کل بیان های بین الصلاتین از ۱/۱۱/۰۴ تا ۱/۱۱/۱۱

حدیث گفتار روز
بحارالأنوار، ج 82، ص 199 .

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امام باقر علیه السلام درباره اهمیت نماز می فرمایند: اینکه خدا یاد نمازخوان است بالاتر است از اینکه نماز خوان یاد خدا می کند چرا که خدا می فرماید: مرا یاد کنید من شما را یاد می کنم. بحارالأنوار، ج 82، ص 199 .

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نماز مسافر:
اگر انسان فراموش کند مسافر است مثل اینکه فرد داخل هتل یا مسافر خانه نماز می خواند و از مسافر بودنش فراموش کند و تصور می کند که در منزل خودش نماز می خواند چنانچه نماز را به صورت کامل و چهار رکعتی بخواند، در صورتی که در وقت نماز متوجه شود، باید نماز را دوباره به صورت شکسته بخواند و اگر بعد از گذشتن وقت متوجه شد، لازم نیست نماز را قضا کند.(1)
اگر انسان بجایی سفر کند که قبلا وطنش بوده است چنانچه تصمیم دارد یا اطمینان دارد که برای زندگی و سکونت به آنجا درآینده بر نمی گردد، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای نمازش در آنجا شکسته است.(2)
مسافری که در سفر نمازش شکسته است چنانچه در سفر نماز را به صورت شکسته بخواند و سپس به وطنش برگردد، همان نمازی که در سفر خوانده کافی است.(3)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع: (1)رساله مراجع مساله 1362 (2) رساله مراجع مساله 1327 و 1334 (3) رساله مراجع مساله 1367

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
الْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ حسد موجب نابودی ارزش و ثواب حسنات می گردد.( بحار، ج 69، ص 199)
حسد به معناى آرزوىِ نابودی نعمت‌ها و داشته‌هاى دیگران و خواستن نعمت فقط برای خود است. بر خلاف غبطه که آدمى آرزوى نابودی نعمت دیگران را ندارد، بلکه فقط می‌خواهد او نیز از آن نعمت بهره‌مند شود.
چند راهکار برای رفع حسادت
1. دعا کردن برای طرف مقابل
2. شناسایی عوامل حسد مثل دشمنی و کبر و برطرف کردن آن
3. داشتن و نداشتن نعمت بلکه همه چیز را ازخدا بدانید
4. توجه به این نکته که حسد باعث نابودی حسنات خود فرد می شود که در بیان شریف امام هادی علیه السلام اشاره شده بود.
خداوند ما را از شر رذائل اخلاقی و حسادت ها مصون بدارد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج‌البلاغه، کلمة ٤٥٣

سلام علکیم بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی علیه السلام در روایتی می فرمایند:ارزش مردم در دنیا به اموال آنها هست اما ارزش در آخرت به اعمال است (نهج‌البلاغه، کلمة ٤٥٣)

امام هادی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از کارهایی که اعمال خیر انسان را تباه می کند غیبت و بدگویی از دیگران است که به جهت اهمیت چند نکته کوتاه درباره غیبت خدمت شما زائرین یادآوری می کنم:
تعریف غیبت به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای این است که انسان به قصد مذمت و عیب جویی معایب پنهان کسی را در غیابش نزد دیگری بیان کند.
در حرام بودن بیان عیب مخفی، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا ‏آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را در فضای مجازی پخش کند.
هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند و به نظر برخی از مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای می‌فرمایند ‌اگر‌ غیبت شونده زنده است و امکان حلالیت طلبیدن از او می‌‌باشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان حلالیت طلبیدن نیست از او نیست، برایش استغفار نماید.
خداوند متعال توفیق شناخت و ترک معصیت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص‌833 م‌31‌، استفتائات امام ج3 س59- 58حضرت امام، استفتائات‌س9و 16و53؛ فاضل‌‌جامع‌الاحکام‌ج1‌س982،منهاج سیستانی ج1ص 17

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از اقدامات امام هادی علیه السلام را خدمت زوار گرانقدر تقدیم میکنیم.
1. ایجاد آمادگی فکری شیعیان جهت ورود به عصر غیبت بیان روایات فراوان در مورد فرا رسیدن و نزدیک بودن عصر غیبت، بشارت به ولادت حضرت حجت و مخفی بودن ولادت و هشدار این که مبادا مخفی بودن باعث تردید شما شیعیان گردد، کم کردن تماس مستقیم شیعیان با حضرت؛ و ارجاع سؤالات شیعیان به وکلا و توجیه وکلا نسبت به پرسش‌های شیعیان؛ با توجه به انحرافات و شبهات آن روز.
2. مبارزه با انحرافات مانند غالیان که، نسبت الوهیت و خدایی به ائمه علیه السلام میدادند. وصوفیان که ریاکارانه در مقابل امام هادی علیه السلام می‌ایستادند.
3. تربیت نیرو و افراد شایسته امام علیه السلام ، نیروهایی را که استعدادهای لازم داشتند شناسایی کرده و آنان را جهت پیشبرد اهداف اسلامی تربیت می‌فرمودند. مانند : عبدالعظیم حسنی و عثمان بن سعید عمری.
4. تبیین مقام شامخ امامت از طریق زیارت غدیریه و زیارت جامعه .
خداوند متعال ما را با معارف ناب اهل بیت علیهم السلام آشناتر بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
کافى، ج 5، ص 125، ح 7

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تسلیت به مناسب شهادت امام هادی علیه السلام حضرتش در یک روایت نورانی می فرمایند: به راستى که مال حرام، رشدی ندارد و اگر در ظاهر افزایش یابد، برکتى ندارد و اگر انفاق شود،پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه اى به سوى آتش خواهد بود. کافى، ج 5، ص 125، ح 7

امام هادی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

مطابق دستورات اسلامی برخی از کسب درآمدها مشروع و حلال نمی باشد که باید از آنها پرهیز شود و در این فرصت به برخی از آنها اشاره می شود:
1. کسب درامد از طریق خرید و فروش وسایل قمار مثل پاسور یا فروش مواد مخدر یا فروش فیلم های مبتذل و مستهجن و محتواهایی که انحراف اخلاقی یا اعتقادی جوانان را به همراه دارد.
2. استخدام شدن برای انجام کارهای حرام مثل اینکه کسی که استخدام شده است که گزارش های دروغ را برای صاحب کار آماده کند یا در کارخانه ای استخدام شده که کم فروشی یا غش در خرید و فروش از طریق نیرو انجام بگیرد یا پزشکی که اجرت گرفته است که سقط غیر مجاز جنین را انجام دهد و یا مزد می گیرد که رقاصی انجام دهد و آهنگ حرام پخش کند، و مانند اینها که کسب درامد از این راهها حرام است.
3. درامدهایی که از راه حرام بدست بیایید انسان مالک چنین درامدهای نمی شود و باید به صاحبان اصلی برگرداند و در صورت عدم دسترسی با اجازه دفتر مرجع تقلید به فقیرمتدین پرداخت شود.(رساله مراجع مساله 2064؛ 2070)(اکثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛‌مسائل‌جدید‌ج1 ص71؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م8؛ مسائل منتخبه م647)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت امام هادی علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم –

برخی از فضایل امام هادی ( علیه السلام ) عبارتند از:
1- ساده زیستی : از دیگر ویژگی های برجسته اخلاقی امام هادی ( علیه السلام ) ، ساده زیستی و دوری از دنیا بود. در این زمینه نیز آمده است: «از دنیا چیزی در بساط زندگی نداشت. بنده ای وارسته از دنیا بود. در آن شبی که به خانه اش هجوم آوردند، او را تنها یافتند با پشمینه ای که همیشه بر تن داشت و خانه ای که در آن هیچ اسباب و اثاثیه چشم گیری دیده نمی شد. کف خانه اش خاک پوش بود و بر سجاده حصیری خود نشسته، کلاهی پشمین بر سر گذاشته و با پروردگارش مشغول نیایش بود(کافی، ج 1، ص 502)
2- تلاش و کار:«علی بن حمزه» می گوید: «ابوالحسن ( علیه السلام ) را دیدم که به سختی مشغول کشاورزی است؛ به گونه ای که عرق از سر و رویش جاری است. از ایشان پرسیدم: فدایت شوم! کارگران شما کجایند [که شما این گونه خود را به زحمت انداخته اید]؟ در پاسخ فرمود: ای علی بن حمزه! آن کس که از من و پدرم برتر بود، با بیل زدن در زمین خود روزگار می گذراند. دوباره عرض کردم: منظورتان کیست؟ فرمود: رسول خدا، امیرمؤمنان و همه پدران و خاندانم خودشان کار می کردند. کشاورزی ازجمله کارهای پیامبران، فرستادگان، جانشینان آنها و شایستگان درگاه الهی است»( من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 216)
3-انفاق و بخشش فراوان: راوی گوید: برای امام هادی علیه السلام گوسفندان بسیاری خریدم. سپس مرا خواست و از منزلش مرا به جایی برد که بلد نبودم و فرمود تا تمامی این گوسفندان را میان افرادی که خود دستور داده بود، پخش کنم(اصول کافی، ج 1، ص 498)
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
بحار الانوار ج 71 ، ص 182

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. امام هادی علیه السلام در روایتی می فرمایند:کسى که از خدا اطاعت مى کند ، از خشم مردم باکى ندارد . بحار الانوار ج 71 ، ص 182

امام هادی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:چند نکته کوتاه درباره استفاده از شبکه های اجتماعی:
استفاده از شبکه های اجتماعی در صورتی برای انسان شرعا مجاز است که از وقوع در حرام ایمن باشد اما اگر خوف و ترس انحراف فکری، عقیدتی، اخلاقی آنان از این طریق وجود داشته باشد، استفاده جایز نیست؛ مگر آنکه طوری استفادۀ خویش را محدود نماید که از ابتلای به گناه و حرام مصون باشد.
انتشار مطالبی که سبب تضعیف نظام جمهوری اسلامی یا سبب اختلاف و فتنه میان آحاد مردم می شود در فضای مجازی یا غیر آن حرام است.
در هنگام ارسال ونشر مطالب برای دیگران باید از گناهانی همچون ریختن آبروی مؤمن، دروغ و گفتار بدون علم، افشای اسرار و انتشار فایلها و ویدیوهای محرمانه، نشر تصاویر فساد‌انگیز و محرّک پرهیز بشود بلکه در فضای مجازی باید مراقبت مضاعف داشته باشیم.
خداوند توفیق دوری از گناه و معصیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم

علت عقب ماندگی کشورهای اسلامی و پیشرفت غربی ها چیست؟

1.اگر اسلام عامل عقب ماندگیست؛ چرا در قرن2-10 کشورهای اسلامی در قله علم  بودند؟

2.نه همه کشورهای مسیحی پیشرفته هستند(مثلا اتیوپی که حدود 2 برابر ایران جمعیت و  مساحت دارد،ولی یک هفتم ایران اقتصاد ندارد) و نه همه کشورهای اسلامی عقب مانده هستند(امارات و کویت :طبق مبانی غربی)

3.خدا  دنیا را طبق قانون علیت و  اسباب  (برای هر چیزی سببی  گذاشته) میچرخاند و هرجا علت باشد،معلول هست و فرقی بین مومن و کافر نیست.

قواعد عالم مثل:علم- تلاش و کار-نظم و .. (که مورد تاکید شدید اسلام است)، را هرکس با هردینی عمل کند پیشرفت میکند و برعکس.(عمل به نسخه شفا میدهد نه داشتن برگه نسخه)

 و سرنوشت اقوام را خودشان عوض میکنند(آیه 11رعد)

4.پیشرفت تکنولوژی همیشه دلیل خوشبختی نیست( اکنون در غرب:ازبین رفتن خانواده، فساد و تجاوز جنسی، سگ بجای انسان و قتل و غارت و..زیاد است)

5.دین نگاهش فقط به این دنیا نیست و خوشبختی را در مجموع دو عالم میبیند؛ ولی غرب، آرزویش فقط این دنیاست               

6.این چگونه پیشرفتی است که با تجاوز به کشورها و قتل وغارت بقیه مردم (جنگ جهانی1و2 و...) رخ میدهد؟

7.عوامل پیشرفت غرب دوری از دین نبوده،بلکه (تلاش زیاد -خطرپذیری -دنبال علم رفتن، و...) و همچنین غارت بقیه کشورها میباشد.

8.جمهوری اسلامی بعداز انقلاب در زمینه علم، نظامی، بهداشت ، عدالت و اقتصاد و.. جزء 10-15 کشور برتر دنیا طبق آمارهای بین المللی شده (رجوع:کتاب صعود40ساله)

عوامل عقب ماندگی:    

الف)جنگهای داخلی و عدم وحدت  ب) وجود نظام سیاسی فاسد و حاکمان موروثی استبدادی ومبارزه نکردن با حاکمان

ج) هجوم استعماگران و دشمنی آنها  د)  فهم غلط از آموزه های دین مثل زهد و ترک دنیا، قناعت، قضاقدر و رضا و ...

ه) کم همتی؛ کم تلاشی ؛ تن پروری و تنبلی         ز)خودباختگی  و...

خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
مکارم الأخلاق، ج ۱، ص ۳۲۰

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) در روایتی فرمودند: «هر کس غذای حلال بخورد، فرشته ای بالای سرش می‌ایستد و برایش استغفار کند تا اینکه غذا خوردنش تمام شود.مکارم الأخلاق، ج ۱، ص ۳۲۰

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

غذایی که مومن می خواهد استفاده کند نکاتی را باید رعایت کند:
هر غذایی که شرعا مجاز باشد باید سه ویژیگی داشته باشد:
الف: حلال باشد.
ب: پاک باشد.
ج: ضرر قابل توجهی برای بدن نداشته باشد.
اگر شخصی غذایی را به انسان تعارف کند، خوردن آن جایز است، هرچند اطمینان به رضایت قلبی وی وجود نداشته باشد؛
ولی اگر انسان یقین یا اطمینان داشته باشد که صاحب غذا قلباً راضی نیست، هرچند به زبان ابراز رضایت کند، نمی­تواند از آن غذا استفاده نماید.رساله جامع ج 2 م 1413
در هنگام خوردن بهتر است به برخی از نکات توجه شود:
الف:در خوردن میانه روی نماید و قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشد.
ب:لقمه را کوچک بردارد و غذا را خوب بجود و غذا خوردن را طول دهد.رساله مراجع م 2636 و 2637
ج:خوردن غذای داغ و همچنین فوت کردن و دمیدن در غذا و نگاه کردن به صورت دیگران در هنگام غذا خوردن ترک شود.
خداوند متعال رزق و روزی حلال نصیب همه ما بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم

علت باران و برف بیشتر برای کفار و گنهکاران؟

1.عوامل بارش زیاد است و منطقه جغرافیایی  حتما موثر است:

یعنی اگر شمال ایران:سالی 1000   ML می بارد با گناه800 میلی لیتر میشود و  در یزد اگر متوسط 100ML ببارد هرقدر هم خوب باشند به150 بیشتر نمیرسد و باز هم خوب بودن در یزد به بد بودن در شمال (فرضا) میزان باران نمیرسد. ( نسبی است)

2.هر بارانی رحمت و برکت نیست و ممکن است ضررش بیشتر باشد

3یکی از قواعد و سنتهای خدا (سنت امهال و استدارج ) است و به بدان و کفار نعمت بیشتر میدهد تا بیشتر غرق نعمت شوند و گناه بیشتر کنند و آخرت عذاب بیشتر شوند و عوض خوبی جزئی که کرده باشند، با همین نعمات دنیوی جبران شود.

 (آیه 178 آل عمران)(56 مومنون)(85 توبه)(182 اعراف)(15هود)

برعکس به خوبان بلا و سختی و نعمت دنیوی کمتر میدهد تا گناهانشان بخشیده شود (کافی، ج 2، ص 276)

4. فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَتَّی إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ : -44 انعام-  یعنی وقتی خدارا فراموش کنند، درهای همه نعمتها را برایشان بازمی کنیم تا غرق شوند وبعد عذاب خواهند شد)

-البته یکی از سنتهای خدا نیز نزول رحمت برای باتقوایان است  (96 اعراف)

خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مواعظ عددیّه، ص ٣)

سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند‏: طَلَبُ الحَلالِ جِهادٌ. (مواعظ عددیّه، ص ٣)

به دنبال روزی حلال رفتن، جهاد در راه خدا است.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

سوالی که پرسیده می شود این است که آیا سود بانکی درآمد حلال است در این زمینه چند نکته را عرض می کنم:
قراردادی که بانکها بر اساس آن به مردم سود می دهند قرارداد وکالت در سرمایه گذاری است یعنی سرمایه گذار بانک را وکیل می کند و اختیار می دهد که سرمایه اش را در فعالیتهای اقتصادی سود آور حلال مثل خرید و فروش و مضاربه و مشارکت و تولید بکار بیندازد.
اگر کسی در بانک سپرده گذاری کند و شک داشته باشد که بانک به قرارداد وکالت عمل می کند یا خیر، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای سود دریافتی حلال است.
افراد چنانچه بخواهند از این قرارداد وکالت در سرمایه گذاری با فرد یا موسسه ای غیر از بانک استفاده کنند، شرعا مانعی ندارد.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
منابع:
(استفتائات امام خامنه ای،س 1922 استفتائات آیت الله سیستانی س 355 )
جهت اطلاع بیان کننده: آیت الله بهجت: سود سپرده ربا و حرام است، مگر با معاملة شرعیه در قبال سود معین؛ به این صورت که با سود یک معاملة شرعیه انجام دهد، مثلاً یک خودکار را از بانک بخرند به مبلغ سود، به شرط آنکه بانک فلان مبلغ وام را به او پرداخت کند، مانعی ندارد .استفتائات، ج 3، ص 192، س3993 و ص 193، آیت الله وحید خرسانی: اگر با بانک شرط سود کنید این سپرده گذاری و سود دریافتی حرام است و اگر شرط سود نکنید ولی خود را طلبکار بانک بدانید باز هم بنابراحتیاط واجب این سپرده گذاری و سود دریافتی حرام است. و اگر شرط سود نکنید و خود را طلبکار ندانید این سپرده گذاری اشکالی ندارد و اگر بعنوان سرمایه گذاری باشد با رعایت شرائط مضاربه در صورتی که برای معاش خود و خانواده به این سرمایه گذاری نیاز دارید باید بنابر احتیاط واجب همان ابتداء یک پنجم آن را بعنوان خمس بپردازید و اگر برای معاش خود و خانواده به آن نیاز ندارید بنابر فتوی باید خمس این سرمایه را بپردازید و سودی که بانک می پردازد قبل از تصرف در آن، بنابر احتیاط واجب یک پنجم آن را به سادات فقیر به قصد ما فی الذمه بدهید و اگر چیزی از چهار پنجم این سود تا سال خمسی باقی ماند و صرف در مخارج زندگی نشد واجب است خمس آن‌را بپردازید. استفتاء/14222 ،منهاج 2/م 1219

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم

(ولی فقیه==>شورای نگهبان==>مجلس خبرگان=> ولی فقیه)

جواب:

1.خبرگان و شورای نگهبان،رهبر بعدی را انتخاب میکنند نه این رهبری که شورا را منصوب کرده ؛پس دور نیست.

2.خبرگان را مردم انتخاب میکنند، و شورای نگهبان فقط بررسی صلاحیت خبرگان را  انجام میدهد،پس نقش مردم باعث عدم دور میشود

3.طبق اصل108 قانون اساسی، امر تشخیص صلاحیت ها به مجلس خبرگان داده شده وآنها طبق مصوبه داخلی به شورانگهبان داده اند و هرموقع بخواهند میتوانند به گروه دیگری واگذار کنند.

»» پس تعیین صلاحیت خبرگان با گروهی است که خود انتخاب می کنند،نه رهبری.

4.ولی فقیه منتخب خبرگان و شورا ومردم نیست،بلکه توسط امام معصوم بصورت صفت مشخص شده و خبرگان فقط او را از بین فقها کشف میکنند ( نه نصب)

5.وقتی در صفات رهبری و شورای نگهبان عدالت لازم است،پس عدالت مانع انتخاب و عمل در راه هواهای نفسانی میشود.

6. دور منطقی(توقف کسی برخودش) باطله؛ولی دورحقوقی در همه دنیا هست:

(آمریکا-انگلیس وفرانسه)

مثلا»فرانسه:رئیس جمهور باواسطه نخست وزیر،وزیرکشور را مشخص میکند» و وزارت کشور نظارت بررسى صلاحیت نامزدهاى ریاست جمهورى و نمایندگان مجلس را دارد، و منتخبان راه یافته توسط وزارت کشورتأیید میشوند و از میان اینها نمایندگان مجلس و رئیس جمهور تعیین خواهند شد.

خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم

- امام در لغت: یعنی پیشوا ، رهبر و جلودار جامعه وآنکه از او پیروی می شود (خواه انسان باشد یا کتاب یا چیز دیگر) این شخص یا چیز پیروی شده ممکن است حق باشد یا باطل (مفردات راغب)

-در قرآن حتی کلمه امامان کفر( ائمه الکفر -آیه 12 توبه) نیز آمده .

 -در آیات (24 سجده-124 بقره-71 اسراء و...) کلمه امام ،آمده است

-در مورد پیش نماز مساجد، کلمه امام جماعت گفته میشود.

 -اهل سنت نیز به برخی بزرگان خود( امام) میگویند: مثلا: امام ابوحنیفه- امام شافعی- امام غزالی و..

-به پیشوایان سیاسی نیز امام گفته میشود(امام موسی صدر:رهبر شیعیان لبنان)

-البته امام در فرهنگ شیعی: به کسی که جانشین پیامبر است و معصوم و برگزیده خداست و بعداز پیامبر فقط 12 نفرند، گفته میشود که اینجا منظور مقام امامت است که خدا حتی به حضرت ابراهیم بعد از امتحانات سخت در اواخر عمر داد.

که علاوه بر ریاست در امور دین و دنیا و احرای حدود ،تربیت و پرورش نفوس در «ظاهر» و «باطن» را نیز دارد. (تفسیر نمونه، ج 1، ص437)

خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج20، ص: 45)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: مَنْ‏ زَوَّجَ‏ أَعْزَباً کَانَ‏ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللَّهُ عز و جل إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. (وسائل الشیعه، ج20، ص: 45)

کسى که مجردى را تزویج کند (امکان ازدواج او را فراهم نماید) از کسانى است که در قیامت‏ خداوند به آنان نظر لطف مى‏ کند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام ازدواج:
یکی از مستحباتی که بسیار بر آن تاکید شده است واسطه گری در امر ازدواج است که دارای اجر فراوانی می باشد. شایسته است بزرگترها نسبت به امر ازدواج آسان گیری کنند و چنانچه با تحقیق از تدین و اخلاق دختر و پسر مطمئن شدند نسبت به تشریفات و هزینه های ازدواج و مهریه سخت گیری نکنند. ( عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح و م1 وم17 و م13)
شروط حلالی که زن و شوهر در ضمن عقد و در جلسه خواستگاری مطرح می کنند و عقد ازدواج را با توجه به همراه شرایط مطرح می خوانند، شرعا واجب است که به آن شروط بعد از ازدواج شرعا عمل شود.
ازدواج کردن با برخی از بانوان حرام است و ازدواج صحیح نمی باشد از جمله با خانمی که شوهر دار است و زن و مرد تا زمانی که بین آن دو طلاق جاری نشود شوهر دار محسوب می شوند یا خانمی که بعد از طلاق در حال سپری کردن عده خود می باشد ازدواج کردن حرام است.(رساله مراجع م2384 ؛ عروه، کتاب النکاح، فصل فی التزویج فی العده)
خداوند متعال مشکلات ازدواج همه جوانان را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

زیارت آداب ظاهری و باطنی دارد که به برخی آداب باطنی اشاره میشود:

1-شناخت امام(علیه السلام ): کسی که بر چشمه آبی وارد می شود، به اندازه ظرفی که به همراه دارد، از آن چشمه بهره می گیرد و زائری که به زیارت امام می آید به اندازه شناخت و معرفتی که دارد، از زیارت خویش سود می برد. پس پیش از هر چیز ، سطح شناخت و آگاهی خود را درباره امام بالا ببریم و قبل از ورود به میهمانی، صاحب خانه، خصوصیات اخلاقی و رفتاری او و نیز انتظارات و خواسته های وی را بشناسیم.

2-طهارت باطنی: برای حضور در حرم ، زائر باید پاک باشد، هم پاکی ظاهری، هم درونی. غسل، یک طهارت جسمی است، اما توبه طهارت باطنی است؛ توبه و خشوع، لباس روح است،بنابراین باید هنگام قصد زیارت باید ابتدا توبه کرد و از گناهان استغفار جست که توبه شامل پشیمانی،قصد عدم تکرار و ادای حق الناس و قضای حق الله است.

3-اذن دخول(اعتقادبه زنده بودن امام علیه السلام) :در اذن دخول آمده:( أَللَّهُمَّ إِنّی أَعْتَقِدُ حُرْمَةَ صاحِبِ هذَا الْمَشْهَدِ الشَّریفِ فی غَیْبَتِهِ کَما أَعْتَقِدُها فی حَضْرَتِهِ ، وَأَعْلَمُ أَنَّ رَسُولَکَ وَخُلَفآءَکَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ‏ أَحْیآءٌ، عِنْدَکَ یُرْزَقُونَ، یَرَوْنَ مَقامی، وَیَسْمَعُونَ کَلامی، وَیَرُدُّونَ ‏سَلامی) یعنی: اینکه امام زنده است و ما را می بیند و جواب سلام ما را میدهد وکلام ما رامیشنود. این اعتقاد ازآیه 105 توبه نیز بدست میآید که می فرماید(اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ )

خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل، ج12، 109.

سلام علیکم بسم الله الرحمن در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: کَانَ رَسُولُ ٱللهِ صلی الله علیه و اله أکْثَرُ مَا یَجْلِسُ ٱتِّجَاهَ ٱلْقِبْلَةِ

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله بیشتر وقت‌ها رو به قبله می‌نشستند. وسائل، ج12، 109.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره قبله:
1.کسى که مى‌خواهد نماز بخواند ، باید براى پیدا کردن قبله کوشش نماید ، تا یقین کند که قبله کدام طرف است و اگر یقین پیدا نکرد باید به گمانى که از محراب مسجد مسلمانان یا از راههاى دیگر مثل قبله نما و گفته صاحب منزل یا صاحب مسافر خانه پیدا مى‌شود عمل نماید.(رساله مراجع مساله782و783)
2.اگر فردی در بین نماز متوجه شود که رو به قبله نیست در صورتی که انحرافش به سمت راست یا چپ قبله نرسیده، یعنی90 درجه نرسیده باشد آنچه تا آن لحظه خوانده صحیح است و بقیه را رو به قبله بخواند،
3.کسی که با اعتماد به روش معتبری نماز را به یک طرف خوانده و بعد فهمید اشتباه کرده ، اگر انحرافش به حد راست یا چپ قبله یعنی90 درجه نرسیده باشد نمازش صحیح است و اگر رسیده باشد و وقت نماز نگذشته باشد باید نماز را دوباره بخواند و اگر بعد از گذشتن وقت فهمید نمازش طبق نظر اکثر فقها قضا ندارد.(مشهور تحریر م4،احکام قبله،خوئی، منهاج م 516 سیستانی منهاج516.عروةالوثقی فی احکام الخلل فی القبله مکارم: اگر به طرف راست و چپ بوده درداخل وقت هم اعاده واجب نیست).
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم--

زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:

1-دل کندن از غیرخدا:زیارت دل کندن و روی گرداندن است. یعنی از هر چه جز دوست و غیر اوست دل بکند و فقط و فقط به امام نظر دارد. اگر می خواهیم زائری راستین باشیم. باید تمام همت و تلاش خود را به کار گیریم تا در خانه تکانی قلب و روح، هرچه غیر از یار است، بیرون اندازیم. مگر می شود جسم مان در حرم باشد و فکرمان جای دیگر.

2-ملاقات امام علیه السلام نه حرم: باید حواسمان جمع باشد: خانه با صاحب خانه فرق دارد و برای ما زیارت و دیدار با صاحب خانه، سختی و مشقات سفر را به جان خریده ایم نه دیدن خانه! و خانه اگر عزیز می شود و در و دیوارش بوسه گاه می شود و خاک درش توتیای چشم می گردد به حرمت حضور صاحب خانه است. اگر قرار بود به دیدن کاشی کاریها و آینه کاری ها برویم هزاران جای دیگر هم بود

3-زیارت بانشاط انجام دادن : به حکم این که امام زنده و حاضر و ناظر است باید بیش از کمیت به کیفیت اهمیت بدهیم. دعا و زیارت ونماز را با شور و نشاط و بسط روح و شوق تمام انجام دهیم، اگرچه کم باشد. با خستگی و رو در بایستی و بی حوصلگی زیارت نکنیم و از انجام کارها واعمالی که طاقتش را نداریم اجتناب کنیم. چه بسا یک خلوت کوتاه عارفانه، یک زیارت امین الله با شوق و معرفت و دو رکعت نماز زیارت کار صدها ساعت خواندن و قیام و قعود را انجام می دهد.
مهم این است که احساس کنیم با تمام وجود در نزد او میهمانش هستیم، هم خودمان با نشاط، زیارت به جا آوریم و هم همراهان را به زحمت نیندازیم و همه روحیات و ظرفیت ها را در نظر بگیریم.

خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل، ج ١٢، ص ٥٣

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم «امام جعفرصادق(علیه‌السلام) در روایتی می فرمایند: . کَسْبُ الحَرامِ یَبینُ فی الذُّرِّیَّةِ. (وسائل، ج ١٢، ص ٥٣)

درآمد حرام و نامشروع، اثر آن در نسل و اولاد ظاهر می‌شود

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره کسبهای حلال و حرام:
خداوند روزی انسانها را از راه حلال مقدر فرموده و کسبهای حلال در دین مقدس اسلام فراوان است مانند بسیاری از تجارت ها و زراعت ها و تولیدی ها حلال است.
برخی از کسب ها و درآمد ها ، حرام و نامشروع می باشد که به برخی از آنها اشاره می شود:
مورد اول: درامدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست آید.
مورد دوم: درامدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و از این قبیل موارد، بدست می آید.
مورد سوم :پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.
مورد چهارم :درآمد کارگری یا کارمندی که برای کار حرام مثل کم فروشی یا غش در کالا ها استخدام شده است یا کم کار کاری کند.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص33)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت جعفر بن محمد الصادق علیه السلام می فرمایند:. مَکْتُوبٌ عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ الصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ الْقَرْضُ بِثَمَانِیَةَ عَشَر (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص33)

بر درب بهشت نوشته شده است که صدقه دادن، ده حسنه دارد و قرض دادن، هجده حسنه

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد احکام قرض:
1. قرض دادن، مخصوصا قرض دادن به کسی که نیاز دارد، از مستحبات مؤکّد مى‌باشد اما قرض گرفتن در صورت عدم احتیاج کراهت دارد و هر چه احتیاج انسان شدیدتر باشد کراهتش کمتر می شود. (تحریر، کتاب القرض م1و 2 ؛ منهاج ج2 م1002 و 1003)
2. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه نماید، و زمان اداء دین هم رسیده باشد، چنانچه بدهکار بتواند بدهی خود را بدهد باید فوراً آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است. (رساله مراجع م 2276)
3. اگر انسان برای حفظ ارزش پولش به کسی سکه طلا یا یک ارز خارجی قرض بدهد ، همان سکه طلا یا ارز خارجی را طلبکار است هر چند قیمت سکه و ارز خارجی زمان قرض دادن و پس گرفتن قرض تفاوت پیدا کرده باشد.
4. اگر بدهکار مال و اموالی ندارد ویا اگر مال و اموالی دارد منحصر به خانه‏اى که در آن نشسته و اثاثیه منزل و مایجتاج ضروری است که با فروشش به سختی زیاد می افتد بر طلبکار حرام است طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید صبر کند و نمى‌تواند او را مجبور کند که چیزهاى مورد احتیاجش را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود تلاش کند و از طریق کسب و کار مالی بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.
خداوند متعال قرض همه مقروضین را ادا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

-بسم الله الرحمن الرحیم

علت کمک به جریان مقاومت را می توان با دیدگاه های گوناگون پاسخ داد که :
اولا:از لحاظ فقهی، وجوب دفاع از سرزمین های اسلامی از ضروریات فقه اسلام است واز طرفی دفاع از مقدسات مثل حرمهای اهل بیت نیز، وظیفه یک محب و دوستدار اهل بیت است.
ثانیا: به عنوان یک مسلمان و شیعه باید کمک کرد ؛چون پیامبر فرمود: هر کس فریاد استغاثه هر مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمانان را به یاری می طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند، مسلمان نیست(وسایل الشیعة ، ج 11، ص 108) و امام علی(علیه السلام) فرمود:«کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید(نامه47 نهج البلاغه)
ثالثا: از باب انسانیت نیز هر فردی وظیفه دارد به همنوع خود در زمانی که به او ظلم می شود کمک کند(تو کز محنت دیگران بیغمی- نشاید که نامت نهند آدمی)
رابعا: از جهت دفاع از جان و مال و میهن خود نیز باید کمک کرد ،چون آن کشورها خط مقدم جنگ ما هستند و گرنه دشمن به کشور ما وارد می شود.
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه اسرا آیه ۳۴

سلام‌علیکم.‌بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌خداوند متعال در قران مجید در مورد اهمیت وفای‌به عهد می فرماید: وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْئُولًا

و به عهد (خود) وفا کنید، چرا که از عهد و پیمان سؤال مى شود. (اسرا آیه 34)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره عهد و قسم:
در عهد شرعی هم مانند نذر برای واجب شدن عمل به آن باید صیغه عهد بر زبان جاری شود ، ولی لازم نیست صیغۀ آن به عربی باشد؛ مثلا بگوید با خدا عهد مى‌کنم یا خدایا با تو عهد میکنم که احسان به والدین را انجام دهم یا غیبت را ترک نمایم کافی است.(رساله مراجع 2668)
اگر انسان برای انجام کاری به نام خدای متعال و صفات مخصوصش مثل خالق هستی، قسم یاد کند و آنرا بر زبان جاری کند و بقیه شرایط قسم وجود داشته باشد عمل به آن واجب می شود اما قسم به نام ائمه یا قرآن یا پیامبران چیزی را بر انسان واجب نمی کند.(رساله مراجع 2671)
اگر زمان عمل به قسم یا عهد مشخص باشد و فرد عمدا به قسم یا عهدش عمل نکند علاوه بر ارتکاب معصیت، باید کفاره عهد و قسم پرداخت کند.(رساله مراجع 2670 و 2669)
خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظایف شرعی را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن می فرماید:«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته می‌شوند مردگان می‌پندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی می‌خورند. (ال عمران، 169)
امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم:
1- بالاترین خیر:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10)
2- اولین بهشتی:امام رضا (علیه السلام)می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11)
3- مقام شفاعت داشتن:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12)
4- رهبران اهل بهشت:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18)
خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
خصال صدوق ص 125

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: یَا عَلِیُّ مَنْ أتَى ٱللهَ بِمَا ٱفْتَرَضَ ٱللهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أعْبَدِ ٱلنَّاسِ‌. (خصال صدوق ص 125)

یا علی! عابدترین مردم کسی است که به آنچه خداوند بر او واجب نموده عمل نماید

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام تیمم:
1. تیمم بر سنگ، خاک، ریگ و کلوخ صحیح است و تیمم بر خاک از بقیه بهتر است.(م6842)
2. کیفیت تیمم: ابتدا نیت کند و دستها را به زمین بزند و به نظر اکثر فقها صرف گذاشتن دستها بر زمین کافی نیست و سپس از جایی که مو روئیده با تمام دو کف دست پیشانی و همچنین دو طرف پیشانی و روی ابروها را (بنابراحتیاط) مسح کند و سپس با کف دست چپ تمام پشت دست راست را از مچ تا سر انگشتان مسح شود و سپس با کف دست راست تمام پشت دست چپ مسح شود. هر چند طبق نظر برخی مراجع عظام مانند امام خامنه ای احتیاط این است که دو مرتبه دست را به زمین زده و به پشت دستها کشیده شود. (رساله مراجع م‌700 الی707.صافی و اقای گلپایگانی تمام کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست. مقام معظم رهبری: و احتیاط واجب این است که بار دیگر دست‌ها را به زمین بزند و سپس کف دست چپ را بر پشت دست راست وکف دست راست را بر پشت دست چپ بکشد. سایت امام خامنه ای)
خداوند متعال همه ما را آشنا به دستورات دین فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

- بسم الله الرحمن الرحیم

زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:

1-حس حضور داشتن( بلند صحبت نکردن): خداوند می فرماید:«لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ»: صدای خود را فراتر از صدای پیغمبر نبرید. 

یعنی صداهایتان را از صدای پیامبر بلندتر نکنید. رعایت ین نکته یک ادب اجتماعی و معاشرتی است؛ حتی نه حرف های عادی، بلکه زیارتنامه را هم بلند بلند خواندن، به نحوی که تمرکز روحی و حضور قلبی دیگران را به هم بزند، مناسب نیست.

صحبت های بلند بلند هم، علاوه بر ینکه خلاف ادب در محضر ولی خداست، بری دیگران هم مزاحمت و حواس پرتی می آورد.

2-پیمان صداقت و بندگی به درگاه خدا :از جمله عواملی که می تواند در قبولی زیارت مؤثر باشد، این است که در محضر امام (علیه السلام ) با خدا عهد و پیمان ببندد که واجباتش را انجام دهد و از گناهان دوری نماید، حقوق دیگران را ادا کند و برای فرج و ظهور امام زمان (عجل تعالی فرجه الشریف ) و نیز پیروزی مسلمانان در سراسر عالم دعا کند.

3-زیارت وداع خواندن : ادب، اقتضا دارد که زائر پس از اتمام ایام زیارت، براى خداحافظى به حرم مشرف شود و ضمن سپاس، آرزوى خود را براى بازگشت دوباره اعلام کند و از خدا بخواهد(لا جَعَلهُ اللهُ آخِرَ العَهْدِ مِنْ زِیارَةِ قُبُورِکُمْ)

خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج البلاغه نامه 48

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه نامه 48 می فرمایند: اَللّهَ اللّهَ فـی الجِهاد بِأموالکُم و أنفُسِکُم و ألْسِنَتِکم فـی سبیلِ اللّهِ.

خدا را در جهاد به اموال و جانهایتان و زبانهایتان در نظر بگیرید.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مصادیقی که مولایمان برای جهاد بیان می کند، جهاد با زبان است که امروزه امام خامنه ای از آن تعبیر به جهاد تبیین می کنند، که برگرفته از این کلام مولای متقیان می باشد.
جهاد تبیین واجب کفایی است یعنی بر افرادی که توانایی دارند به مقدار لازم واجب است اقدام کنند و واجب فوری می باشد.
سوال: جهاد تبیین در چه مواردی واجب فوری است؟
در هر جایی چه فضای حقیقی و چه فضای مجازی و در رسانه ها، منکری و حرام انجام گرفته یا معروفی و واجبی ترک شود، بر کسانی که توانایی تبیین حقایق و دفاع را دارند و می توانند اثر گذار باشند واجب کفایی و فوری است که به وظیفه خود عمل کنند.
بنابر این اگر باورها و اعتقادات بحق دینی تضعیف شود و مورد هجوم واقع شود یا مقدسات و احکام الهی را تمسخر یا به آن توهین کنند باید به شکل مناسب حقایق روشن شود و از ارزش های دینی دفاع نمود.
سروران گرامی اینرا بدانیم به تعبیر امام خامنه ای که اگر جهاد تبیین بدرستی صورت نگیرد، دنیامداران حتّی دین را هم وسیله‌ی برای هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد و دین را وارونه جلوه می دهند.سخنان رهبری در جمع خبرگان اسفند 1400 خداوند توفیق تبین حقایق و دفاع از آنها را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد
و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

امام خامنه ای برای زیارت آدابی ذکر کرده اند که عرض میشود:

 1- به حضور امام علیه السلام توجه کنید: شرط اوّل قبولی زیارت این است که با حضرت «ملاقات» کنید؛ یعنی رفتنِ حرم و آمدن، صِرف رفتن به یک مکان و بیرون آمدن نباشد؛ آن‌جا یک یک روح والایی حضور دارد؛ به این حضور توجّه بکنید. 

2- با امام علیه السلام حرف بزنید: «به چشم دیدن» لازمه‌ی ملاقات نیست؛ او هست و سخن شما را می شنود، حضور شما را می بیند، شخص شما را می بیند، با او حرف بزنید؛ این شد زیارت. زیارت یعنی همین ملاقات.

3- سلام بدهید: انسان وقتی به ملاقات کسی می رود، با او احوالپرسی می کند، به او سلام می کند؛ همین، در ملاقات روح مطهّر ائمّه (علیهم‌السّلام) و اولیای الهی هم لازم است؛ باید رفت، سلام کرد، عرض ادب کرد.

4-  با دل حرف بزنید: با دل حرف بزنید. سعی کنید ولو دو دقیقه، ولو پنج دقیقه، دل را فارغ کنید از بقیّه‌ی شاغلها و متّصل کنید به معنویّتی که در آن‌جا حضور دارد و حرفتان را بزنید.

5-  در زیارت به مخاطب آن متوجه باشید: در حالی‌که متن زیارت را می خوانید، ولو معنایش را هم ندانید، متوجّه باشید دارید خطاب به چه کسی می خوانید. اگر این شد، آن وقت می شود زیارت.

6- دلتان به امام علیه السلام متصل باشد: بعضی‌ها خیال می کنند باید بروند حتماً به ضریح بچسبند! اینها چون دلهایشان وصل نمی شود، می خواهند جسمها را وصل کنند؛ چه فایده دارد؟ یکی هم ممکن است دورتر باشد، امّا دلش متّصل باشد؛ این خوب است

خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code