سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن در مورد مزد رسالت پیامبر می فرماید:
« ... قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى
بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمىکنم جز دوستداشتن نزدیکانم »(الشورى:23)
از طرفی در قرآن از قول پیامبر(ص) نقل شده است که فرموده است: قُلْ ما سَاَلْتُکُمْ مِنْ اَجْر فَهُوَ لَکُمْ اِنْ اَجْرِیَ اِلاّ عَلَى اللّهِ: «بگو: پاداشى را که از شما خواستم تنها به سود شما است و اجر و پاداش من تنها بر خداوند مى باشد».(آیه 47 سباء) واز طرفی فرموده است که اجرمن این است که به راه خدا بروید (آیه 57 فرقان)
از ضمیمه کردن این سه تعبیر به هم، چنین نتیجه مى گیریم: اگر در مورد پیامبر اسلام(ص) اجر رسالت، مودت ذى القربى شمرده شده است، این مودت از یکسو، به سود خود مومنان است، نه به سود پیامبر(ص)، و از سوى دیگر، این محبت وسیله اى است براى هدایت یافتن به راه خدا.
براى ادامه راه پیامبر(ص) و هدایت و رهبرى او، باید دست به دامن ذوى القربى زد، و از رهبرى آنها استمداد جست، این، همان چیزى است که شیعه در مساله امامت از آن جانبدارى مى کند، و معتقد است رشته رهبرى بعد از پیامبر، نه در شکل نبوت که در شکل امامت، براى همیشه ادامه خواهد داشت.
توجه به این نکته نیز لازم است که: محبت، عامل موثرى است براى پیروى کردن، همان گونه که در سوره«آل عمران» آیه31 مى خوانیم: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی: «بگو: اگر خدارا دوست مى دارید از من پیروى کنید»; چرا که من مبلغ فرمان او هستم. اصولاً، پیوند محبت با کسى، انسان را به سوى محبوب و خواسته هاى او مى کشاند و هر چه رشته محبت قوى تر باشد، این جاذبه قوى تر است، مخصوصاً محبتى که انگیزه آن کمال «محبوب» است.البته متاسفانه مردم،طبق فرمایش امام سجاد(ع) اگربجای دستور به مودت،ستور به ظلم به اهل بیت(ع) می داد بیشتر از این به خاندانش ظلم نمی کردند والبته این ظلم شامل غصب حق خلافت وظلمهایی مثل شهادت واسارت نیزمیشودکه به نوعی این مظلومیت پیامبر رامی رساند.
خداوند ما را جزء پیروان اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام در روایت است از امام رضا علیهالسلامکه در آثار خمس میفرمایند:
فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِکُم،
پرداخت خمس کلید رزق شماست.(وسائل، ج9، ص 538 )
چند نکته درباره احکام خمس:
1-یکی از صدقات واجب و عبادتهای مالی پرداخت خمس است
2-کسی که دارای درامدی هست، از جهت شرعی سال خمسی او مشخص است هر چند محاسبه خمس را انجام ندهد، که برای ملاک شروع سال خمسی هر بزرگواری باید طبق نظر مرجع تقلیدش عمل کند مثلا کسی که مقلد امام خامنه ای است و حقوق بگیر است، از تاریخ اولین حقوقی که دریافت می کند، سال خمسی او شروع می شود و یک سال بعد همان تاریخ انتهای سال خمسی اوست، آنچه از درامدهایش در انتهای سال خمسی باقی مانده، باید خمس آن را پرداخت کند.فرقی نمی کند آنچه از درامد باقی ماند، پول نقد باشد یا کالاهای مصرفی باشد و مصرف نکرده باشد.(توضیح المسائل مراجع م 1765و 1760)
3-انسان مخیر است سال خمسی رابه سال قمری یا شمسی تعیین کند.(توضیح المسائل مراجع م 1766)
4-کنار گذاشتن خمس، کفایت از اداء وظیفه نمی کند مگر اینکه به دفتر مرجع تقلید پرداخت کند یا برای تاخیر در پرداخت از مرجع تقلید یا نماینده مرجع تقلید اجازه بگیرد. (توضیح المسائل مراجع م 1834)
خداوند توفیق انجام وظیفه شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
در مورد اینکه چرا امام حسن(ع) با معاویه صلح کردند، عللی وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1-روی گردانی مردم ازجنگ،وعدم حمایت از امام علیه السلام سستی مردم در حمایت از امام، از مهم ترین دلایل اقدام آن حضرت برای اتخاذ موضع جدید بود. هیچ کس نمی تواند مدعی شود که امام به جنگ با معاویه اعتقاد نداشته است. امام حسن(ع) فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند(بحار،ج44،ص147).
2-حفظ جان شیعیان:حفظ شیعه یکی از روریاتی بود که امام را وادار به پذیرش اقدامی کرد که انجام آن، رشادت خاص خود را می طلبید امام حسن(ع)فرمودند:من برای حفظ جان شیعیانمان، مصالحه کردم (اخبار الطوال دینوری،ص 220)
3- حفظ دین: امام حسن علیه السلام یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کردند و فرمودند: «ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند؛ از این رو با مصالحهای که انجام گرفت، خواستم دین خدا حفظ شود ( حیاة الحسن شریف قرشی، ص۳۵)
زیرا جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد. جنگ با معاویه نه به نفع کوفیان بود و نه به نفع شامیان، بلکه زمینه حمله نظامی رومیان را به جهان اسلام فراهم میکرد.
خداوند توفیق اطاعت از امامان را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت رضاعلیه السلام امام کاظم علیه السلام در روایتی درباره فضیلت زیارت فرزندشان حضرت رضا(ع) می فرمایند:
فَمَنْ زَارَهُ مُسَلِّماً لِأَمْرِهِ عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَشُهَدَاءِ بَدْرٍ.
کسی که فرزندم را زیارت کند در حالی که تسلیم امر او باشد و به حق او عارف باشد، مقام او نزد خداوند همانند شهیدان در جنگ بدر خواهد بود. کامل الزیارات، النص، ص: 305
چند نکته کوتاه درباره زیارت و نماز:
1-یکی از اهداف زیارت، تقرب الی الله است و از بهترین اعمال در ضمن زیارت برای این هدف، می توان به نماز زیارت اشاره کرده است.
2-نماز زیارت با توجه به اینکه یکی از نمازهای مستحبی است لذا می توان آنرا در حال حرکت هم خواند و رکوع و سجودش را به صورت اشاره بجا آورد، اما نمی توان نماز زیارت را به جماعت اقامه کرد.
3-نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند. البته توجه شود که برای امام زادگان نماز زیارت وارد نشده ولی می توان دو رکعت نماز مستحبی خواند، و ثوابش را به آن امام زاده زیارت شده، هدیه نمود (عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16، ایت الله مکارم سایت:نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.
خداوند به حق حضرت رضا علیه السلام، مزد عزاداری ما را فرج امام زمان قراردهد و بهترین سرنوشت را برای ملت ایران رقم بزند، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
باتسلیت ایام سوگواری
از حضرت امام جواد(ع) پرسیدند که زیارت پدر شما افضل است یا زیارت امام حسین(ع)؟ حضرت فرمودند: زیارهْ ابیافضل، و ذلک ان ابا عبدالله عیزوره کل الناس و ابی لا یزوره الا الخواص من الشیعه؛ زیارت پدرم برتر است، چون به زیارت حضرت اباعبدالله(ع) همگان میروند و لیکن پدرم را زیارت نمیکنند مگر خاصان شیعه.» (کافی: ج9، ص335)
مراد امام از خاصان شیعه : شیعیان دوازده امامی هستند زیرا هر که حضرت امام رضا(ع) را امام میداند بقیه ائمه را نیز امام میداند، چون تنها شیعه اثنا عشری زیارت آن حضرت میکنند و زیارت آن امام دلیل تشیع است و فرق دیگر شیعه چون واقفیه (هفت امامی) و زیدیه(4امامی) واساعیلیه(6امامی) فقط به زیارت حضرت امام حسین(ع) میروند.
زیارت امام رضا (ع)، در حقیقت نماد اعتقاد به تشیع اثنا عشری و تبلیغ آن است. از این رو، زائران حرم رضوی باید بدانند، زیارت آنان از نقطه نظر اعتقادی در میان فرق و مذاهب اسلامی و شیعی چه معنا و مفهوم ارزشمندی دارد.
بنا بر این روایت منحصر به زائران حضرت رضا در عصر ائمه نیست و حکمی ثابت برای همیشه است. از آن جا که زیارت حضرت رضا (ع) به معنای آن است که ایشان امام هشتم شیعیان است و فرزندان ایشان امامان بعدی اند تا امام دوازدهم، در حقیقت نفی فِرَق و مذاهب دیگر اسلامی است. اقدام به چنین عملی آن هم در زمان امام جواد(ع) با وجود فرقه های گوناگون در میان مسلمانان و شیعیان بسیار حائز اهمیت بوده و تثبیت اعتقاد به تشیع اثنا عشری بشمار می رفت. از این رو، زیارت آن حضرت را در آن مقطع افضل از زیارت خانه خدا، زیارت حرم نبوی و زیارت امام حسین(ع) شمردن کاملا منطقی و قابل درک است. می توان گفت: روایاتی از این قبیل به یک معنا سیاسی و برای حفظ مکتب تشیع اثنا عشری بوده است، چنان که روایات فراوانی که برگزاری مجالس عزاداری و ذکر مصائب اهل بیت رسول خدا و دادن وعده پاداش فراوان برای آن را راه کاری سیاسی برای حفظ مکتب دانسته اند. (صحیفه امام خمینی، ج8، ص527 ـ 529)
خداوند زیارت با معرفت به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت رضاعلیه السلام جد نازنین امام رضاعلیه السلام حضرت صادق علیه السلام در روایتی نورانی می فرماید:َ
مَا أَعْلَمُ شَیْئاً بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ أَفْضَلَ مِنْ هَذِهِ الصَّلَاة.
بعد از معرفت خدا چیزی را افضل و برتر از این نماز پنچگانه نمی دانم. الکافی (ط - الإسلامیة)، ج3، ص: 264
چند نکته درباره اهمیت نماز:
1-در اهمیت نماز همین بس که در قرآن مجید نزدیک به صد مورد از نماز گفتگوکرده است و طبق برخی روایات کسی که به نماز اهمیت ندهد، خداوند او را به 15چیز، مجازات می کند که برداشته شدن برکت از عمر و مالش و با ذلت و تشنگی جان دادن از جمله آن مجازاتهاست.(رساله مراجع ذیل ابتدای احکام نماز)
2-بیماری یا داخل وسیله نقلیه بودن و عدم امکان نماز به طور معمولی یا انجام عمل جراحی و عدم امکان غسل جنابت و مانند این موارد، مجوز ترک نماز نیست؛ و باید طبق وظیفه شرعی نماز خود را بخواند.بنابر این کسی که بیمار است و نمی تواند ایستاده یا نشسته نماز بخواند باید به پهلوی راست رو به قبله نماز بخواند و اگر نمی تواند به پهلوی چپ رو به قبله بخواند و اگر اینرا هم نتواند به پشت بخوابد که کف پایش رو به قبله باشد و نمازش را بخواند.(توضیح المسائل مراجع م 971)
3- برای اینکه فرزندانمان به نماز عادت کنند مستحب است هنگامی که خوب و بد را متوجه می شوند، والدین آنها را به نماز خواندن تشویق نمایند.(توضیح المسائل مراجع م 1389)
خداوند توفیق نماز اول وقت همراه با حضور قلب به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری
معنای زیارت، آن است که انسان با انگیزه بزرگداشت و انس گرفتن و دیدار با کسی به وی روی آورد
1.زیارت ریشه در میل فطری انسان به کمال دارد. به این معنا که زائر امام را به عنوان انسان صاحب تمام کمالات می شناسد و چون میل به کمالات دارد به زیارت امام می رود.
2.زیارت ازمصادیق تعظیم شعائر است خداونددرقران کریم می فرماید: وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب(حج/23) تعظیم شعائرنشانه تقوای فرد است. بنابر این زیارت عمل به دستور خدا، و تقوای الهی است.
3.زیارت نشانه صداقت و راستی زائر در دوستی وی با امام است. دوستدار امام برای اینکه محبت خود را به ایشان نشان دهد به زیارت آنان می رود.
4.زیارت زنده نگه داشتن نام، مکتب و روش امام است. زائر در حقیقت با زیارت خود باعث بقاء حیات علمی و معنوی امام در زندگی خود می گردد.
5.زیارت اعلام و ابراز محبت به خدا است؛ چرا که دین چیزی جز محبت نیست. ائمه محب و محبوب خدا هستند و حب و دوستی محبوب خدا، دوستی خود خدا است. زیارت مرقد مطهر اهل بیت (ع) جلوه هایی از این عشق و محبت و دلدادگی است.
خداوند ما را جزء زائرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام سجاد علیه السلام در روایتی می فرمایند:
الذُّنُوبُ الَّتِی تُنْزِلُ الْبَلَاءَ...تَضْیِیعُ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ
از گناهانی که باعث نزول بلاء می شود ضایع کردن امر به معروف و نهی از منکر است. (معانی الأخبار، النص، ص: 270)
دو نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1- یکی از مهمترین نکات نسبت به امر به معروف انتخاب شیوه و روش امر به معروف است که امر به معروف و ناهی از منکر باید شیوه ای را انتخاب کند تا اثر گذار باشد.
2- در امر به معروف زبانی و عملی و رفتاری باید بر اساس روایت پیامبر اکرم (ص) که فرمود: اَلمُؤمِنُ مِرءاةُ المُومِنِ همچون آئینه عمل کرد که اولاً خوبی و بدی را با هم نشان می دهد ثانیاً روبرو و از روی صفا و نه انتقام جویی عیب را بی صدا و جنجال نشان می دهد ثالثاً در نشان دادن واقعیت ها فرقی بین افراد صاحب مقام و موقعیت و غیر آنها نمی گذارد و رابعاً در مخاطب انگیزه اصلاح ایجاد می کند نه عکس االعمل و شکستن آینه .
خداوند توفیق عمل صحیح به فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوندمتعالدرقرآنمجیدمیفرماید:
وَأَنکِحُوا الْأَیَامَىمِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ¬ وَاسِعٌ عَلِیمٌ
.مردان و زنان بی همسر را همسر دهید...، اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بینیاز میسازد، خداوند واسع و آگاه است.سوره نور – 32
چند نکته درباره ازدواج و اهداف آن:
1. ازدواج کردن مستحب است و چنانچه انسان بترسد با ازدواج نکردن به گناه میافتد ازدواج کردن واجب است و یکی از مهمترین اهداف ازدواج طبق آیات و روایات معصومین علیهم السلام افزایش نسل و تربیت فرزند صالح است. و از آثار ازدواج افزایش رزق روزی است و طبق برخی روایات تشکیل خانواده و فرزنددار شدن سبب افزایش رزق و روزی است. (عروه الوثقی کتاب النکاح)
2. اگر در ازدواج فرزندی به وجود بیایید سقط آن حرام است هر چند در روزهای اول و در حد نطفه باشد. و چنانچه کسی مرتکب گناه سقط جنین بشود باید توبه کند و به تناسب سن جنین بایدبه وارثین جنین دیه پرداخت کند و چنانچه روح در جنین دمیده شده باشد علاوه بر دیه کفاره قتل عمد هم به نظر اکثر فقها واجب است. (مخالف: ایت الله مکارم: کفاره ندارد.استفتائات سایت معظم له) ( اجوبه الاستفتاآت، سوال 1266؛ مسائل جدید ج 1 ص 193و 194و195 ج 4 ص 237 و 138؛ بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752- 1754؛ تحریر الوسیله، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی، ارشاد السائل، ص 173،س 638 ، در خصوص مقدار مثقال به گرم نظر مقام معظم رهبری در استفتائات هیئت علمی است؛ بهجت س6233 ج4-مکارم؛ ج1 س 1496 و 1487، اجوبه س 1263 صافی جامع الاحکام ج1 س 1408، نوری ج2 ، س 876،تبریزی س 2099، امام ج3 س 12و تحریر ج 2 دیه جنین، وحید منهاج ج 3 م379 - مسائل جدید ج 1.ص 193-194-195-ج4 ص237 و138، بهجت س 6284
خداوند متعال نسل شیعه را زیاد بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
باتسلیت ایام سوگواری
رسول خدا (ص) فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166)
همین ملاک در زیارت ائمه نیز هست.
دومین علامت قبولی زیارت : عمل کردن و داشتن شرایط قبولی زیارت است ازجمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمی برد».( کافی: ج 1، ص430)
امام رضا فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده(انا) را قبول کند
خداوند زیارت ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و اله:
صَلِّ صَلَاةَ مُوَدِّعٍ کَأَنَّکَ لَا تُصَلِّی بَعْدَهَا أَبَداً؛
آنچنان نماز بگزار که گویی آخرین نماز توست و دیگر هرگز نمازی نخواهی خواند. من لا یحضره الفقیه، ج1، ص: 303 حدیث 916.
چند نکته درباره نماز:
1-نماز از مهمترین واجبات دینی است و یاد گیری احکامی که غالبا به آن احتیاج داریم مثل احکام نماز واجب است.
2-یکی از مواردی که نماز را باطل می کند خندیدنی است که عمدا و با صدا باشد. مثلاکسی هنگام نماز بخاطر یاد آوری حرف خنده داری یا دیدن حالت خنده آوری بخندد اگر خنده اش با صدا باشد نمازش باطل است.
3- تبسم و لبخند نماز را باطل نمی کند هر چند عمدی باشد.
4-اگر براى جلوگیرى از صداى خنده حالتش تغییر کند مثلا رنگش سرخ شود و بدن تکان بخورد چنانچه از صورت نمازگزار خارج شود بگونه ای که عرفا بگویند در حال نماز نیست؛ باید نمازش را دوباره بخواند. ولی اگر حالت نماز بهم نخورد نماز باطل نمی شود.(رساله مراجع م هفتم از مبطلات نماز و اجوبه س 505)
خداوند به همه حضور قلب در نماز را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درقرآن مىفرماید:
«وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ:
ما تو را جز رحمت برای جهانیان نفرستادیم.( انبیا ، آیه 107 )
قرآن 1400 سال قبل صلح جهانى را براى عالم بشریت مژده داده و مىفرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ:اى کسانیکه ایمان آوردید همگى در صلح درآیید و از پیروى راه شیطان بپرهیزید.(آیه 208 بقره)
اولین شخصیت در عالم بشریت که اقدام به دیپلماسى واقعى صلح جویانه نموده و سفیران و هیئتهاى سیاسى و دیپلماتیک را به پادشاهان مصر، حبشه، فارس و... گسیل داشت، پیامبر اسلام بود.
مسلمانان همه روزه نمازهاى پنجگانه خویش را به عالیترین شعار صلح، دوستى، محبت و رحمت به شعار (السلام علیکم و رحمه الله و برکاته) به پایان مىرسانند
تمام سوره های قرآن با کلمه(بسم الله الرحمن الرحیم) شروع میشود جز سوره توبه که اظهار برائت و بیزاری از کفار است.
زمانیکه پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) گروههاى جنگی و نظامى خویش را گسیل مىداشت اکیداً به ایشان سفارش مىفرمود که مو سفیدان، پیرمردان، اطفال و زنان را بقتل نرسانید، خیانت نکنید، صلح را در پیش گیرید.
اصطلاح (سلام)، (صلح) و مشتقات آن در بیش از یکصد آیه از قرآن عظیم تذکر یافته است و بالعکس اصطلاح جنگ یا حرب و مشتقات آن بجز در شش مورد بکار نرفته است.
بعد ازاینکه مسلمانان به فتح عظیم، فتح مکه نائل آمدند، پیامبر (ص) فرمود: الیوم یوم المرحمه :امروز روز مهربانى و عطوفت است.( المغازی؛ ج 2، ص 822.)
خداوند نعمت همه ما را جزء مصلحین قرار دهد به برکت صلوت بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام جعفر صادق علیه السلام که می فرمایند :
الْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه
کسی که خود را برای روزی خانواده اش به زحمت می اندازد و کار می کند مانند رزمنده ایست که در راه خدا می جنگد.کافی (ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 88 ، ح 1
چند نکته کوتاه درباره خرید و فروش:
هنگامی که خرید و فروش به صورت صحیح و شرعی صورت بگیرد، هیچکدام از خریدار و فروشنده بدون رضایت یکدیکر نمی توانند، آنرا بهم بزنند و فسخ کنند مگر در موارد محدودی که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. اگر جنس خریداری شده داری شده عیبی باشد و از آن اطلاع نداشته و پس از قرار داد متوجه شود می تواند قرار داد را فسخ کند ویا تفاوت قیمت معیوب با سالم را بگیرد.
2. در صورتی که خریدار یا فروشنده (فریب خورده) جنس را بدون اطلاع از قیمت معمولی به مقداری که مردم به آن اهمیت میدهند ارزان تراز قیمت آن فروخته و یا گرانتر خریده می تواند قرار داد را فسخ کند.
3. در صورتی که در زمان قرار داد قرار بگذارند تا مدت معینی مثلا تا یک هفته هر دو یا یکی از طرفین حق فسخ و بهم زدن خرید و فروش را داشته باشد.(رساله مراجع م 2124) ،
خداوند توفیق عمل به دستورات دین به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:
« صُنْعَ اللَّهِ الَّذی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْءٍ»:
(این کار ) صنع و آفرینش خداوندی است که هر چیزی را محکم و استوار آفریده است (آیه 88 نمل)
از بررسی آیات و روایات به دست میآید، که اکثر قوانین اسلام بر اساسی استاندارد و مستحکم پایهریزی شدهاند که به برخی از آنها اشاره میشود:
1- محکم کاری در اعتقادات: اگر اعتقادات بر مبنای باطل و مسایل خرافی پایه ریزی شود، باعث رشد و ترقی نمی شود؛ از این جهت در رساله های علمیه آمده است که اصول دین واعتقادات اصلی با عقل و دلیل مشخص میشود و باید فرد به یقین برسد.
2- مسائل علمی: پیامبر(ص) میفرماید: «قَیدُوا العِلمَ بِالکِتَابه ؛ دانش را با نوشتن در بند کشید.» (أعلامالدین، ص82) بشر امروز هر چه دارد از کتاب و نوشتن است و همه ذخایر علمی گذشتگان در نوشتههای او جمع است؛ وگرنه علوم گذشتگان به آیندگان منتقل نمیشد.
3-امور اجتماعی: درمعاملات دستور اسلام بر نوشتن و شاهد گرفتن و محکم کاری است تا بعدا به مشکل نخورد. مثلا خداوند در مورد قرض در بزرگترین آیه قرآن میفرماید: إِذَا تَدَاینْتُمْ بِدَینٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاکْتُبُوهُ (هنگامی که بدهی مدّتداری به یکدیگر پیدا کنید، آن را بنویسید و باید نویسندهای از روی عدالت، (سند را) در میان شما بنویسد.» (آیه 282 بقره)
4- صنعت و معماری: امام صادق دربارة استحکام بنا می فرماید: « هر که ساختمانی بسازد و از آن کم بگذارد، ا جری ندارد (المحاسن، ج2، ص608)
تأکید این روایت بر این است که نباید به خاطر ارزانسازی، از نکات ایمنی و استحکام بنا کاست.
خداوند استحکام در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است ازحضرت امام محمد باقر علیه السلام که میفرمایند:
إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ.
امر به معروف و نهى از منکر دو واجب بزرگ الهى مىباشند که سایر واجبات با آنها برپا مى مانند .(وسایل الشیعه ج 16 ، ص119 ، ح 21132)
دو نکته درباره امر به معروف
1. یکی از مهمترین واجبات امر به معروف و نهی از منکر است که دارای شرایطی می باشد که یکی از شرایط این است که امر به معروف و نهی از منکر، برای کسی که امر به معروف و نهی از منکر میکند مفسده نداشته باشد یعنی درصورتی که امر به معروف و نهی از منکر دارای ضرر جانی یا آبرویی و یا مالی به مقدار قابل توجّه،برای شخص امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر باشد یا اگر سبب تهدید دیگر مسلمانان باشد یا موجب مشقّت و دشواری غیر قابل تحمّل گردد، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست اما اگرضرر مختصر و غیر قابل توجه باشد سبب سقوط تکلیف نمی شود.
2. اگر کار معروف و منکر به قدری نزد خدای متعال، مهمّ باشد که باید در راه آن، ضررها و دشواری ها را تحمّل نمود؛ مثلا اصل دین در خطر باشد و جلوگیری از منکر متوقف بر بذل جان و مال باشد در این صورت بذل جان و مال واجب است و از همین قبیل است شهادت حضرت سید الشهداءعلیهالسلام که برای حفظ دین، جان خود را فدای دین فرمودند.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات برمحمدوآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: «خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها...»(توبه/ 103)
«از اموال آنها صدقهای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی.
از آیات قرآن استفاده میشود صدقه دارای شرایطی میباشد که خدمت شما عرض میکنیم:
1-صدقه باید از اموال حلال و خوب و سالم باشد: أنْفِقُوا مِنْ طَیّباتِ ما کَسَبْتُمْ : از قسمتهای پاکیزه اموالی که (از طریق تجارت حلال) به دست آوردید، انفاق کنید!» (آیه267 بقره)
2-بهتر است که صدقه و انفاق مخفی باشد. «وَاِنْ تُخْفُوها وَ تُؤتُوها الفُقَراءَ فَهُوَ خَیرٌ لَکُمْ » «هر گاه آنها را مخفی ساخته و به نیازمندان بدهید برای شما بهتر است.»(آیه271 بقره)
3-صدقه و انفاق همراه با آزار و منّت نباشد: لاتُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالمَنِّ و الاذی:بخششهای خودرابامنّت و آزار باطل نسازید (آیه264 بقره)
4-انفاق و صدقه باید با اخلاص باشد. «یُنْفِقُونَ أموالَهُمْ ابتِغاءَ مَرضاتِ اللهِ» «کسانی که اموالشان را برای جلب خوشنودی خدا انفاق میکنند» (آیه265 بقره)
5-انفاق و صدقه از اموالی باشد که آنها را دوست داریم و مورد علاقه ماست. «لَنْ تَنالُوا البِرَّ حَتّی تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ...» «هرگز به (حقیقت) نیکوکاری نمیرسید مگر این که از آن چه دوست میدارید (در راه خدا) انفاق کنید(آیه92 آل عمران)
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند :
إنَّ ٱلْخُمْسَعَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا...فَلَا تَزْوَوْهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا.
پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را ازدعای ما محروم نسازید. الکافی، ج1 ،548
دو نکته کوتاه درباره حکم شرعی مصرف خمس:
1-یک از واجبات مالی پرداخت خمس است و کسی که خمس بر او واجب می شود باید آن را دو قسمت نماید:یک قسمت آن سهم امام زمان علیه السلام است که در زمان کنونی هر کسی باید به دفتر مرجع تقلید خودش پرداخت کند یا با اجازه دفتر مرجع تقلید به مصرف خاصی رسیده شود. که مرجع تقلید هر فردی به عنوان نائب امام زمان عج شناخته می شود و یک قسمت دیگر سهم سادات فقیر شرعی است که به نظر اکثر مراجع این قسمت هم باید به دفتر مرجع تقلید یا با اجازه دفتر مرجع تقلید به سید فقیر پرداخت شود.(مشهور(به فتوا یا احتیاط) مخالف: ایت الله سیستانی و ایت الله خویی: پرداخت سهم سادات نیاز به اجازه ندارد)توضیح المسائل مراجع م 1834)
2-کسی که می خواهد خمس را به سید فقیر یا دفتر مرجع تقلید پرداخت می کند باید به قصد قربت پرداخت کند یعنی خمس را به قصد انجام فرمان خداوند و برای نزدیک شدن به او بدهد.(امام خامنه ای سایت، شماره استفتاء611289، ایت الله سیستانی توضیح المسائل جامع 2440و همچنین اقتباس از مساله 1829توضیح المسائل مراجع.)
خداوند توفیق انجام وظایف دینی را به همه عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
(فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ):
پس هنگامی که فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند(مثل خدا و قیامت)، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.(آیه 44 انعام)
خداوند در مورد برخورد با مردم به شیوه ها و سنتهای مختلف برخورد میکند،یکی ازسنتها این است که به کفار و افرادی که گناه زیادی می کنند مهلت میدهد و نعمت فراوان میدهد تا آنها یاد خدا را فراموش کنند و با گناه بیشتر در قیامت عذاب بیشتری شوند.
در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی از امام معنای (سنستدرجهم من حیث لایعلمون-182 اعراف) پرسید. امام در جواب فرمود: این در باره بنده ای است که گناه می کند و در اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد، واین نعمتها او را از استغفار از گناهش باز می دارد(کافی ،ج2،ص452)
پیامبر(ص)فرمودند: «زمانی که بندهای هرچه درخواست انجام دهد و خداوند نیز به او عطا کند، در حالی که آن بنده بر انجام گناه پایبند است؛ این استدراج برای آن بنده است»( کافی، ج۲، ص۹۷)
فلسفه مهلت دادن به کفار و گنهکاران سرکش؛ ازدیاد در گناه و عذاب الهی است. خداوند می فرماید: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ؛ و البته نباید کسانی که کافر شده اند تصور کنند این که به ایشان مهلت می دهیم برای آنان نیکوست، ما فقط به ایشان مهلت می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند و آنگاه عذابی خفت آور خواهند داشت.»( آل عمران، آیه 178 ) یعنی خداوند به کفار مهلت می دهد و این مهلت در حقیقت یک بستر آزمایشی است که انها خود را در آن محک بزنند. اما آنها به سوء اختیار خود راه گمراهی را بر می گزینند به بیان دیگر این ازدیاد گناه، نتیجه و عاقبت غفلت آنها از هشدارهای خداوند است.
خداوند ما را به خودمان وانگذارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام رضا علیه السلام روایتی نقل شده که:
لا یستحیی احدُهم اذا لم یعلمْ أن یتعلم.
کسی که علم ندارد، نباید از یادگیری شرم کند. ( عیون اخبار الرضا(ع) /ج2/ص44)
چند نکته درباره حکم خون:
1- یکی از نجاسات خون است ،خونی که از انسان و هر حیوانى که خون جهنده دارد، یعنى حیوانى که اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن مىکند، نجس است. پس خون حیوانى که مانند ماهى و پشه خون جهنده ندارد، پاک مىباشد.
2- به نظر تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای(همچنین حضرت امام،ایات عظام سیستانی و مکارم..) خونی که در تخم مرغ می باشد نجس نیست چنانچه آن خون برداشته شود، بقیه تخم مرغ حلال و پاک است. (مخالف:صافی، زنجانی، بهجت،نوری...:خون تخم مرغ بنابر احتیاط واجب نجس است ولی اگر خون در زرده باشد تا پوست نازک روی آن پاره نشده، سفیده پاک است.جهت اطلاع:کسی فتوا بر نجاست ندارد.) توضیح المسائل مراجع م 98)
خداوند توفیق ترک گناه را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:
«الذین امنوا وهاجروا وجاهدوا فی سبیل الله باموالهم وانفسهم اعظم درجة عند الله واولئک هم الفائزون) ;
«آنان که ایمان آوردند و هجرت کردند و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد کردند درجه بزرگتری نزد خدا دارند و آنها رستگارند .» (آیه 20 توبه)
قرآن در بیش از 14 آیه به زبانهای مختلف دستور به هجرت داده است که نشان از اهمیت آن دارد.
در اسلام انواع هجرت وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1- هجرت برای فراگیری دانش: قرآن می فرماید: « فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین ...»; «شایسته نیست مؤمنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند; چرا از هر گروهی از آنان طایفه ای کوچ [و هجرت] نمی کند تا در دین [و معارف و احکام اسلام] آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟» (آیه 122 توبه)
در روایات به مسلمانان دستور داده اند که برای فراگیری علم اگر لازم باشد تا نقطه های دور دست همچون چین مسافرت و مهاجرت کنند . پیامبر فرمودند: «اطلبوا العلم ولو بالصین ( وسائل الشیعه، ج 18، ص 14)
2.هجرت برای حفظ دین:پیامبرفرمودند:کسی که برای حفظ دین وآئین خود ازسرزمینی به سرزمین دیگرهجرت کند،استحقاق بهشت می یابد.»(بحار، ج 19، ص 31)
3- هجرت از دست ظلم ظالمان: قرآن می فرماید: «آنها که مورد ستم واقع شدند، و به دنبال آن در راه خدا مهاجرت اختیار کردند، جایگاه پاکیزه ای در دنیا به آنها خواهیم داد .» (آیه 41 نحل)
4 .هجرت از گناه (هجرت درونی): اصولا روح هجرت مقدس همان فرار از «ظلمت » به «نور» و از کفر به ایمان، از گناه و نافرمانی به اطاعت خدا است. . امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرمایند: «کسی می گوید مهاجرت کردم در حالی که مهاجرت واقعی نکرده است، مهاجران [واقعی] آنها هستند که از گناهان هجرت کنند و مرتکب آن نشوند .» (سفینة البحار، ماده هجر)
خداوند توفیق هجرت از گناه به سمت خدا رابه ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم: بسم الله الرحمن الرحیم ازامام رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند:
لَیسَ مِنّا مَن غَشَّ مُسلِماً اَو ضَرَّهُ اَو ماکَرَهُ.
هر کس در حق مسلمانی خیانت کند یا به او زیانی وارد سازد یا به او نیرنگ زند از ما نیست ( وسائل الشیعه، ج۱۷ ،ص 284 قم موسسه آل بیت )
چند نکته درباره حکم غش:
غش نوعی خدعه و فریب در معامله است که دارای مصادیقی است از جمله:
1. مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد ، مثل مخلوط نمودن برنج درجه یک و درجه سه یا گردوی پارسالی با امسالی
2.مخلوطکردنجنس با چیز دیگری غیر از آن جنس مانند مخلوط کردن شیر با آب یا عسل با شیره نبات
3. صورت ظاهری خوبی به جنس دادن مانند آب زدن بهسبزیکهنه که تازه جلوه کند.
4. مخفی کردن عیب جنس درصورتی که مشتری به فروشنده اعتماد داشته باشد که از او مخفی نمی دارد (مسأله 2055 مراجع و تحریر ج2 مسأله 17 کتاب مکاسب)
که در اینگونه معاملات خریدار حق فسخ دارد .(سایت رهبری م 2055 معاملات باطل (مسأله 2055 مراجع و تحریر ج2 مسأله 17 کتاب مکاسب)
خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً :
اى کسانى که ایمان آوردهاید، اگر از خدا پروا کنید براى شما نیرویى جدا کننده(تشخیصدهنده حق از باطل) قرار مىدهد(انفال، آیه 29).
بصیرت صفتی است که به شخص، توانایی شناخت راه حق و باطل از یکدیگر را می دهد.در روایات راهکارهایی برای بدست آمدن بصیرت نقل شده است که برخی را عرض می کنیم:
1-تقوا: یکی از راهکارهای عملی جهت دست یابی به بصیرت رعایت تقوای الهی می باشد همانطور که د رآیه خوانده شده ،ذکر شد، پرهیزگاری و انجام واجبات و پرهیز و دوری از محرمات، به انسان نورانیت و روشن بینی درونی می بخشد به گونه ای که انسان در پرتو آن می تواند حق و باطل را از هم تشخیص دهد
2- تفکر و تعقل: امام صادق علیه السّلام به ما چنین میآموزد:«فانّ التفکّر حیاة القلب البصیر کما یشمی المستنیر فی الظلمات بالنّور»(وسایل،ج6،ص170)
همانگونه که با کمک نور در تاریکیها راه میپیماییم،اندیشه نیز به منزلهء نور قلب یا عقل،ما را به بصیرت میرساند
3-نشست و برخواست با اهل بصیرت وعلما: از آنجا که انسان همواره در حال آموزش است و یکی از مهمترین شیوه های آموزش تقلید از دیگران و مشابه سازی است همنشینی با هر گروهی انسان را به آنها مشابه می سازد. به همین دلیل در تعالیم اخلاقی اسلام از همنشینی با بدان نهی شده و به همنشینی با خوبان بسیار تاکید شده است. »حضرت علی علیه السلام می فرماید:(غرالحکم، 9794):بادانشمندان وآگاهان همسایه شو تا بینا (بصیر) شوی.
4- عبرت گیری از تجربه های گذشتگان؛ یکی از عوامل کسب بصیرت سیر و گردش در زمین و مطالعه احوال گذشتگان از خوب و بد است که عاقبت آنها چه شد و کدامیک عزیزتر و سعادتمند بودند.از این جهت در قرآن آمده است که: (لقد کان فی قصصهم عبرةٌ لاولی الألباب).:به راستی در سرگذشت آنان، برای خردمندان عبرتی است(آیه 111 سوره یوسف)
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الر حیم ااز امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:
الغناءُ یورث النفاقَ و یُعقِبُ الفقر غناء
و آوازه خوانی باعث نفاق و دوروئی شده و فقر و تنگدستی را به دنبال دارد. ( وسائل الشیعه، ج ۱۲ ، ص ۲۳ )
چند نکته کوتاه درباره موسیقی:
1- اسلام با زیبایی و صداهای زیبا مخالف نیست و بسیاری از صداهای زیبا حلال است، امادین مقدس اسلام باهرصوت و عملی که انسان را از یاد خدا غافلکندوبه سمت بی بندباری بکشاند مخالف است و به همین جهت گوش دادن به برخی موسیقی ها حرام است.
2- به نظراکثرمراجعموسیقی و آواز در صورتی عرفا لهوی و مناسب با مجالس گناه باشد حرام است مثلا انسان تشخیص دهد آهنگی نزد معمول مردم رقص آور است یا تحریک کننده شهوت می باشد حرام است. هر چند برای شنونده تاثیری نداشته باشد.اما اگر شک دارد گوش کردن آن مانعی ندارد.
3- پخش شدن آهنگ یا برنامه ای از صدا وسیما و یا دیگر مراکز دلیلی بر حلال بودن آن آهنگ و برنامه نیست.بنابر این اگر کسی تشخیص دهد آهنگ پخش شده حرام است نباید گوش کند.
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمدوآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام :
اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ:
در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود (کافی، ج2 ،ص255)
فلسفه و علت بلاهای مومنین عبارتند از:
1.بخشش گناهان:امام صادق(ع):«هنگامی که گناهان بنده زیاد می شود و اعمالی ندارد که آن را جبران کند خداوند او را به حزنی دچار می کند تا آمرزیده شود.»( کافی،ج 2، ص 444)
2-ترفیع درجه و مقام: امام صادق(ع):هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود.(کافی، ج2 ، ص261)
3-تکامل: سختی ها موجب رشد و تکامل فرد میشود.. امام علی(ع) می فرمایند: «درختان بیابانی (که از مراقبت و رسیدگی باغبان محرومند) چوب محکم تر و دوام بیشتری دارند و درختان باغتان (که دائماً مراقبت شده اند) نازک پوست و بی دوام ترند( نهج البلاغه، نامه 45)
4.ازفوایدبلا این است که غرور را از انسان دور می کند(نهج البلاغة، خطبه 238) وازطرفی باعث تذکرویادآوری نعمت های الهی می شود(سوره اعراف،آیه 30)
البته برخی بلاها و مصائب آثار و نتیجه اعمال خود انسان هاست؛ مثلا بدون تعقل و مشورت ازدواج می کند که به مشکل می خورد واین مشکلاتی که برایش اتفاق می افتد تقصیر خودش است. «خود کرده را تدبیر نیست.»
خداوند صبر در بلاها را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:
لاینالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ.
شفاعت ما اهل البیت شامل حال کسیکه نماز را سبک بشمارد نمیشود.( فروع کافی، ج3، ص 270)
چند نکته در مورد قیامهای رکنی:
1- یکی از واجبات رکنی نماز ایستادن و قیام در هنگام تکبیر الاحرام و قیام قبل از رکوع می باشد و معنای رکن بودن هم این است که رکن چه عمدا و چه سهوا و چه از روی ندانستن ترک شود نماز باطل است وفرقی نیز بین نماز اداء وقضا نیست.
2- کسانیکه ایستادن هر چند به کمک تکیه بر دیوار یا عصا ضرر دارد و حتی به مقدار تکبیره الاحرام نمی توانند ایستاده نماز بخوانندو عاجز از ایستادن هستند وظیفه آنها نشسته خواندن است و گرنه باید ایستاده نماز بخوانند. (مراجع م 958 و 970 ).
خداوند متعال همه ما را از نماز گزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درقرآن کریم، پراکندگی را از برنامه های مشرکان دانسته، و مسلمانان را به شدّت از آن نهی کرده و به انسجام تحت پوشش توحید دعوت فرموده و با صراحت می فرماید:
«وَ لاتَکونُوا مِنَ الْمُشْرِکینَ مِنَ الَّذینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعا؛(آیه 32 روم) ؛
از مشرکین نباشید، از کسانی که دین خود را پراکنده ساختند، و به دسته ها و گروه ها تقسیم شدند.»
در این کریمه اختلاف و پراکندگى را یکى از علائم «شرک» شمرده است.
در جای دیگر دودستگی را در ردیف عذابهاى آسمانى قرار داده ومی گوید: خداوند میتواند بر شما عذاب بفرستد یا به صورت دسته هاى پراکنده شما را به هم بیامیزد و طعم جنگ [و اختلاف] را به هر یک از شما به وسیله دیگرى بچشاند(آیه 65 انعام)
امام علی (ع) بالاترین عامل شکست و ذلت و سقوط امت اسلامی را تفرقه و اختلاف دانسته و با کمال صراحت، فتنه انگیز و تفرقه افکن را مستوجب قتل می داند، و نه تنها تفرقه افکن عینی و موجود را سزاوار چنین عقوبتی می داند، بلکه حتی کسی را که شعار تفرقه دهد سزاوار قتل می داند. چنان که در فرازی از یکی از خطبه هایش خطاب به مسلمانان چنین می فرماید: «به جمعیت عظیم مسلمانان بپیوندید، که دست خدا (قدرت و عنایت خدا) با جماعت است، و از پراکندگی دوری کنید؛ زیرا آن که از جمع مسلمانان به یک سو شود، بهره شیطان است، چنان که گوسفند از گله درماند، نصیب گرگ بیابان است.»(خطبه 127 نهج البلاغه)
و فرمود: آگاه باشید! کسی که به این شعار (تفرقه) دعوت کند، گرچه در زیر عمامه من پناه آورده باشد، او را بکشید.»(خطبه 127 نهج البلاغه)
«امام خامنه در زمینه تفرقه افکنی میان مسلمانان می فرمایند: تحریک عواطف مذهبى و فراهم کردن زمینه اختلاف، گناه است و کسانى که این کار را انجام دهند، در واقع به برآورده شدن هدف سازمانهاى جاسوسى امریکا و رژیم صهیونیستى کمک کردهاند».(24/8/86.)
خداوند ما را از شر تفرقه افکنی نجات بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد