی نیست؟ آیا اینجا هم احتمال درگیری هست؟

3. در غالب موارد بگوییم و رد شویم و توضیح لازم نیست و به هیچ عنوان بگو و مگو و مشاجره انجام نگیرد ضمن اینکه  در برخی مواقع لحظه آخر که از مکان خارج می شویم، بگوییم.

جهت پیروزی و سربلندی جبهه مقاومت صلوات

شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به روایت 75 روز)
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها. حضرتش در خطبه فدکیه درباره فلسفه نذر می فرمایند: فَجَعَلَ اللَّهُ ... الْوَفاءَ بِالنَّذْرِ تَعْریضاً لِلْمَغْفِرَةِ. عمل به نذر سبب مغفرت و آمرزش گناهان می شود؛ زیرا همان‌گونه که در آیه ۷ سوره دهر آمده است از نشانه های ابرار، وفا به نذر است


چند نکته کوتاه درباره احکام نذر:

1.    اگر شخصی کار واجب یا مستحبی یا کار مثبتی را با خواندن صیغه نذر بر خودش واجب کند باید به آن نذر عمل کند و نمی تواند آن نذر را تغییر دهد.

2.    اگر فرد نذر کند که در زمان مشخصی اطعام یا مجالس عزاداری بپا کند، اما از انجامش ناتوان می شود به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای تکلیف از عهده او ساقط می شود و نیاز با انجام جایگزینی ندارد.(نظر ایت الله مکارم: وظیفه کسی که توانایی انجام نذر را ندارد چیست؟اگر شخصی قادر به ادای نذر نباشد در این صورت تا جایی که توانایی دارد به آن عمل کند یا کاری که نزدیک و شبیه آن باشد را انجام دهد و اگر اصلاً قادر به انجام آن نباشد از او ساقط می‌شود.)

3.    اگر کسی نذر کند و زمان عمل نذر مشخص نباشد، عمل به نذر فوری نیست ولی نباید در انجام و عمل به نذر کوتاهی صورت بگیرد ولی اگر زمان عمل به نذر مشخص باشد و فرد عمل از عمل نذر تخلف کند باید کفاره شکستن نذر را بدهد که به نظر امام خامنه ای کفاره ای همان کفاره تخلف از قسم است.

یعنی ده فقیر را اطعام کند یا ده فقیر را لباس بدهد و اگر توانایی نداشته سه روز روزه بگیرد.

خداوند حاجت همه حاجتمندان را برآورده کند، به برکت صلوات

شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به روایت 75 روز)
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا علیها السلام حضرتش در خطبه فدکیه درباره فلسفه نیکی به والدین می فرمایند: فَجَعَلَ اللهُ ...  برَّ الْوالِدَیْنِ وِقایَةً مِنَ السُّخْط.

احسان به والدین مانع از عذاب حضرت حق خواهد شد.

یکی از حقوقی که در آموزه های دینی بسیار بر آن سفارش شده است رعایت حق والدین به جهت اهمیت چند نکته کوتاه درباره حقوق والدین را یاد آوری می کنم:

1. یکی از وظایف واجب فرزندان برخورد نیک با والدین و بی‌ادبی نکردن نسبت به آنها می باشد؛ چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین نسبت به فرزند بدی کرده باشند.

2. اگر پدر و مادر انسان فقیر باشند بر فرزندان واجب هست، نفقه پدر و مادر را پرداخت کنند. مقصود از نفقه تامین خوراک و پوشاک و سایر نیازهای ضروری آنها مطابق با شانشان می باشد.

3. اگر پدر و مادر درباره امور مربوط به فرزند دستوری بدهند که گناه نباشد و مخالفت با دستور شان سبب اذیت و ناراحتی ایشان شود اطاعت لازم است. بنابراین اگر فرزند با دوستانی معاشرت داشته باشد که والدین از این ارتباط فرزندشان با او رنج می برند و قلبا آزرده خاطر می شوند بر فرزند ترک این رفاقت واجب است. (از روی دلسوزی به فرزند: امام خمینی، سیستانی)

شادی روح همه گذشتگان مخصوصا پدر و مادرانی که از جمع ما به رحمت خدا رفته اند صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام علیها حضرتش در خطبه فدکیه درباره فلسفه نماز می فرمایند: فَجَعَلَ اللهُ... الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ. وقتی انسان به عظمت خدا توجه پیدا کرد در برابرش به رکوع و سجود که اوج تواضع و فروتنی است می پردازد و این تواضع موجب می شود از تکبر خارج گشته و خود را برتر از دیگران نداند.

نکته ای کوتاه پیرامون حدیث شریف عرض کنم:


برای اینکه انسان از نماز بهره وافری ببرد نیاز به حضور قلب در نماز دارد و حضور قلب در نماز وابسته به دو عامل هست:

 عامل اول برای داشتن حضور قلب در نماز توجه قلبی هست یعنی دلِ انسان باید متوجه باشد که در نماز مخاطبی دارد و آن مخاطب خدای متعال است و در پیشگاه خداوند حضور پیدا کرده است و انسان از اول تا آخرِ نماز سعی کند که این احساس در او زنده بماند که در مقابل شخص بسیار با عظمتی قرار دارد و با خدای متعال حرف می‌زند. و اگر این احساس و حالت در انسان به وجود آمد -البته تمرین لازم دارد- حتی اگر معانیِ کلمات را هم نداند، باز فضیلت نماز را خواهد برد. جوانهای عزیز چنانچه در جوانی این خصوصیت را تمرین کنند پیدا شدن این حالت توجه آسانتر و ماندگار خواهد بود.

عامل دوم برای داشتن حضور قلب در نماز انجام درست و کامل انجام دادن واجبات نماز است. انسان نمی تواند با سجده یا رکوع ناقص حضور قلب پیدا کند. لذا رکوع با تمامی واجباتش از جمله آرامش بدن در هنگام ذکر رکوع و قیام و ایستادن بعد از رکوع همراه با لحظه ای آرامش بدن و سجده با تمامی واجباتش از جمله گذاشتن اعضای هفتگانه روی زمین و همچنین گفتن ذکر سجده در حال آرامش بدن و همچنین رعایت نشستن بدن بین دو سجده همراه با لحظه ای آرامش بدن. لذا برای حضور قلب به این دو عامل باید توجه بشود.

خداوند برف و بارانش را با عافیت نازل بفرماید به برکت صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه می فرمایند: صله رحم، ارتباط با خویشاوندان ،این دید و بازدید ها، باعث طول عمر و مانع از مرگ ناگهانی می گردد،  وقتی مرگ اتفاق نیفتد، موجب افزایش جمعیت نیز می شود. فَجَعَلَ اللهُ ...صِلَةَ الْاَرْحامِ مَنْساَةً فِی الْعُمْرِ وَ مَنْماةً لِلْعَدَدِ.

چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:

1. یکی از سفارشات حضرت زهرا سلام الله علیها طبق این حدیث، حفظ ارتباط با نزدیکان و خویشاوندان است .صله رحم باعث ماندگاری فرهنگ اسلامی و تبادل نسل به نسل معارف الهی است. محیط‌های خانوادگی بهترین وسیلة ارتباط تفکرات صحیح و سُنَن صحیح اسلامی به نسل‌های بعدی است. لذا یکی از علل و حِکَمت های توصیه به صله رحم است.

2. یکی از توصیه های موکد دین این است اگر از خویشان کسی قطع ارتباط کرده است باز هم شما قطع ارتباط نکنید یعنی اگر از طرف مقابل پاسخ مناسبی داده نمی‌شود، اما تو ارتباط را قطع نکن! ارتباط را حفظ کن! شاید رازش این است که بالأخره در اکثر موارد این ارتباط یک جانبه به ارتباط دوجانبه خواهد انجامید.

3. صلۀ رحم به هر قدری ممکن است، انجام بگیرد. گاهی با ارتباط تلفنی یا سلام رساندن و از این قبیل ارتباطات جزئی، صلۀ رحم محقّق می‌شود. 

خداوند متعال برکات آسمانی خودش را با خیر و عافیت بر ما نازل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code