سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که می فرمایند: إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ
زمانی که خداوند متعال خیر بنده ای را بخواهد او را نسبت به (مسائل) دین و معارف الهی، فقیه و دانشمند می کند. ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج1 ؛ ص: 32)
چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل شرعی خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی تقدیم می شود:
1. هر کس باید مسائل شرعی را که معمولا مورد احتیاج او واقع می شود یاد بگیرد یا طریقه احتیاط کردن در مسائل را بداند؛ فرقی ندارد مسائل عبادی باشد مثل نماز یا روزه یا مسائل غیر عبادی باشد مثل مسائل معاملات و ازدواج و مانند اینها. بنابر این یادگیری مسائل شرعی وام بانکی یا سود بانکی برای کسانی که مورد احتیاجشان هست طبق نظر مرجع تقلیدشان لازم است. (1)
2. اگر برای انسان مساله شرعی رخ بدهد و بخواهد به پاسخ مساله شرعیش دست یابد، شرعا می تواند از راههایی به پاسخ برسد:
1. پاسخ را دو نفر عادل بیان کنند. (2)
2. پاسخ را از خود مرجع تقلید و یا شخص یا مرکزی که به گفته اش اطمینان دارد، بشنود.
3. پاسخ مساله را در رساله مرجع تقلید یا استفتاء کتبی که انسان به درستی آن رساله یا استفتاء اطمینان دارد، ببیند. و یا از سایت به روز شده خود مرجع تقلید مسئله را ببیند و چنانچه انسان پاسخ سوال شرعیش را از غیر موارد گفته شده، بدست آورد (مثلا از سایتهای غیر موثق و وبلاگهای متفرقه و مختلف در اینترنت جستجو کند) شرعا اعتباری ندارد. (3)
سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند توفیق یادگیری احکام شرعی و عمل به دستورات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) سیستانی: مسائلی را که احتمال می دهد به واسطه یاد نگرفتن در معصیت واقع می شود، یاد بگیرد. (رساله مراجع مساله 11)
(2) معنای عادل اختلافی است اکثر فقها می گویند کسی است که گناه صغیره و کبیره نمی کند و اگر گناه کرده توبه کرده است.
(3) (رساله مراجع تقلید م 5)
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
دلایلی برای اثبات معاد و قیامت هست مثل:
1. برهان عدالت:یکی از صفات خداوند، عدالت است؛- انسان در این دنیا در انتخاب و انجام کارهای خوب و بد آزاد است؛- برخی از انسانها از آزادی خود استفاده مثبت کرده و برخی اهل گناه و معصیت شدند؛- در مورد بندگان، عدالت حکم میکند که هر کس نتیجه عمل خود را بهصورت کامل ببیند؛ صالحان، پاداش ببینند و تبهکاران، مجازات شوند؛- این دنیا ظرفیت آن را ندارد تا انسان نتیجه اعمال خود را بهصورت کامل ببیند. چنانکه بسیاری از انسانها به مجازات و پاداش اعمال خود نرسیدهاند؛بنابراین، همانطور که این جهان سرای آزمایش بندگان و تکلیف است، باید جهان دیگری باشد که سرای پاداش و کیفر و ظاهر شدن نتایج اعمال افراد باشد و هر فردی به ثمره اعمال خود برسد، تا عدالت خداوند تحقق یابد
2.برهان حکمت: جهان و انسان، آفریده خداوند است؛ - آفرینش خداوند، مانند سایر کارهای او، بیهدف و بیهوده نیست؛- خداوند، جهان را به صورتی آفریده که بیشترین خیر و کمال را برای بندگانش ایجاد کند؛- جهان مادی، مجموعه از خیر و شر است که با یکدیگر ناسازگاری و درگیری دارند؛- انسان، دارای روح قابل بقاء و ماندگاری است و میتواند به کمالی جاودانی برسد؛- اگر زندگانی انسان منحصر در همین زندگی دنیایی باشد، هدف خداوند از آفرینش انسان و جهان تأمین نمیشود و در این صورت این سؤال مطرح میشود که چرا خداوند میسازد و از میان میبرد؛
3.برهان وفای به عهد: 1. خداوند از وقوع قیامت خبر داده است. 2. خبرهای الهی صادق و مطابق با واقع است. 3. بنابراین، وقوع قیامت امری یقینی و حتمی است.
4.دلیل فطرت: هر انسانی میل به بقا و ماندگاری دارد؛- خداوند هیچ میلی را در انسان بیهوده نیافریده است؛ زیرا خداوند حکیم است و حکیم کار بیهوده و لغو انجام نمیدهد؛- این دنیا، بقاء و جاودانگی ندارد؛بنابراین، لازم است جهانی ابدی وجود داشته باشد تا میل به بقای انسان، در آن برآورده شود.
خداوند توفیق فهم معارف دین و عمل به آنها را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
از روش های بسیار مؤثر در خود سازی معنوی، استفاده از ابزاری است که بزرگان اهل معرفت و پیشتازان وادی معنویت و تقوا بیان کرده اند و آن دارای چهار مرحله است:
الف) مشارطه و عزم
انسانی که قصد حرکت در جهت کمال و تربیت نفسانی خود دارد ابتدای هر روز لازم است با خود شرط کند که در طول روز مرتکب گناهی نگردد. مثلاً کسنی که می خواهد با یک صفت بدی که در او وجود دارد و یا عادت زشتی که در خود احساس می کند به مبارزه برخیزد، باید با خود عهد کند که آن صفت و یا عادت را از صحنه عمل و رفتار خود دور کند و شیوه زندگی خود را از حاکمیت آن بر کنار نگه دارد و این قدم اول است.
ب) مراقبته و مواظبت
پس از تصمیم و اراده قطعی در این خصوص باید همواره در طول روز و تا هنگام استراحت شبانگاهی به کشیک نفس پرداخته و لحظه ای از آن غافل نباشد تا وسوسه های نفسانی و حالات شیطانی نتواند او را از جاده حق و اعتدال خارج کرده و به سوی آن عمل و یا صفت زشت سوق دهد و یا کار پسندیده را در نظرش به صورت دیگری جلوه دهد و یا با تنبلی و کسالت او را از اقدام و ادامه بر انجام آن منصرف کند.
این قدم بسیار مهمی است که در آغاز، سخت و دشوار است ولی به تدریج از دشواری آن کاسته و آسان خواهد شد.
ج) محاسبه
حسابرسی و تفتیش نسبت به حالات نفسانی و اعمال صادر شده از شخص در طول روز، از ضروری ترین کارهاست که بدون آن هیچ حرکتی رو به سامان نخواهد رفت.
امام کاظم ـ علیه السلام ـ فرمود:هر کس روزانه به حساب خود رسیدگی نکند، تا اگر کار نیکی انجام داده است از خداوند تقاضای توفیق بیشتری کرده و چنان چه مرتکب عمل زشت و گناهی شده است و از او طلب آمرزش و توبه کند، از ما نیست(اصول کافی، ج 2، ص 453)
د) مؤاخذه
قدم نهایی در طی این عملیات این است که با برخورد جدی با خود و گریبان گیری از خویشتن و تنبیه نفس به وسیله روزه و مانند آن در صورت نقض پیمان، از او برای رعایت کردن و نشکستن دوباره آن تعهد بگیرد.
خداوند توفیق فهم معارف دین و عمل به آنها را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: عَوِّدْ أُذُنَکَ حُسْنَ الِاسْتِمَاعِ وَ لَا تَصْغِ إِلَى مَا لَا یَزِیدُ فِی صَلَاحِکَ اسْتِمَاعُهُ فَإِنَّ ذَلِکَ یُصْدِی الْقُلُوبَ وَ یُوجِبُ الْمَذَامَّ.
گوش خود را به شنیدن خوبىها عادت بده و به آنچه که به صلاح و درستى تو نمىافزاید گوش مسپار، زیرا این کار، دلها را زنگار مىزند و موجب سرزنش مىشود. (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص: 215)
خداوند متعال نعمت های فراوانی به انسان ارزانی داشته که باید شکر گذار آنها بود و نباید آنها را در راه حرام استفاده کرد، یکی از این نعمتها، نعمت شنوایی است و از آنجایی که در شرع مقدس اسلام شنیدن برخی از صداها حرام است و از طرفی مکلفیم که مسائل مورد نیاز و ابتلا را از حرام و واجب بدانیم؛ لذا به چند مورد از شنیدنی های حرام اشاره می شود:
1. شنیدن موسیقی حرام؛ که به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای صدایی که نزد معمول مردم رقص آور یا تحریک کننده شهوت باشد؛ بلکه بطور کلی صدایی که لهوی و مناسب با مجالس لهو و لعب باشد، حرام است. (1)
2. شنیدن صدای زن نامحرم که همراه با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد. (2)
3. به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای شنیدن غیبت مانند غیبت کردن حرام است. (3)
4. شنیدن اخبار یا سخنرانی یا گفتگویی که باعث انحراف اخلاقی یا عقیده انسان شود. (4)
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (گلپایگانی، صافی: مطلقا حرام است. بهجت، وحید: بنابر احتیاط واجب.) (استفتائات حضرت امام ج2 س27 و28 ؛ اجوبه س1128 و 1129 و 1130 و 1140 ؛ رساله جامع م2228 ؛ جامع الاحکام صافی ج1 س996 و998و1018 ؛ استفتائات بهجت ج4 س6310 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 س987 ؛ وحید، سایت، استفتائات س457)
(2) (سایت رهبری، استفتائات جدید، موسیقی و غنا ؛ سیستانی، استفتائات، سوال 226 ؛ مکارم، استفتائات سایت، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم)
(3) آیت الله سیستانی: شنیدن غیبت حرام نیست. (رساله آموزشی ج 2 درس 19 ص 73 ؛ سیستانی ، منهاج الصالحین ج1 م 30 ؛ استفتائات سایت مکارم، غیبت ؛ وحید، تبریزی، منهاج الصالحین، ج1 مساله 29 ؛ بهجت، جامع الاحکام ج2 ص: 470 ؛ تبریزی، استفتائات جدید، سوال1003)
(4) (منهاج الصالحین ج 1 م 29 ؛ مظاهری، رساله م 93)
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
صلوات به عنوان یک دعا، نوعی عرض ارادت و اظهار محبت به پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت مکرم ایشان می باشد که رفته رفته به شعار مسلمانان تبدیل شده است.
تأکید قرآن بر صلوات فرستادن بر حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درآیه Nإِنَّ اللهَ وَمَلَائِکتَهُ یصَلُّونَ عَلَی النَّبِی یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا[56 احزاب] سبب اهمیت بیشتر آن شده است.
خداوند متعال، حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را برای صلوات و درود خویش لایق دانسته و به ملائکه و مؤمنین نیز امر فرموده است تا بر آن حضرت به صورت پی در پی، درود و صلوات بفرستند.
فلسفه صلوات:
صلوات فرستادن مسلمانان بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به گونه ای تشکر از زحمات طاقت فرسای ایشان و اهل بیت علیهم السلام و نیز قدردانی آنها از نعمت هدایت ـ که از بزرگترین نعمت های خداوند است ـ می باشد.
از نظر روانشناسی، صلوات فرستادن برای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم موجب ریشه دار شدن محبت به آن حضرت و اهل بیتش می شود و این زمینه سازی روحی، تبعیت بیشتر شخص را از رهنمودهای آن بزرگواران فراهم می کند.
علاوه بر این، صلوات، یک دعا است و موجب نزول رحمت الهی می شود؛ چون مسلمانان هنگام صلوات فرستادن دعا می کنند و از خداوند متعال می خواهند که رحمت بیشتری بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام و آنان را به درجات بالاتر قرب الهی برساند.
همچنین صلوات موجب شناخت ائمه علیهم السلام و مأنوس شدن با آنها و در پی آن، درس گرفتن از مکتب آن بزرگواران می شود؛ لذا صلوات فرستادن بسیار سفارش شده است و یکی از توشه های ارزشمندی است که در آخرت، موجب سنگینی وزنة کارهای نیک ما در میزان اعمال می شود.
ائمه علیهم السلام به عنوان الگوهای عملی ما همواره بعد از ذکر نام شریف پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم صلوات را ذکر فرموده اند که نمونه های بارز آن را می توان در نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و سایر ادعیه مشاهده کرد.
خداوند توفیق فهم معارف دین و عمل به آنها را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ الْبَیْتَ الَّذِی فِیهِ الْعُرْسُ وَ یُبْغِضُ الْبَیْتَ الَّذِی فِیهِ الطَّلَاق
همانا خداوند متعال خانه ای که در آن عروسی باشد را دوست دارد و از خانه ای که در آن طلاق است نفرت دارد و مورد غضب پروردگار است. (وسائل الشیعة ؛ ج22 ؛ ص7)
در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که غالبا مورد نیاز است واجب است انسان یاد بگیرد.
ان شاءلله زندگیهای مشترک به طلاق نینجامد؛ لکن اطلاع داشتن برخی مسائل لازم است لذا امشب قصد دارم چند نکته ای درباره احکام طلاق خدمت شما تقدیم کنم:
1. طلاق از جهت شرعی به دو قسم رجعی و بائن تقسیم می شود.
2. اگر خانم از بانوانی است که باید عده نگه دارد در صورتی که از شوهرش جدا شد شوهرش در زمان عده با شرایطی می تواند به خانمش رجوع کند و با رجوع دوباره زوجیت بر می گردد و نیازی به عقد ازدواج مجدد نیست و این یک طلاق رجعی است.
اما طلاق بائن طلاقی است که شوهر بعد از طلاق نمی تواند به همسرش رجوع کند و برگردد و اگر بخواهد برگردد باید با شرایط شرعی عقد ازدواج مجددی خوانده شود و طلاق بائن اقسامی دارد که برای دانستن جزئیات به رساله های عملیه مراجعه شود. (1)
3. اگر خانمی طلاقش از نوع طلاق رجعی باشد با وجود شرایطی نفقه اش بر شوهر واجب است و چنانچه خانمی طلاق رجعی بگیرد و در همان منزلی که شوهر زندگی می کند، سکونت کند، رعایت حجاب و پوشش در برابر شوهر بر او واجب نیست. (2)
همه مسائل شرعی مهم هستند اما برخی از مسائل شرعی در اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند از جمله همین مسائل ازدواج و طلاق؛ لذا توصیه می شود در این مسائل از افراد آگاه در این مسائل سوال شود که در همین راستا یکی از خدمات فرهنگی مذهبی آستان قدس رضوی سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 می باشد که به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد. خداوند متعال دلها را به یکدیگر نزدیک کند و کدورتها را برطرف برگرداند به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع م 2522)
(2) (توضیح المسائل مراجع اقتباس از م 2254 و تصریح برخی مراجع ذیل این مساله)
سلام علیکم-- بسم الله الرحمن الرحیم-- با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
خداوند در قرآن می فرماید:«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیلالله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته میشوند مردگان میپندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی میخورند. (ال عمران، 169)
امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم:
1-بالاترین خیر:پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10)
2-اولین بهشتی: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11)
3-مقام شفاعت داشتن:پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12)
4-رهبران اهل بهشت:پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18)
-خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر عزیز خداصلی الله علیه وآله می فرمایند: العلم اکثر من ان یحصی فخذ من کل شی ء احسنه;
علوم و دانشها بیشتر از آن است که به شمارش در آید، پس (در این زمان کوتاه) از هر علمی نیکوترین آن را برگیر . بحارالانوار، ج 1، ص 219 .
امروز به طور رسمی سال تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان شروع شده است، و محصلین در مقاطعی جدید مشغول کسب علوم مختلف می شوند؛
علم آموزی در اسلام تاکید فراوان شده است؛ به ویژه یادگیری مسائلی که مورد نیاز و ابتلای مکلف است تا جایی که یادگیری برخی از دانستنی ها واجب شده است
همانطور که اسلام به تعلم (یادگیری) تاکید کرده است در طرف مقابل نسبت به تعلیم و آموزش هم توجه داشته و حتی در مواردی افراد دانا را مکلف به یاددادن و آموزش کرده است؛ و ما نمی توانیم در مواجهه به کسی که به وظیفه شرعی خویش اشتباه عمل می کند سکوت کنیم
حال سوال این است که آیا در همه موارد تذکر به کسی که اشتباه عمل می کند واجب است یا توضیحاتی دارد؟
در پاسخ می گوییم که مسئله دو صورت دارد:
الف: یک فرض آن است که فردی در مسئله ای بیاطّلاع از حکم شرعی باشد و در صدد تعلّم و فراگیری است و احتمال تأثیر هم هست، که در این صورت حکم آن است که یاد دادن مسألهی شرعی به او واجب است؛ و در اصطلاح فقهی به این تذکرِ واجب «ارشاد جاهل» گفته میشود. مثلا کسی که نمیداند استفاده از انگشتر طلا بر مرد حرام است یا نمی داند ارائه اسناد و فاکتور صوری و دروغی حرام است یا نمیداند سقط جنین حتی قبل از دمیده شدن روح حرام است، یا نمیداند کاشت ناخن مصنوعی حرام است و به علّت ندانستن حکم شرعی، این موارد را رعایت نمیکند، اینجا فرموده اند یاد دادن و تذکر حکم شرعی با وجودِ شرایط به او واجب است. (1)
ب: اما یک موقع هست که مکلف حکم شرعی را میداند، ولی از روی اشتباه و فراموشی مرتکب خلاف شده، در این صورت فرمودند تذکر دادن واجب نیست. مثلا کسی که میداند خوردن و آشامیدن، روزه را باطل میکند ولی از روی فراموشی اقدام به خوردن کرده؛ در این مورد تذکر دادن به او واجب نیست. یا اینکه می داند باید نماز رو به قبله باشد ولی الان اشتباها، قبله را رعایت نکرده، اینجا هم تذکر دادن واجب نیست. (که در این مثالها متخلف حکم را می داند) البته اگر موضوع از موضوعات بسیار مهم باشد تذکر دادن لازم است مثل کسی که ندانسته می خواهد مایعی سمی بخورد. (2)
زائرین و مجاورین عزیز میتوانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت نمایید.
خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل نسبت به مسائل دینی عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1) (تحریر الوسیله، ج۱، کتاب امربهمعروف، القول فی شرائط وجوبهما، م 23 و 24 ؛ سایت ادمین، سوالات سامانه جامع امر به معروف و نهی از منکر، سوال شماره 1110130؛ توضیح المسائل جامع، م 2222 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، شرایط امر به معروف و نهی از منکر، ارشاد جاهل به حکم یا موضوع)
(2) (سایت ادمین، سوالات سامانه جامع امر به معروف و نهی از منکر، سوال شماره 1163165؛ توضیح المسائل جامع، م 2221)
سلام علیکم-- بسم الله الرحمن الرحیم-- با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
خداوند در قرآن می فرماید:جاهدوا باموالهم و انفسهم فی سبیل الله ذلک خیر لکم ان کنتم تعلمون(توبه41):با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید ، این برای شما بهتر است اگر بدانید
جهاد به معنای تلاش و تحمل سختیها است که البته برترین درجات آن جانبازی و طلب شهادت در راه خدا است.
جهاد و مجاهده اقسام مختلفی دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1-جهاد با نفس : رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) میفرماید: مجاهد کسی است که در راه اطاعت از خدا با نفس خود جهاد کند(نهج الفصاحه، ص 778)
2- تلاش برای تأمین معاش: از مهمترین تکالیف و مجاهدات تلاش برای تامین معاش است، چنانکه در روایت میخوانیم: «کسی که برای تأمین معاش خانواده خود تلاش میکند، مانند مجاهد در راه خدا است»(بحار، ج103، ص12)
3-نبرد با کفر و طاغوت: در آیه 123 سوره بقره میخوانیم: «با کفار قتال کنید بهگونهای که درشتی و سختی را در شما مشاهده کنند».
-خداوند توفیق پیروزی در انواع جهادها را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت است که می فرمایند: إِنْ کُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاکَ، وَ تَنْتَهِی عَمَّا زَجَرْنَاکَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِیعَتِنَا
اگر بهآنچه ما امر کردیم عمل میکنی و از آنچه که از آن نهی کردیم اجتناب میکنی، از شیعیان ما خواهی بود. (تفسیرالإمام الحسن العسکری ص : 307)
در مساله 11 رساله مراجع تقلید آمده است مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. در بین احکام شرعی یکی از احکام بسیار مورد نیاز و مورد مبتلا مسائل وضو و غسل است که امروز قصد داریم به چند نکته از آن اشاره کنیم:
1 .یکی از شرایط صحیح بودن وضو و غسل این است که در اعضای وضو و غسل چیزی که مانع رسیدن آب می شود وجود نداشته باشد و در صورت وجود مانع باید برطرف شود هر چند برطرف کردن آن هزینه داشته باشد؛ لذا اگر بر روی دست چسب یا لاک یا ناخن مصنوعی و یا مژه مصنوعی باشد باید برای وضو و غسل برطرف شود. (1)
2 .نسبت به اصل کاشت ناخن هم عرض می کنیم که بانوان محترم توجه داشته باشند اگر کسی بخواهد فقط برای زینت و زیبایی (نه ضرورت خاصی) این عمل را انجام دهد و کاشت هم به کیفیتی صورت می گیرد که برداشتن آن برای او ممکن نباشد و یا برداشتن ضرر و یا مشقت زیاد دارد لذا نمی خواهد بردارد بنابه نظر تعدادی از مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنهای حفظه الله ایجاد این مانع روی ناخن شرعا حرام است و خانم نباید از این زینتی که برای طهارتش مشکل ایجاد می کند استفاده کند. (2)
3 . اگر در اعضای وضو چیزی چسبیده باشد مانند چسب و رنگ چنانچه برطرف کردن اینها هر چند با هزینه کردن امکان نداشته باشد یا سختی غیر قابل تحملی داشته باشد در صورتی که برای تحصیل طهارت علاوه بر غسل و وضوی جبیره ای، (یعنی به صورت معمولی وضو یا غسل کرده و دست مرطوب بر روی مانع بکشد،) تیمم هم انجام شود به نظر اکثر مراجع تقلید، مکلف به وظیفه خودش عمل کرده است. (3)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) مکارم: اگر مانع به مقدار دو میلی متر باشد برای وضو اشکال ندارد.
(2) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست.
(3) سیستانى: وظیفهاش تیمّم است مگر آن که آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع کند و اگر آن چیزى که چسبیده دوا باشد، حکم جبیره را دارد. خوئى، تبریزى، زنجانی: وظیفهاش تیمّم است. تبریزى: مگر در صورتى که در جاى تیمم هم چسبیده باشد که در این صورت، وضو یا غسل کافى است. حضرت امام، فاضل، مکارم، بهجت، نوری: وضوی جبیره بگیرد. گلپایگانى، صافى: و بنابر احتیاط واجب اگر تمام یا بعض محلّ تیمّم بىمانع باشد، تیمّم هم بنماید. (رساله مراجع مساله 338)
سلام علیکم-- بسم الله الرحمن الرحیم-- با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از طولانیترین جنگهای قرن حاضر است. این جنگ تقریبا دو برابر جنگ جهانی اول، یک و نیم برابر جنگ جهانی دوم و سه برابر جنگ شبهجزیره کره طول کشید
تاریخ ایران فراز و نشیب های بسیاری به خود دیده است. دوران هایی که سلاطین مختلفی بر آن حکومت کرده اند؛ قاجاریه، پهلوی و... در هر دوره ای ما شاهد تجاوزهایی به خاک میهن و یا حتی زشت تر، شاهد بذل و بخشش های عجیب حکومت های سلطنتی در اهدای بخش های مهم و استراتژیک کشور بوده ایم. این بخش از تاریخ ایران، تأسف آورترین پیامدها و حتی خجالت آورترین قراردادها را در خود ثبت کرده است. اما در طول هشت سال دفاع مقدس با اینکه بیش از ?? کشور جهان، علی الخصوص آمریکا، آلمان، انگلیس و برخی از کشورهای عربی منطقه، مستقیم و غیر مستقیم از صدام حسین حمایت می کردند؛ رزمندگان ما سرفصل جدیدی از تاریخ ایران را در صفحات تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رساندند.
در این جنگ نه تنها یک وجب از خاک ایران در دست نیروهای عراقی باقی نماندکه این موضوع در طول 3?? سال اخیر بیسابقه است، و عراق به عنوان کشور متجاوز به نظام بین الملل معرفی شد. مهم ترین دلیل گرامیداشت هفته دفاع مقدس، زنده نگه داشتن یاد و خاطره کسانی است که حماسه ساز و خلق کننده آن دوران طلایی هستند.
از همه اقشار در جنگ شهید شدند که تعداد شهدای قشر روحانیت حدود11 برابر بقیه اقشار بوده است که این نشان میدهد روحانیت علم و عمل را با هم جمع کرده اند.
خداوند ما را قدردان خون شهداء بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: خداوند میفرماید هیچ بندهای نمیتواند محبت مرا به خود جلب کند مگر اینکه واجبات مرا دوست داشته باشد (و به آن عمل کند.) (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج2 ؛ ص: 82)
مسئله ای که امروز بیان می کنیم این نکته است، برخی اوقات مکلف باید به جای غسل یا وضو تیمم کند و با تیمم خود را برای نماز آماده کند؛ که البته مسائل دقیقی در این باب مطرح است و با دو سه دقیقه بلکه دو سه ساعت هم نمی شود تمام مسائل را مورد بررسی قرار داد؛ لذا حتما باید با مراجعه دقیق به توضیح المسائل و یا سایت مرجع تقلید حتما برای یک بار هم که شده دقیق این مسائل را مطالعه کنیم.
در این فرصت کوتاه قصد داریم چند نکته کوتاه در باب تیمم را خدمتتان تقدیم کنیم:
1. تیمم بر دو نوع است گاهی اوقات بجای وضو گرفتن تیمم واجب می شود که به آن تیمم بدل از وضو گفته می شود و گاهی اوقات بجای غسل کردن، تیمم انجام می گیرد که به آن تیمم بدل از غسل گفته می شود. البته کیفیت تیمم بدل از غسل و وضو یکسان است و فقط در نیت تفاوت دارند. (1)
2. اگر فردی بخواهد برای نماز وضو بگیرد یا در جایی که وظیفه اش غسل کردن است، غسل کند، تمام نماز یا بخشی از نماز در خارج وقت واقع می شود باید تیمم کند؛ مثل اینکه برای نماز صبح دیر از خواب بیدار می شود و اگر غسل انجام دهد تمام نماز یا بخشی از آن خارج وقت واقع می شود. (2) و اگر کسی عمدا نماز را به تاخیر بیندازد که وقت برای وضو و غسل نداشته باشد، معصیت کرده است ولی نماز او با تیمم صحیح است. (3)
اینگونه نیست که هر کسی زخمی در اعضای بدنش ایجاد شد وظیفه اش تیمم باشد و ما طهارت دیگری به نام وضو یا غسل جبیره ای نیز داریم که آن هم دارای فروعات و نکات دقیقی است و لازم است دقیق بررسی، مطالعه و مراجعه شود.
سامانه پیامکی 30002020 و سامانه تلفنی 05132020 به صورت شبانه روزی آماده دریافت سوالات شما خوبان خواهد بود.
خداوند متعال انشالله همه ما را آشنا به دستورات دینمان بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) رساله مراجع م 701
(2) جهت اطلاع: اما اینکه وضو و غسل در این فرض صحیح است تفاوت فتوا وجود دارد. (عروه الوثقی، فصل فی التیمم، م29
(3) (رساله مراجع م 678 و م 679)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت باقر علیه السلام روایت شده که در مورد فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام فرمودند: لَوْ یَعْلَم النَّاسُ مَا فِی زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ علیه السلام مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَیْهِ حَسَرَاتٍ
اگر مردم میدانستند، زیارت امام حسین علیه السلام چقدر فضیلت و ثواب دارد، بدرستی که از شوق جان میدادند و نفسهایشان از روی حسرت بندمیآمد. (وسائل الشیعه، ج 14 ص: 453)
فردا روز اربعین است و به دلیل وضعیت شیوع بیماری خیل مشتاقان زیارت اباعبدالله از فیض حضور در کربلا و زیارت از نزدیک جا مانده ایم؛ اما غافل نباشیم که فقط از زیارت از نزدیک جا مانده ایم نه از زیارت از راه دور.
بزرگواران درست است که در تعریف زیارت فرموده اند زیارت یعنی حاضر شدن زائر در نزد امام معصوم علیه السلام؛ خوب خوشا بحال افرادی که هم جسمشان و هم دلشان در نزد امام برای زیارت حاضر است. ولی باید بدانیم که در تعریف این حضور؛ حضور معنوی نیز ملاحظه شده است و حتی به صراحت حدیث از امام علیه السلام زیارت از راه دور با حاضر کردن دل در نزد امام یک زیارت صحیح می توانیم انجام دهیم
بله عزیزان! زیارت از راه دور خصوصا برای حضرت سید الشهدا علیه السلام به فتوای بعضی از مراجع از جمله امام خامنه ای استحبابش ثابت شده است. و برای این زیارت خصوصا نسبت به امام حسین علیه السلام آدابی وارد شده است. مثلا در روایتی وارد شده که از راه دور به نیت زیارت حضرت سید الشهدا سه مرتبه بگوید: «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله». (1)
البته زیارت نیابتی نیز جزو مستحبات است لذا می توانیم هم خودمان که توفیق تشرف محضر امام رضا علیه السلام را داریم به نیابت از اموات و یا حتی افراد زنده زیارت انجام دهیم و هم اگر از دوستان و آشنایانمان به عراق مشرف شده اند از ایشان درخواست زیارت نیابتی کنیم و این صحیح است (البته حتما خودمان نباید با یک اعتقاد قطعی از زیارت از راه دور غافل شویم)
بنابر این انشالله فردا چه در حرم فرزندشان علی بن موسی الرضا علیه السلام و چه در هر مکان و محفلی هستیم حتما با قرائت زیارت اربعین و یا دیگر زیارت های وارده با روانه کردن دل به کربلای معلا همه با هم زائر حضرتش باشیم و از این فیض بزرگ بهره مند گردیم
زائرین عزیز می توانند سوالات شرعی خودشان را به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخش را در اسرع زمان دریافت نمایند.
خداوند توفیق زیارت اهل بیت علیهم السلام در دنیا و شفاعتشان در آخرت را به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1)رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 612641 تاریخ استفتاء: 03/10/1394 ؛ مکارم، سایت، مفاتیح نوین، پاداش زیارت امام حسین از راه دور
سلام علیکم-- بسم الله الرحمن الرحیم-- با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
دوران دفاع مقدس با حادثه عاشورا در جهات زیادی شباهت معناداری داشته اند که برخی اشاره میشود:
1-هر دو برای حفظ اسلام بود: حادثه بزرگ عاشورا و دفاع مقدس هشت ساله ملت مسلمان و بزرگ ایران برای دفاع از حریم ارزشها و حفظ اسلام و رضای پروردگار رویاروی دشمنان اسلام می ایستند.
2-هردو با زمزمه ،مناجات و نماز همراه بود: همان مظاهر روز و شب عاشورا در جبهه های دفاع مقدّس دیده می شود؛زمزمه های عاشقانه یاران خمینی (ره)، نماز، عبادت، قرائت قرآن، دعاها و آمادگی برای وصل و پیوند با محبوب بود.
3-هر دو جریان رسواگر ستم و چهره تزویربود: به فرموده امام راحلمان ما در جنگ پرده از چهره تزویر و نفاق دشمنان اسلام وانقلاب برداشتیم.
4-در هر دو از شیرخوار تا پیر سالخورده بودند:جبهههای هشت سال دفاع مقدّس جلوهگاه حضور نوجوانان و جوانان وسالخورده ها این امت بود و با توجه به اوایل جنگ و کشاندن ان به جنگ شهرها میتوان شیرخوارگان را نیز در جبهه نام برد
5-شکیبائی زنان همچون زینب صبور و روشنگر بود: پایداری و شکیبایی زنان امّت امام خمینی و نقش روشنگری و صبوری آنان، جلوهای از صبوری و پیام رسانی قافله اسیران کربلا است.
-خداوند ما را قدردان نظام مقدس و خون شهداء قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت و گرامیداشت اربعین سید و سالار شهیدان
یکی از روایاتی که معمولا در ایام اربعین شنیده ایم و می شنویم حدیثی از امام عسکری علیه السلام است که حضرت علامات مومن را پنج چیز معرفی کرده اند (1) که امروز قصد داریم این حدیث را به صورت خلاصه با توضیح و ضمیمه نکاتی فقهی و شرعی خدمتتان توضیح دهیم:
1ـ اولین علامت را حضرت فرموده اند: پنجاه ویک رکعت نماز در شبانه روز؛ توضیح این علامت این است که تعداد نمازهای واجب یومیه که 17 رکعت است و 34 رکعت هم نافله ها و نمازهای مستحبی است که در ضمن این نمازهای واجب یومیه در شرع اسلام مستحب است که روی هم می شود 51 رکعت. و تاکید فراوانی در به بجا آوردن این نمازهای مستحبی شده است. البته در مسافرتی (که نماز شکسته است) نافله ظهر و عصر ساقط بوده و نباید خوانده شود. (2)
2- علامت دیگر مومن در این حدیث انگشتر به دست راست کردن است که در دیگر احادیث نیز تاکید شده است و استحباب دارد.
3- مورد دیگر بر خاک سجده کردن است که این هم از علامات مومن بیان شده است. البته همه ما می دانیم که اجمالا سجده بر زمین و آنچه از زمین می روید (و خوراکی و پوشاکی نباشد) صحیح است مثل سنگ، برگ درختان و ... لکن نیکوترین سجده، سجده بر خاک و روی زمین است که نشانة خضوع و خشوع در برابر خداوند است و برای سجده هیچ خاکی در فضیلت به تربت مقدس سید الشهداء (علیه السلام) نمیرسد. (3)
4- علامت بعدی را حضرت اینگونه فرموده اند: الجهر ببسم الله الرحمن الرحیم؛ یعنی مومن بسم الله را بلند اداء می کند. که فقها نیز استحباب این بلند گفتن بسم الله را فتوا داده اند، حتی در نماز ظهر و عصر که قرائتش باید آهسته خوانده شود فتوا این است که مستحب است «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم» آن بلند خوانده شود. (4)
5 ـ اما یکی از این علامتها که حضرت بدان اشاره فرموده اند زیارت امام حسین علیه السلام در روز اربعین است؛ نسبت به این مورد عرض کنیم: که درست است که از فیض زیارت از نزدیک حضرت در این روز با فضیلت محروم هستیم لکن به هیچ وجه از زیارت حضرت در این روز جا نمانده ایم؛ چرا که به تصریح امام صادق علیه السلام می توانیم یک زیارت صحیح و شرعی از راه دور داشته باشیم آنجایی که حضرت فرمودند: فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید. سلام ما به امام حسین علیه السلام می رسد چه از نزدیک و چه از دور! (5)
لذا در این روز زیارتی مخصوص اباعبدالله با اعتقاد همگی نیت زیارت کنیم و به حضرت عرض سلام و احترام داشته باشیم و از زیارتهای وارده نیز استفاده کنیم و برای تعجیل حضرت صاحب و رفع تمام موانع و مشکلات دست بر دعا بر داریم.
عزیزان می توانید سوالاتتان را از سامانه تلفنی 05132020 بپرسید و یا به سامانه پیامکی 30002020 پیامک کنید.
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(1) وسائل، ج ۱۰ ص51.
(2) رساله مراجع ازم 764تا774 و عروه فصل فی اوقات الرواتب م9.
(3) العروه الوثقی، فصل فی مکان المصلی، مسجد الجبهة، آغاز بحث. تحریرالوسیله، فصل فی مکان المصلی، م10، توضیح المسائل مراجع م1076؛ رساله آموزشی امام خامنه ای، درس 44.
(4) العروه الوثقی، فصل فی القرائة، م21.
(5) وسائلالشیعه، ج 14، ص 494 به نقل از کافی
سلام علیکم --- بسم الله الرحمن الرحیم—با تسلیت ایام سوگواری
امام حسن عسگری علیه السلام فرمودند: «علامات المؤمن خمس: صلاة الخمسین و زیارة الأربعین و التختّم فی الیمین و تعفیر الجبین و الجهر ببسم الله الرّحمن الرّحیم» [تهذیب الاحکام، ج 6، ص 51)
«نشانههای مؤمن و شیعه، پنج چیز است: اقامهٴ نمازِ پنجاه و یک رکعت، زیارت اربعین حسینی، انگشتر در دست راست کردن، سجده بر خاک و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.
علت اهمیت زیارت اربعین:
1-جاودانه کردن پیام نهضت عاشورا: اساساً اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهی خاندان پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) ، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه و این کار پایهگذاری شد. اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلی، در حوادث گوناگون ـ از قبیل شهادت حسین بن علی ( علیه السلام ) در عاشورا ـ به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبندند، نسلهای بعد، از دستاورد شهادت استفاده زیادی نخواهند برد.
2-رهایی از جهالت: ریشه همه گناهان و همچنین عامل دشمنی دشمنان دین، حب دنیا و دلبستگی به آن است و هدف همه انبیا،تعلیم و تزکیه است. در زیارت اربعین؛ عامل قیام امام حسین ( علیه السلام ) را رهایی مردم از جهالت علمی و عملی دانسته است که زیارت اربعین نشان عملی دل نبستن به دنیا و تبلیغ عملی و علمی پیام عاشوراست.( بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة)( مصباح المتهجد،ص 788)
3-عملیاتی شدن محبت اهل بیت:اربعین نماد محبت به اهل بیت و تعظیم شعائر است و محبت قلبی، فرد رابه سمت عمل و پیروی از اهل بیت ( علیه السلام ) سوق میدهد
خداوند توفیق زیارت اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت موسی بن جعفر علیه السلام می فرمایند: بالاترین قدر و منزلت را کسی داراست که دنیا و مادیات در نظر او قدر و منزلتی نداشته باشند. ( الکافی (ط-الاسلامیه) ج1 ص: 19)
امشب بنا داریم چند نکته ای کوتاه درباره احکام انفاق و صدقه خدمت شما خوبان تقدیم کنیم:
1. انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، جای انفاق واجب را نمی گیرد بلکه اگر به مالی از اموال انسان انفاق واجب تعلق بگیرد مثل اینکه خمس بر اموال وی واجب باشد، به فتوای اکثر مراجع تقلید (1) تا خمس آن پرداخت نشود، هرگونه تصرف حتی صدقه و خیرات کردن هم جایز نیست. (2)
2. در مصرف صدقه مستحبی به فتوای اکثر مراجع تقلید فقیر بودن شرط نیست (3) و همچنین می توان صدقه مستحبی را به سادات با حفظ احترام پرداخت کرد. اما سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود؛ و همچنین به کسی که صدقه پرداخت می شود، هرچه خویشاوندیش نزدیکتر باشد، ثواب آن بیشتر است. مثل پرداخت صدقه به پدر و مادر یا برادر و خواهر. (4)
3. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم، پاداش صدقه دهنده، عطا می شود بدون اینکه از ثواب صدقه چیزی کم شود. (5)
عزیزان می توانند سوالات شرعی و دینی خویش را به صورت پیامکی از سامانه 30002020 ارسال کرده و در اسرع زمان ممکن پاسخ را دریافت نمایند.
خداوند متعال توفیق کارهای خیر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) امام خامنه ای: تصرف جایز است.
(2) اقتباس از مساله 820 رساله مراجع تقلید
(3) مکارم: در صدقه مستحبی فقیر بودن شرط است. (مکارم، استفتائات سایت، صدقات
(4) اجوبه الاستفتائات س1822 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصدقه، مساله 5 و کتاب الهبه، مساله 21 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1335 و م 1607 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، صدقات
(5) (تحریر الوسیله کتاب الصدقه، مساله 7 ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2 م 1602)
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام
امام زمان ارواحنا فداه در توقیع خود به شیخ مفید، فرمودند:اگر شیعیان ما که خداوند به اطاعت خویش موفقشان بدارد، در وفا به عهدی که با ما دارند یکپارچه می شدند (اجتماع قلوب میکردند)، هرگز توفیق ملاقات آنها با ما به تأخیر نمی افتاد و البته سعادت دیدار ما با معرفتی حقیقی به سرعت نصیبشان می شد.( بحار، ج ۵۳، ص ۱۷۶)
بین زیارت اربعین وظهورازجهاتی رابطه عمیقی وجود دارد که خدمت شما عرض می کنیم:
1-وحدت و همدلی: طبق فرمایش امام زمان علیه السلام، ، آنچه باعث سرعت در ظهور میشود، عاملی که اگر انجام شود، بی وقفه ظهور اتفاق می افتد، اجتماع و همدلی شیعیان در وفای به عهد آن حضرت است؛و یکی از موارد اجتماع قلوب در وفای به عهد با امام زمان ، مراسم اربعین است. شرط کمک خدا این است اجتماع قلوب برای وفای به عهد صورت گیرد و ما این امر را در اربعین میبینیم که همه یک دلاند و یک چیز می خواهند. از آنجا که سپاه حضرت حجت (عج) فراملیتی خواهد بود، باید افراد سپاه بطور طبیعی یکدیگر را درک کنند و با هم احساس غریبی نکنند و با هم همدل و یکرنگ باشند و با نقاط ضعف فرهنگی و اجتماعی هم کنار بیایند و آنها را پوشش دهند.
2-جهانی سازی و معرفی به عالم:طبق برخی روایات امان زمان(عج) موقع ظهور خودش را با امام حسین ( علیه السلام ) معرفی می کند ومی فرماید: ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم؛ ...ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشانا (إلزام الناصب ،ج 2، ص 233)
باید ابتدا همه امام حسین ( علیه السلام ) را بشناسند تا معرفی کردن امام زمان با امام حسین ( علیه السلام ) معنا پیدا کند. آیت الله العظمی بهجت ، پیاده روی اربعین را بهترین فرصت برای معرفی امام حسین ( علیه السلام ) به جهانیان دانسته، بر این نکته تأکید می کردند که:الان هنوز همه مردم عالم، حسین ( علیه السلام ) را نمی شناسند و این تقصیر ماست؛ چون ما برای سیدالشهدا ( علیه السلام ) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود.
3-یارسازی و لشکرسازی: یکی از شرایط اصلی ظهور یارسازی است و امام عصر،امام همه جهان است و قرار است برهمه دنیا حکومت کند.همان پدیده ای که قرار است در ظهور شکل بگیرد و وحدت ادیان را ایجاد کند «وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا-آیه 3نصر» و از همه اکناف و اختار جهان به سمت امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حرکت صورت بگیرد، این رویداد در عاشورا شکل گرفته است و امروز نیز در اربعین تکرار می شود. پس این الگو به همان شکل در حال عملی شدن است.
خداوند توفیق زیارت با معرفت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم -باعرض تسلیت ایام
خداوند در قرآن می فرماید: وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یَأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ:
مردم را دعوت عمومی به حج کن تا پیاده و سواره بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری بسوی تو بیایند(آیه 27 حج)
تقدم پیاده بر سواره در آیه ذکر شده، نشان از اهمیت بیشتر پیاده روی در امور معنوی دارد.
پیاده روی در سیره معصومین برای سفر حج نقل شده است وحتی وقتی بقیه مردم از امام حسن و حسین ( علیه السلام ) درخواست می کنند که سوار شوند تا بقیه خجالت نکشند، امام حسن ( علیه السلام ) می فرماید:ما پیاده به سوی بیت الحرام می رویم ،ولی از کنار راه حرکت میکنیم تا بقیه راحت باشند.(ارشاد،ج2،ص121)
درروایات ارزش امام حسین ( علیه السلام ) بالاترازکعبه دانسته شده است (کامل الزیارات ،ص524)
در روایات کلمات(مشی-خطوه- قدم-حافی) در زیارت، بکار رفته است که نشان از ارزش پیاده روی دارد(وسائل،ج10،ص341-344)
امام صادق ( علیه السلام ) می فرماید:هر کسی پیاده به زیارت قبر حسین ( علیه السلام ) برود، خداوند برای هر قدمی هزار حسنه نوشته و هزار گناه از او پاک می کند و رتبه اش هزار درجه بالا می رود(کامل الزیارات ،ص255)
پیاده روی از جهات تواضع و خضوع و از جهت شباهت به پیاده روی های خاندان ولایت در اسارت و از جهت تعظیم شعائر و بزرگداشت دین نیز ارزش بیشتری دارد.
خداوند توفیق زیارت امام حسین ( علیه السلام ) را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمودند: خداوند رحمت کند پدری را که با نیکی نمودن و مهربانی به فرزندش و با آموزش دادن و ادب کردنش او را یاری می کند. «مستدرک الوسائل، ج 2، ص 626»
تکالیف والدین نسبت به فرزندان خلاصه در رشد جسمی ایشان نمی شود و پدر و مادر در تربیت فرزند نیز موظفند؛ بنابر این لازم است در این زمینه کسب اطلاعات کنند تا به طور صحیح به وظیفه شان عمل نمایند؛ چند نکته در این زمینه خدمت شما تقدیم می شود:
1. بر ولیّ کودک واجب است که فرزندش را از اموری که سبب فساد اخلاق یا عقیده او می شود حفظ کند؛ یکی از تهدیدها خاصه در این ایام شیوع بیماری کرونا که فرزندان ما را به شدت در معرض خطر قرار داده است فضای مجازی است اینکه یک موبایل با اینترنت و شبکه های مجازی بدون نظارت و مدیریت در اختیار ایشان باشد بسیار خطرناک است چرا که هر نوع فسادی که تصور شود (از مطالب، تصاویر و فیلمهای مفسد و مستهجن) در اختیار او قرار می گیرد و اگر با مشورت و برنامه ریزی با کارشناس و مشاور دینی نظارتی نباشد در بسیاری از موارد فرزند ما را دچار آسیب جدی می کند.
2. همچنین والدین موظّف اند فرزندشان را از کودکی به رعایت و دقت در واجبات دینی از جمله ترک گناهان، رعایت حجاب، کیفیت شرعی تعامل و ارتباط با نامحرم عادت دهند و اگر در این امر کوتاهی کنند و این امر موجب شود که پس از رسیدن به سنّ تکلیف در این امور سهل انگار گردد، شرعاً مسئول خواهند بود.
3. تمرین دادنِ کودکی که خوب و بد را می فهمد بر نماز و سایر عبادات مستحب است. (1)
در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند انشالله همه ما را در مسیر خطیر تربیت فرزند موفق و پیروز بدارد و فرزندانمان در حصن حصین قرآن و اهل البیت از آفات آخر الزمان مصون و محفوظ باشند؛ انشالله
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) عروه الوثقی، فصل فی شرائط صحت الصوم، مساله 2
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم -باعرض تسلیت ایام
اینکه گفته شده:در زمان اسارت و ورود کاروان اسرای کربلا به کوفه، حضرت زینب به سر امام حسین جملاتی گفت و بعدسرش را به محمل کوبید، و خون جاری شد و برخی به همین دلیل قمه زنی را جایز میدانند ، درست نیست؛ به این دلایل:
1.سند این داستان از یک کتاب ضعیف بنام نورالحسین سنی مذهب است که حتی در انتساب نویسنده اش شک است.( نور العین فی مشهد الحسین، ص 55)
2.نویسنده داستان را بدون سند نقل کرده است و روایان از زمان نویسنده تازمان امام حسین؛ حدود هزار سال مشخص نیستند.( بحار الأنوار، ج 45، ص 114)
3.اصلا کسی اسیر را با محمل به جایی نمیبرد و حتی قسمت اول همین داستان بدون نقل قضیه کوبیدن سربه محمل، نقل شده است که بر شتران بدون زین سوار میشدند.( منتهی الآمال، ج 2، ص 938)
4.در این داستان صحبتهایی از حضرت زینب نقل شده است که درست نیست، مثل: گفتن جمله(قسی القلب) به امام حسین ( علیه السلام ) .
5. این داستان با مقام حضرت زینب سلام الله علیها سازگاری ندارد که حتی درگودی قتلگاه فرمود: این قربانی را ازماقبول کن(مقتل الحسین مقرم، ص 379) و اینکه در کربلا جز زیبایی ندیدم. (بحار، ج 45، ص 115)
6.امام حسین به خواهرشان فرموده بودند: صبر کنید و به خودتان ضربه نزنید.(اعلام الوری ص 240 +لهوف ص141)
7.سر امام را سریع بعدازشهادت(عصرعاشورا) به کوفه ببردند (ارشاد،ج2ص113)ولی اسرا را عصریازدهم حرکت دادند، پس اصلا باهم نبودند.
8.با فرض پذیرش چنین نقلی، تنها توجیهی که می توان در پاسخ آورد، این است که اگر چنین عملی از سوی حضرت زینب (سلام الله علیها) رخ داده باشد، قطعا بی اختیار بوده و بخاطر غلبه احساسات و شدت مصیبتی بوده که بر آن حضرت وارد شده بود؛ لذا این عمل غیر ارادی ایشان هرگز نمی تواند معیار عمل برای دیگران قرار گیرد.
خداوند توفیق زیارت امام حسین ( علیه السلام ) را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در تعالیم دینی زوجین در زندگی مشترک دعوت به توافق و تفاهم شده اند؛ اینکه نیازهای مشروع و حلال یکدیگر را برآورده کنند و نسبت به تکالیف شرعی نسبت به هم کوتاهی نکنند که لازم است همه کسانی که ازدواج کرده اند و زندگی مشترک دارند و یا قصد ازدواج دارند با شناسایی این دستورات به نحو صحیح، مطابق دستور دین عمل نمایند که می خواهیم چند مورد را خدمتتان گزارش کنیم:
1. زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوق واجب و مستحبی دارند مثل اینکه زن نباید شرعا بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود و یا اینکه مرد باید نفقه همسر دائمی خودش را که همان تامین خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم که مطابق شانش باشد تهیه کند و کار کردن خانم در منزل و همچنین آماده کردن رفاه بیشتر توسط مرد برای خانواده از حقوق مستحب زن و شوهر بشمار می آید و سفارش شده زن و شوهر موافق یکدیگر باشند و در امور زندگی درک متقابل داشته باشند. (1) درصد قابل توجهی از آمار طلاق (که متاسفانه آمار وحشتناکی است) به همین بی توجهی زوجین نسبت به حقوق شرعی مرتبط است، اینکه دانسته یا ندانسته حق طرف مقابل را ضایع می کند و سبب اختلافاتی در زندگی می شود.
2. زن و شوهر در یک مورد نباید موافق یکدیگر باشند و آن هم در گناه است یعنی زن یا شوهر نباید در گناه از همسرش اطاعت کند، که به مواردی اشاره می شود:
الف) یکی از گناهان بزرگ سقط جنین (در هر سنی) است که مثلا اگر مرد از همسرش خواست که سقط کند نباید انجام دهد و نباید اطاعت کند.
ب) یکی از این موارد کسب حرام است که مصادیقش فراوان است به این معنا که اگر مثلا خانم از شوهر بخواهد که برای رفاه بیشتر فلان مسیر حرام را برای درآمد بیشتر انتخاب کن مرد نباید به گفته وی ترتیب اثر دهد.
ج) استفاده از طلا برای مردان است؛ زینت و آرایش خانم در منظر نامحرم، تراشیدن ریش برای مرد، استفاده از برخی زینت که برای تکالیف شرعی و عبادی خانم مشکل شرعی دارد مانند ناخن مصنوعی و ... نیز از دیگر موارد اطاعتهای نابجا است.
می توانید سوالات شرعی تان را از سامانه تلفنی 05132020 بپرسید یا به 30002020 پیامک کنید.
خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما عفت فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله، کتاب النکاح، ابتدای فصل قسمت و نشوز و شقاق ؛ منهاج الصالحین، ج 3 ، م 337 القسم الاول و القسم الثانی)