کل بیان های بین الصلاتین از ۹۷/۱۱/۰۳ تا ۹۷/۱۱/۱۰

حدیث گفتار روز
(غرر الحکم و درر الکلم ؛ ص445)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: عَلَیکَ بلُزومِ الحَلالِ و حُسنِ البِرِّ بالعِیالِ و ذِکرِ اللّهِ فی کلِّ حالٍ.

بر تو باد که روزی را از راه حلال به دست آوری و با خانواده خود به خوبی رفتار کنی و در هر حال به یاد خدا باشی. (غرر الحکم و درر الکلم ؛ ص445)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره مضاربه:
1. یکی از قراردادهای شرعی مضاربه است که عبارت است از قراردادی که شخصی پول را به دیگری بدهد تا با آن برای صاحب پول، تجارت و خرید و فروش کند و سود حاصله بین هر دو به نسبتی که یکدیگر توافق می کنند تقسیم گردد.
2. با پول مضاربه فقط باید خرید و فروش صورت بگیرد؛ مثلا ماشین یا خانه خرید و فروش کند. اما با پول مضاربه نمی تواند خانه بسازد و یا تولیدی راه بیندازد. (مشهور. مخالف: مکارم)
3. تقسیم سود باید به صورت درصدی باشد مثلا قرار بگذارند نصف سود مال سرمایه گذار و نصف دیگر مال کسی که کار می کند، باشد. (مشهور. مخالف= مکارم، فاضل: اگر مقدار معینی سود برای یک طرف معامله قرار دهند، صحیح است ولی باید اطمینان داشته باشند مقدار سودی که حاصل می شود از مقدار سود معین بیشتر باشد.)
4. کسی که سرمایه را می گیرد در حکم امین و امانت دار مالک است، لذا اگر در حفظ امانت تلاش خود را نماید چنانچه به مال خسارت وارد شود خسارت بر عهده صاحبِ مال است، مگر اینکه در موقع بستن قرارداد شرط بگذارند که اگر اصل سرمایه از بین رفت یا خسارت دید، عامل و همان کسی که با پول کار می کند از اموال خودش جبران نماید. ( تحریر کتاب مضاربه، رساله مراجع ج2ص300؛ اجوبه س1933، منهاج الصالحین ج2 م 631 ، سایت مکارم احکام مضاربه،فاضل توضیح المسائل م2423)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 255)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر(ص)در مورد ثواب زیارت امام رضا(ع) فرمودند:
سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا یَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَیَّ النَّار:

به زودی پاره‏ی تن من در سرزمین خراسان دفن می‏شود که هیچ مؤمنی او را زیارت نمی‏کند، مگر این که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و پیکرش را بر (آتش) دوزخ حرام می‏سازد.(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 255)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا(ع) نقل شده است که برخی ذکر میشود:
1-رهایی از جهنم: رسول خدا(ص)فرمود:به زودی پاره تن من در سرزمین خراسان دفن خواهد شد، هیچ مومنی او را زیارت نمی کند، مگر آن که خدای عزوجل بهشت را بر او واجب و جسدش را بر آتش حرام می گرداند.»
2-استجابت دعا: امام رضا(ع) می فرماید:من ظالمانه با سم کشته و در سرزمین غربت دفن خواهم شد، پس هر کس برای زیارت من سفر کند، دعایش مستجاب و گناهانش بخشوده خواهد شد»( وسایل الشیعة، ج 14، ص 562)
3-برطرف شدن غم و اندوه:پیامبر(ص) فرمود: بزودی پاره ای از تن من در خراسان دفن می شود، هیچ غمگینی او را زیارت نمی کند مگر اینکه خدا غم از دلش بزداید(روضة الواعظین،ج1، ص 234)
4-ثواب شهید: امام صادق «علیه السلام» فرمودند:یکی ازنوه های من درسرزمین خراسان در شهری که به آن طوس می گویند، کشته خواهد شد. هرکس او را زیارت کند در حالی که حقش را بشناسد، خدا به او اجر هفتاد شهید از شهیدانی که باایمان و از روی حقیقت جلوی رسول خدا به شهادت رسیده اند، خواهد داد ( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 584)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص103)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند: امْتَحِنُوا شِیعَتَنَا ... عِنْدَ مَوَاقِیتِ الصَّلَاةِ کَیْفَ مُحَافَظَتُهُمْ عَلَیْهَا... .

شیعیان و پیروان ما را به اهمیت دادن به نماز اول وقت امتحان کنید. (الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص103)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز مریض:
1. نماز یکی از واجباتی است که در هیچ حالتی از انسان ساقط نمی شود و فرقی نمی کند انسان در سفر باشد یا در وطن، سالم باشد یا مریض.
2. کسی که می تواند ایستاده نماز بخواند اگر چه با تکیه دادن به دیوار یا کمک گرفتن از صندلی یا عصا، نباید نماز را نشسته بخواند.
3. کسی که می تواند مقداری از نماز را ایستاده بجا آورد مثلا فقط به مقدار گفتن تکبیرة الاحرام می تواند بایستد، باید همان مقدار را ایستاده بجا آورد و بقیه نماز را به صورت نشسته بخواند.
4. تا انسان می تواند بنشیند نباید خوابیده نماز بخواند و اگر نتواند راست بنشیند، باید هر طور که می تواند بنشیند و اگر به هیچ قسم نمی تواند بنشیند، باید به پهلوی راست بخوابد و اگر نمی تواند، به پهلوی چپ و اگر آن هم ممکن نیست به پشت بخوابد، به طوری که کف پاهای او رو به قبله باشد .(توضیح المسائل مراجع م969و970و 971)
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( ینابیع الموده قندوزی، ص341+ فرائد السمطین، ج 2، ص 188 )

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
در کتب اهل سنت از پیامبر(ص) نقل شده است که در مورد زیارت امام رضا(ع) فرمودند:
ستدفن بضعه منی بخراسان لا یزورها مومن الا اوجب الله له الجنه و حرم جسده علی النار:

«پاره‌ای از تن من در خراسان مدفون خواهد شد. هر مؤمنی به زیارت او برود، خداوند بهشت را بر او واجب و آتش جهنم را بر بدن او حرام خواهد کرد ( ینابیع الموده قندوزی، ص341+ فرائد السمطین، ج 2، ص 188 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

فضایل زیارت امام رضا(ع) مخصوص شیعیان نیست،بلکه در کتب اهل سنت نیز نقل شده است که برخی ذکر میشود:
- عایشه از پیامبر(ص) نقل می‌کند که فرمود: «کسی که فرزندم در طوس را زیارت کند، گویی یک حج به‌جا آورده است. عایشه پرسید: یک حج؟ حضرت در پاسخ فرمود: دو حج. عایشه پرسید: دو حج؟ حضرت پاسخ داد: سه حج. عایشه ساکت شد. سپس حضرت فرمود: اگر سکوت نمی‌کردی تا هفتاد حج برمی‌شمردم ( ینابیع الموده، قندوزی حنفی، ، ص341)
-علمای اهل سنت از از پیامبر(ص) نقل کرده اند که فرمود: زود است که پاره اى از تن من در خراسان دفن شود. هیچ غصه دارى او را زیارت نمى کند جز آن که خداوند غصّه او را برطرف خواهد کرد و هیچ گناهکارى او را زیارت نمى کند جز آن که خداگناهش را بیامرزد.( مودة القربى، ص 140، ینابیع المودة، ص 265)
-ابن حبان یکی از بزرگان اهل سنت در کتابش گوید: هنگامى که طوس بودم هیچ گرفتارى بر من عارض نمى شد جز آن که به زیارت قبر على بن موسى الرضا ـ صلوات الله على جدّه و علیه ـ مى رفتم و از خداوند متعال مى خواستم که آن گرفتارى را از من دور کند، خداوند نیز دعایم را مستجاب کرده و آن گرفتارى ها را از من برطرف مى ساخت. و این مطلبى است که به طور مکرّر آن را تجربه نموده ام و در هر بار نیز گرفتارى ام برطرف شده است. خداوند ما را بر محبّت مصطفى و اهل بیتش ـ صلى الله علیه و علیهم اجمعین ـ بمیراند»(الثقات، ج ۸، ص ۴۵۶ و ۴۵۷)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص182)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند:
مَنْ‏ أَعْرَضَ‏ عَنْ‏ مُحَرَّمٍ‏ أَبْدَلَهُ‏ اللَّهُ بِعِبَادَةٍ تَسُرُّه.‏

هر کس از حرام دورى کند، خداوند به جاى آن عبادتى که او را شاد کند نصیبش مى‏گرداند. (الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص182)

توضیح حدیثتوضیحات

خوردن و آشامیدن در برخی موارد حرام است:
1. خوردن غذای نجس حرام است؛ اما اگر شک دارد که نجس شده یا نه، خوردن آن اشکال ندارد. ( رساله مراجع م141).
2. خوردن گوشت بعضی از حیوانات حرام است مانند خرگوش، خرچنگ، حیوان داخل صدف و ماهی که جزو ماهیان پولکدار نباشد و همچنین خوردن بعضی از قسمتهای حیوانات حلال گوشت نیز مانند دنبلان و نخاع حرام است. (رساله مراجع م2626 و2615 و تحریر ج2 اطعمه و اشربه، فصل فی الحیوان م5، منهاج ج3 کتاب اطعمه و اشربه ص291 [مسائل جدید ج3 ص 147، جامع المسائل ج1 س 1362، بهجت ج4 س5882 ]
3. خوردن شراب و هر چیزی که مست کننده است، حرام است؛ و در حرام بودن آن فرقی بین این نیست که کم باشد یا زیاد و فرقی ندارد مست بشود یا نه؛ و حتی خوردن یک قطره از آن هم حرام است و کسی که مرتکب این گناه بزرگ شده، باید در حالت طبیعی نمازش را بجا آورد و ترک نماز گناه مجدد است. (رساله مراجع م2633 و بهجت ج4 س 5936 و عروه احکام النجاسه م 32)
4. خوردن مال غصبی و مالی که از راه حرام بدست آمده مثل مال دزدی یا مالی که از راه قمار و مانند آن بدست آمده است.
خداوند متعال توفیق ترک محرمات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

معنای زیارت، آن است که انسان با انگیزه بزرگداشت و انس گرفتن و دیدار با کسی به وی روی آورد

توضیح حدیثتوضیحات

1-زیارت ریشه در میل فطری انسان به کمال دارد. به این معنا که زائر امام را به عنوان انسان صاحب تمام کمالات می شناسد و چون میل به کمالات دارد به زیارت امام می رود.
2-زیارت ازمصادیق تعظیم شعائر است: خدا درقران می فرماید:مَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب(حج/23) تعظیم شعائرنشانه تقوای فرد است. بنابراین زیارت عمل به دستور خدا و تقوای الهی است.
3-زیارت نشانه صداقت و راستی زائر در دوستی وی با امام است. دوستدار امام برای اینکه محبت خود را به ایشان نشان دهد به زیارت آنان می رود.
4-زیارت زنده نگه داشتن نام، مکتب و روش امام است. زائر در حقیقت با زیارت خود باعث بقاء حیات علمی و معنوی امام در زندگی خود می گردد.
5-زیارت اعلام و ابراز محبت به خدا است؛ چرا که دین چیزی جز محبت نیست. ائمه محب و محبوب خدا هستند و حب و دوستی محبوب خدا، دوستی خود خدا است. زیارت مرقد مطهر اهل بیت (ع) جلوه هایی از این عشق و محبت و دلدادگی است.
خداوند ما را جزء زائرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( بحارالانوار ج75 ص112)

سلام‌علیکم. بسم‌الله الرحمن الرحیم‌. در روایت است ‏که امام‏ حسین علیه‌السلام فرمودند:
اَیُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سار‌عوا فِى المَغانِمِ... .

اى مردم در خوبی ‏ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت‏ ها شتاب نمایید. ( بحارالانوار ج75 ص112)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره وقف:
1. انسان می تواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد، یکی از این فرصت ها وقف کردن است که صدقه جاریه محسوب می شود یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد. (تحریرالوسیله کتاب وقف قبل از مساله1)
2. به تصریح برخی از فقهاء انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده هست، از آن استفاده کنند. (تحریر ج2 2کتاب وقف م25 امام خامنه ای سایت لیدر احکام وقف س137، مکارم م2309 رساله، بهجت م2152 رساله، فاضل جامع المسائل فارسی ج‌2 ص: 332 س70، تبریزی استفتاءات جدید ج‌1 ص 318 س1418)
3. کسانی که توانایی مالی ندارند که به تنهایی مالی را وقف کنند می توانند به طور مشارکتی در این امر خیر سهیم شوند به طور مثال چند نفر با کمک هم فرشی را بخرند و آن را وقف مسجد نمایند. (امام خامنه ای لیدر احکام وقف س67و69)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

رسول خدا (ص) فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166)

توضیح حدیثتوضیحات

همین ملاک در زیارت ائمه نیز هست.
دومین علامت قبولی زیارت : عمل کردن و داشتن شرایط قبولی زیارت است ازجمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمی برد»( کافی، ج 1، ص430)
امام رضا فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده(انا) را قبول کند
خداوند زیارت ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی: ج9، ص335)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت امام جواد(ع) پرسیدند که زیارت پدر شما افضل است یا زیارت امام حسین(ع)؟ حضرت فرمودند: زِیَارَةُ أَبِی عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ أَفْضَلُ وَ ذَلِکَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَزُورُهُ کُلُّ اَلنَّاسِ وَ أَبِی عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ یَزُورُهُ إِلاَّ اَلْخَوَاصُّ مِنَ اَلشِّیعَةِ :

زیارت پدرم برتر است، چون به زیارت حضرت اباعبدالله(ع) همگان می‌روند و لیکن پدرم را زیارت نمی‌کنند مگر خاصان شیعه.» (کافی: ج9، ص335)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

مراد امام از خاصان شیعه : شیعیان دوازده امامی هستند زیرا هر که حضرت امام رضا(ع) را امام می‌داند بقیه ائمه را نیز امام می‌داند، چون تنها شیعه اثنا عشری آن حضرت را زیارت (به نیت امام دانستن) می‌کنند و زیارت آن امام دلیل تشیع است و فرق دیگر شیعه چون واقفیه (هفت امامی) و زیدیه(4امامی) واساعیلیه(6امامی) فقط به زیارت حضرت امام حسین(ع) می‌روند.
زیارت امام رضا (ع)، در حقیقت نماد اعتقاد به تشیع اثنا عشری و تبلیغ آن است. از این رو، زائران حرم رضوی باید بدانند، زیارت آنان از نقطه نظر اعتقادی در میان فرق و مذاهب اسلامی و شیعی چه معنا و مفهوم ارزشمندی دارد.
بنا بر این روایت منحصر به زائران حضرت رضا در عصر ائمه نیست و حکمی ثابت برای همیشه است. از آن جا که زیارت حضرت رضا (ع) به معنای آن است که ایشان امام هشتم شیعیان است و فرزندان ایشان امامان بعدی اند تا امام دوازدهم، در حقیقت نفی فِرَق و مذاهب دیگر اسلامی است. اقدام به چنین عملی با وجود فرقه های گوناگون در میان مسلمانان و شیعیان بسیار حائز اهمیت بوده و تثبیت اعتقاد به تشیع اثنا عشری بشمار می رفت. از این رو، زیارت آن حضرت را افضل از زیارت خانه خدا، زیارت حرم نبوی و زیارت امام حسین(ع) شمردن کاملا منطقی و قابل درک است. می توان گفت: روایاتی از این قبیل به یک معنا سیاسی و برای حفظ مکتب تشیع اثنا عشری بوده است، چنان که روایات فراوانی که برگزاری مجالس عزاداری و ذکر مصائب اهل بیت رسول خدا و دادن وعده پاداش فراوان برای آن را راه کاری سیاسی برای حفظ مکتب دانسته اند. (صحیفه امام خمینی، ج8، ص527 ـ 529)
خداوند زیارت با معرفت به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الإرشاد فی معرفة حجج الله على‌العباد؛ ج‏ 1؛ ص 299)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از أمیر‌المومنین علی علیه السلام روایت است‌که می‌فرمایند:
مَنْ أَحَبَّ اَلْمَکَارِمَ اِجْتَنَبَ اَلْمَحَارِمَ.

هرکه بزرگواریها را دوست دارد(و می خواهد بدانها رسد) ازمحرمات اجتناب ورزد. (الإرشاد فی معرفة حجج الله على‌العباد؛ ج‏ 1؛ ص 299)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در ارتباط با محرمیت:
1. در دین اسلام سه راه برای ایجاد محرمیت بیان شده که عبارت است از ولادت(نسب) و ازدواج و شیر خوردن با رعایت شرایط و راه دیگری برای محرمیت وجود ندارد.
2. اینکه بعضی در ارتباط با نامحرم ادعا می کنند ارتباط ما در قالب ارتباط خواهر و برادری است، منشأ شرعی نداشته و چیزی به نام صیغه خواهر و برادری که باعث ایجاد محرمیت شود در اسلام وجود ندارد. (استفتائات بهجت ج4 س4960)
3. قبل از خوانده شدن صیغه عقد ازدواج، دختر و پسر با یکدیگر نامحرم هستند حتی اگر نامزد بوده و قصد ازدواج داشته باشند و فرقی با سایر نامحرم ها ندارند.
4. خانمی که ازدواج دائم کرده است تا هنگامی که طلاق نگرفته و صیغه طلاق جاری نشده است شوهردار محسوب می شود هر چند ماهها و سالها از هم جدا زندگی کنند یا در حال پیگیری طلاق باشند. (رساله مراجع قبل از مساله2363و2464)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص267)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: الصَّلَاةُ مِیزَانٌ مَنْ وَفَّى اسْتَوْفَى‏.

نماز میزان و الگوست، هر کس آن را کامل انجام دهد پاداش کامل دریافت می کند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص267)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره خواندن سوره در نماز:
1. در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه انسان باید اول حمد و بعد از آن یک سوره تمام بخواند و نمی تواند قسمتی از یک سوره مثل آیة الکرسی را بخواند.(به فتوا یا احتیاط)(مخالف:شبیری زنجانی:خواندن سوره مستحب موکد است)( رساله مراجع م978)
2. در نماز مستحبی خواندن سوره واجب نیست؛ البته در بعضی از نمازهای مستحبی مثل نماز وحشت که سوره مخصوصی دارد، اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار کرده باشد، باید همان سوره را بخواند. (رساله مراجع م986)
3. اگر نمازگزار در نمازهای واجب یومیه سوره توحید را نخواند اشکال ندارد و نماز صحیح است؛ هر چند نخواندن سوره توحید در تمام نمازهای واجب یک شبانه روز مکروه است و ثواب نماز کم می شود.(رساله مراجع م 1019)
ان شاء الله نمازهایمان مورد قبول درگاه خداوند متعال قرار گیرد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 97 نحل)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درقرآن شرط عمل صالح را ایمان داند و می فرماید:
مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ :

هر کس از مرد و زن عمل شایسته کند،درحالی که مؤمن باشد او را زندگی نیکو دهیم و پاداششان را بهتر از آنچه عمل می کرده اند می دهیم (آیه 97 نحل)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

هر عمل ما سه جنبه دارد که مراقبت از هر سه جنبه ضروری است:
1-باید خود عمل ذاتا خوب باشد و به تعبیر علماء اخلاق حسن فعلی داشته باشد.
2- چگونگی انجام عمل؛ برای این که هر کاری به نتیجه مطلوب برسد و تأثیر آن احساس شود، باید مراقب بود که آن عمل به بهترین صورت انجام گیرد. مثلا در کمک به یک مستمند باید مراقب بود که آبرویش حفظ شود.
3- نیت و انگیزه شخص عامل؛ مهمترین جنبه هر عملی، نیت آن است باید عمل از سر صدق و اخلاص انجام شده به اهداف دنیوی و پست آلوده نگردد. مشهورترین آموزه دینی که از پیامبر با کرامت اسلام(ص) رسیده این است که ارزش و بهای عر عملی به نیت آن بستگی دارد لا عمل الا بنیه:؛(اصول کافی، ج 1، ص 70) و ارزش رفتارها به نیت ها و تصمیم هاست «الاعمال بالنیات»، (دعائم الاسلام، ج 1، ص 4)
و لذا در مورد ضربه ای که امیر مؤمنان(ع) در جنگ خندق بر عمرو بن عبدود وارد آورد منجر به پیروزی اسلام گردید. پیامبر(ص) فرمود: ضربه علی(ع) در روز خندق از عبادت جن و انس برتر بود و این به خاطر اخلاص عمیق علی(ع) در این عمل بود. پس هر عملی که این سه ویژگی در آن مورد توجه قرار گرفته، برترین اعمال است.
نتیجه اینکه ملاک عمل صالح همان وجه الله و تقرب جویی به خداست
خداوند توفیق انجام عمل صالح به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی(ط-الاسلامیة ج2 ص119ح7)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که می فرمایند: إنَّ فِی الرِّفقِ الزِّیادَةَ وَ البَرَکَةَ ، و مَن یُحرَمِ الرِّفقَ یُحرَمِ الخَیرَ.

در مدارا کردن افزایش روزی و برکت نهفته است و هر که از مدارا بی بهره باشد از خیر بهره ندارد. (الکافی(ط-الاسلامیة ج2 ص119ح7)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام شراکت:
1. شراکت در یک مال از راههای مختلف ممکن است حاصل شود مثلا اگر زمینی به چند نفر ارث رسیده باعث شراکت می شود یا اینکه دو نفر با همدیگر زمینی را خریداری می کنند، سبب شراکت می شود.
2. اگر چند نفر در مالی شریک باشند، هر گونه تصرفی در مال مشترک، باید با اجازه و رضایت تمامی شرکا باشد بنابراین اگر انسان بطور مشترک منزل را خریداری کرده یا به ارث رسیده، تصرف و استفاده از منزل بدون اجازه سایر شرکا حرام است و انسان مدیون می شود.
3. گاهی اوقات دو نفر یا چند نفر میان یکدیگر اینگونه قرار می گذارند که ماشین از من و کار از شما یا مغازه از من و کار از شما و در سود با یکدیگر شریک باشیم. مثلا نصف درآمد متعلق به صاحب ماشین یا صاحب مغازه باشد و نصف دیگر متعلق به کسی که کار می کند، اینگونه شراکت باطل است و صاحب مغازه یا صاحب ماشین ازجهت شرعی فقط می تواند مبلغ پولی که در عرف برای اجاره کردن مغازه یا ماشین پرداخت می شود، مطالبه کند. البته اگر افراد از قراردادهای دیگر مثل صلح استفاده کنند صحیح می باشد. (توضیح المسائل مراجع، م2142و م2151، م2150و م2157 و رساله آموزشی )
جهت تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 96 مریم)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره نتیجه عمل صالح می فرماید:
إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَات سَیَجْعَلُ لَهُمْ الرَّحْمَن وُدًّا:

کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند ، به زودی [ خدای ] رحمان برای آنان محبتی [ در دلها ] قرار می دهد(آیه 96 مریم)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

اعمال صالح در همین دنیا آثار و برکاتی برای انسان دارد که برخی ذکر میشود:
1-محبوبیت در دل مردم: یکی از نتایج عمل صالح که بعد اجتماعی آن، در خدمات و تعاون عمومی مجسم می‌گردد، توجه عواطف انسان و علائق قلبی مردم به آن گروه از افراد است که در خدمت جامعه بوده و برای آنان کار صورت می‌دهند.
هیچ کس نمی‌تواند این حقیقت را انکار کند که نتیجه مستقیم خدمت خالصانه به جامعه، جلب عواطف و رسوخ در قلوب می‌باشد.
همگان می‌دانیم که پیامبران و آموزگاران الهی مورد احترام جامعه‌ها بوده و در جهان هیچ شخصیتی مانند حضرت مسیح (ع) و حضرت محمد (ص) عواطف انسان‌ها و بشر را جلب نکرده است.
2-زندگی پاک وخوب: قرآن در این باره می‌فرماید: هر کس عمل نیک انجام دهد در حالی که مؤمن است، خواه مرد باشد یا زن، به او حیات پاکیزه می‌بخشیم (آیه 97 نحل)
زندگی پاکیزه، آن نوع از زندگی است که در آن مفاهیم انسانی زنده گردد، صلح و صفا، محبت و دوستی، همدردی و همکاری، آرامش و امن حکم فرما باشد، بشر از قید انحصار طلبی، «خود محوری» و ستم کاری بیرون آید. زیرا در پرتو «عمل صالح» محبت و دوستی، صفا و صلح به جامعه باز می‌گردد و افراد جامعه بسان اعضاء یک تن، به هم یاری یکدیگر می‌شتابند.
3-آرامش: آرامش مهم ترین خواسته بشر در طول تاریخ بوده است؛ زیرا زندگی بی‌آرامش، به معنای زندگی دوزخی است که ارزشی برای انسان ندارد؛ از این رو در معنای خوشبختی، آرامش در کنار آسایش به عنوان دو مولفه اصلی آن مورد توجه بشر بوده است. بر این اساس خداوند( درآیات۱۲۷ سوره انعام و ۳۷ سبا) عمل صالح را زمینه ساز بهره مندی انسان از آسایش در دنیا می داند.
خداوند توفیق انجام عمل صالح به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج الفصاحه ص394 ح1198)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: التّاجرُ الصَّدوقُ لا یُحْجَبُ مِن أبوابِ الجنّة.

درهاى بهشت به روى تاجر راستگو بسته نمى شود. (نهج الفصاحه ص394 ح1198)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

اگر کسی کالایی خریداری کند و بعد بفهمد برای کالا بیش از قیمت واقعی پول پرداخت کرده با چند شرط می تواند معامله را برهم زده و پول خود را پس بگیرد.
1. تفاوت قیمت آن قدر زیاد باشد که عرفا قابل تسامح نباشد و مردم به زیادی آن اهمیت بدهند. مثلا خانه ای را با دو برابر قیمت خریده باشد.
2. خریدار در زمان معامله از قیمت واقعی کالا خبر نداشته باشد یا نسبت به آن غفلت کند؛ فرقی نمی کند که فروشنده نسبت به قیمت واقعی آگاه باشد یا نباشد.
3. تفاوت قیمت باید در زمان عقد معامله باشد؛ پس اگر تفاوت قیمت بعد از زمان معامله اتفاق بیفتد حق برهم زدن معامله را ندارد. مثلا اگر یک کیلو زعفران به قیمت روز بخرد و بعد از زمان معامله قیمت آن کاهش پیدا کند، خریدار حق برهم زدن معامله را ندارد.
4. این حق فسخ با رعایت شرایط برای فروشنده نیز ثابت می شود. (رساله مراجع م2124 و 2125 و تحریر ج1 خیار غبن م4)
خداوند توفیق کسب روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( آیه 7عنکبوت)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره آثار عمل صالح می فرماید: وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَحْسَنَ الَّذِی کَانُوا یَعْمَلُونَ:

کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند قطعا گناهانشان را از آنان مى زداییم و بهتر از آنچه مى‏کردند پاداششان مى‏دهیم ( آیه 7عنکبوت)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

در قرآن و روایات برای عمل صالح آثار فراوانی ذکر شده که ذکر میشود:
1-آمرزش گناهان و تبدیل سیئات به حسنات:
طبق آیه تلاوت شده، تکفیر سیئات، معنایش عفو از گناهان است. اما این که خداوند فرمود: ایشان را به بهترین عمل جزاء می دهد، یعنی از اعمالشان آن قدر نواقص را دفع نموده، آن قدر عمل را بالا می برد، تا به صورت بهترین عمل در آید و یا این استکه در هنگام حساب، خرده گیری در اعمالشان ننموده، جهات نقص و عیبی که در آن ها است، به حساب نمی آورد، در نتیجه با همه آن ها، معامله بهترین عمل می کند. مثلا نمازشان را گرچه مشتمل بر جهات نقص و بدی هایی باشد، به جای بهترین نماز می پذیرد.
2- استجابت دعا: وَیَسْتَجِیبُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ : دعاى کسانى را که ایمان آورده‌اند و کارهاى شایسته کرده‌اند اجابت مى‌کند (آیه 26 شوری) خداوند متعال وعده داده است که دعای کسانی را که ایمان آورده اند واعمال صالح انجام داده اند را مستجاب فرموده و از فضل خود برایشان بیافزاید..
3- امنیت از خوف و حزن ( دنیوی و اخروی):خداوند می فرماید: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ ... لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ ( بقره/277) مومنینی که عمل صالح انجام میدهند هیچ گونه ترس دنیوی و اخروی ندارند،زیرا ترس از روزی، مشکلات و... بخاطر ترس از دست رفتن است و مومن (بشرط عمل) پاداش اعمال خود رامیبیند، پس هیچ گونه ترس دنیوی و اخروی ندارد.
خداوند توفیق انجام عمل صالح به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( کافى ( ط- الاسلامیه) ج5‌،‌ص144‌،‌ح‌14 من لایحضره الفقیه ج3 ، ص299)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند‌:
تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ.

به یکدیگر هدیه بدهید، که همانا هدیه کینه‌ها را از بین مى‌برد. ( کافى ( ط- الاسلامیه) ج5‌،‌ص144‌،‌ح‌14 من لایحضره الفقیه ج3 ، ص299)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره هدیه دادن:
1. یکی از مستحبات هدیه دادن، بوی‍ژه به ارحام و خویشان است. در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است.
2. اگر به فرزندی بیشتر از فرزند دیگر هدیه داده شود یا هدیه‌ای با ارزشتر داده شود کراهت دارد. اما اگر یکی از فرزندان دارای خصوصیتی باشد که سزاوار برتری است مثلا فقیر است یا اینکه اهل نماز است، چنانچه باعث فتنه و فساد نشود، برتری دادن او در هدیه خوب است.
3. مالی که هدیه داده می‌شود تا هدیه گیرنده تحویل نگیرد هدیه محسوب نمی‌گردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید ماشین را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد و اگر هدیه ای به فرزند نابالغ داده شود پدر یا پدر بزرگ و در صورت نبودن این دو قیم شرعی، باید تحویل بگیرد. ( منهاج، آیه الله سیستانی ج2 م 1314و 1315و 1335و 1336؛‌تحریر الوسیله، کتاب الهبه م 3 و21 و22)
4. اگر هدیه گیرنده از اقوام و خویشان نسبی باشد پس از تحویل هدیه نمی تواند آن پس بگیرد. مثلا اگر ماشین یا خانه ای را به فرزند خود هدیه بدهد بعد از آنکه فرزند وارد خانه شود و یا سوار ماشین شود، دیگر نمی تواند آن را پس بگیرد. (منهاج ج2 م1320 تحریر کتاب هبه م8 سایت مکارم استفتائات هبه)
خداوند متعال بهترین هدیه که فرج امام زمان علیه السلام است را نصیب همه مستضعفین عالم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( علل الشّرآئع‌، ج۱، ص ۳۰۹)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
أمیرالمۆمنین علیه السّلام درمورد علل فشار قبر می فرمایند:
عَذَابُ الْقَبْرِ یَکُونُ مِنَ النَّمِیمَةِ وَالْبَوْلِ وَ عَزْبِ الرَّجُلِ عَنْ أَهْلِهِ:

عذاب قبر از سخن‌چینی و پرهیز نکردن از بول‌(مراعات نکردن طهارت) و اینکه مرد در غذا و خواب از زنش دوری کند، بوجود می آید( علل الشّرآئع‌، ج۱، ص ۳۰۹)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

طبق روایات ،برخی گناهان موجب فشار قبر میشوند که عرض میشود:
1-ضایع کردن نعمتها: رسول خدا (صلى اللَّه علیه و آله) فرمود: تنگى قبر و فشار آن به مؤمن براى آن است که او نعمت‏ها را ضایع مى‏نمود و این تنگى و فشار قبر کفاره آن عمل محسوب مى‏گردد(علل الشرایع، ص 309)
منظور از تضییع نعمتها، بکار بردن نعمتها در غیر از مورد مصرفشان یعنی در راه حرام است.
2-بد اخلاقی با همسر و فرزندان: پیامبر براى تشییع جنازه «سَعد بن معاذ» از منزل خارج شدند در حالی‌که هفتاد هزار فرشته جنازه وى را تشییع می‌کردند؛ پس از دفن او، مادر سعد گفت: گوارا باد اى سعد بر تو در این بهشتى که وارد شدى‏؛ رسول خدا فرمود: اى مادر سعد، بر خدا حکم جزمى مکن. [بلکه او به شدت مورد فشار قبر قرار گرفت] سپس حضرت فرمودند: «فشار قبر سعد به علت بد اخلاقی او با اهل خانه بود»(کافی، ج 3، ص 236)
3-یاری نکردن مظلوم: نقل شده یکی از علمای بنی‌اسرائیل از دنیا رفت و فشار قبر بر او وارد شد چرا از کنار مظلومی گذشته بود و او را یاری نکرده بود(ثواب الاعمال، ص۱۱۱)
4-رعایت نکردن برخی حق الناسها مثل سخن چینی،غیبت و دروغ: پیغمبر اکرم(ص) فرمودند: «عذاب قبر از سخن‌چینی، غیبت و دروغ ناشی می‌شود (مستدرک‏الوسائل، ج9، ص 121)
خداوند همه ما را از فشار قبر نجات بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج4 ص402 ح5868)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید:
...اَصدَقُ القَولِ و َاَبلَغُ المَوعِظَةِ و َاَحسَنُ القَصَصِ کِتابُ اللّه... .

راست ترین سخن، رساترین پند و زیباترین حکایت، کتاب خدا (قرآن) است. (من لا یحضره الفقیه ج4 ص402 ح5868)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام قرآن:
1. لمس کردن خط های قرآن بدون وضو جایز نیست. اما لمس کردن غیر خطوط قرآن مثل حاشیه صفحه ها اشکالی ندارد هر چند کراهت دارد و بهتر است بدون وضو لمس نشود. (رساله مراجع م317)
2. جلوگیری بچه نابالغ از برداشتن قرآن و لمس خط های قرآن واجب نیست، البته باید بگونه ای باشد که سبب بی احترامی به قرآن محسوب نشود. (رساله مراجع م 318)
3. استفاده از گردنبندهایی که آیات قرآن بر روی آن حک شده اشکال ندارد به شرط آنکه بدون وضو با بدن تماس مستقیم نداشته باشد. (البته در مورد جنب و حائض و امثال آن حتی با داشتن وضو هم نباید با بدن تماس مستقیم داشته باشد.) همچنین همراه داشتن آنها در دستشویی در صورتی که عرفا بی احترامی محسوب شود، حرام است.(مشهور. مخالف: مکارم: بهتر است از بردن آن به دستشویی خودداری شود.) (عروه ج1 غایات الوضوء م16 ، سایت مکارم استفتائات قرآن کریم)
4. در صورتی که قرآن روی زمین بیفتد کفاره ندارد؛ البته اگر عمدا این کار را کرده باشد گناهکار است و باید فورا توبه کند. (سایت مکارم استفتائات قرآن کریم)
إن شاء الله قرآن کریم در روز قیامت شافع همه ما باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(حکمت 38 نهج البلاغه)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امیرالمومنین(ع) در مورد دروغگو می فرمایند: إِیَّاکَ وَ مُصَادَقَةَ اَلْکَذَّابِ فَإِنَّهُ کَالسَّرَابِ یُقَرِّبُ عَلَیْکَ اَلْبَعِیدَ وَ یُبَعِّدُ عَلَیْکَ اَلْقَرِیبَ:

از دوستى با دروغگو بپرهیز که او همچون سراب است، دور را در نظر تو نزدیک و نزدیک را دور مى‏سازد (حکمت 38 نهج البلاغه)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

درغگویی عواقب اجتماعی بدی برای جامعه به همراه دارد که برخی ذکر میشود:
1-سلب اعتماد و اطمینان: مهمترین سرمایه یک جامعه اعتماد متقابل و اطمینان عمومى است، و مهمترین چیزى که این سرمایه را به نابودى مى‏کشاند دروغ و خیانت و تقلب است، و یک دلیل عمده بر اهمیت فوق العاده راستگویى و ترک دروغ در تعلیمات اسلامى همین موضوع است. پیشوایان دین از دوستى با چند طایفه از جمله دروغگویان شدیدا نهى کردند، چرا که آنها قابل اطمینان نیستند ومثل سراب دور را نزدیک و نزدیک را دور نشان میدهند(حدیث بالا)
2- اضطراب و هراس :در واقع افرادی که دروغ می گویند در اضطراب و هراس هستند که مبادا حرف امروزشان با فردا تضاد داشته باشد. پیامبر (ص) می فرمایند: «راستی آرامش است ولی دروغ هراس است(کشف الغمه، ج1،ص535)
3-کم شدن برکات الهی: دروغ گفتن سبب می شود که برکات الهی از انسان قطع گردد چنانکه امام رضا(علیه السلام) می فرماید: «هنگامی که زمامداران دروغ بگویند باران قطع می شود (شرح غررالحکم، ج 1، ص 310)
4- فقر و تنگدستی : زمانی که دروغ گفتن، رفتاری ثابت و عادی شود، فقر و تنگدستی را برای جامعه بار می آورد و برکت را از زندگی می برد. امیر مومنان علی(ع) در شمارش سبب های فقر می فرماید: عادت به دروغ، تنگدستی را به جای می نهد(وسائل ، ج ۱۵، ص ۳۴۷)
5- ضعیف شدن مروت و جوانمردی درجامعه: امام علی(ع) دراین زمنیه می فرماید:هرکس دروغ گوید، جوانمردی خویش را تباه سازد(مستدرک، ص 221، ح 4415)
خداوند ما را جزء راستگویان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84 چاپ قم مؤسسه آل البیت علیهم السلام‌)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند :‏
مَنْ سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَکْسَبَهُ.

هر که بخواهد دعایش مورد اجابت قرار گیرد، باید کسب خود را پاک و طاهر گرداند. ( وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84 چاپ قم مؤسسه آل البیت علیهم السلام‌)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

1. اگر شخصی از طرف کارفرمای خود مامور در خرید کالایی برای او باشد نمی تواند بیشتر از مبلغی که برای کالا پرداخته از کارفرمای خود مطالبه کند؛ پس اگر فاکتوری به کارفرما ارائه دهد که از مبلغ پرداختی بیشتر باشد علاوه بر اینکه گناهکار است نسبت به مبلغ اضافی ضامن است.
2. اگر مامور خرید هنگام معامله برای کارفرمای خود از فروشنده تخفیف گرفته باشد تخفیف برای کارفرما می باشد. به طور مثال اگر مامور خرید اداره ای چند دستگاه کامپیوتر برای اداره خریداری کند در صورتی که فروشنده به خاطر دوستی با او تخفیف بدهد تخفیف برای اداره می باشد و مامور خرید حقی نسبت به تخفیف داده شده ندارد.
3. اگر کارفرما به وکیل خود بگوید فلان جنس را برای من بفروش و هر چه از این مقدار بیشتر فروختی برای خودت باشد در این صورت وکیل مستحق مقدار بیشتر است. (اجوبة س1251 ، سایت مکارم استفتائات وکالت)
إن شاء الله خداوند روزی حلال را نصیب همه ما بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار، ج75، ص257.)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام در مورد عواقب غیبت می فرمایند:
الْغَیبَةُ حَرامٌ عَلی کلِّ مُسْلِمٍ وَ انّها لَتَأکلُ الْحَسَناتِ کما تَأْکلُ النَّارُ الْحَطَبَ؛

غیبت بر هر مسلمانی حرام است و حسنات را از میان می برد، همانگونه آتش هیزم را می سوزاند و نابود می کند(بحار، ج75، ص257.)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

غیبت کردن عواقب خطرناکی در آخرت دارد که برخی ذکر میشود:
1-ازبین رفتن اعمال نیک: پیامبر اکرم (ص ) فرمود:شخصی روز قیامت متوجه می شود از کارهای خوب او در نامه عملش خبری نیست. می گوید: خدایا! این نامه عمل من نیست. من در آن عبادت هایم را نمی بینم به او گفته می شود: خداوند هیچ گاه کار کسی را فراموش و عوض نمی کند. اعمال تو با غیبت کردن از بین رفته است(مستدرک الوسائل، ج 9 ص 121)
2-محرومیت از بهشت: خداوند به حضرت موسی وحی فرستاد که اگرغیبت‌کننده توبه نماید، آخرین کسی است که به بهشت وارد می‌شود و اگر توبه نکند اولین کسی خواهد بودکه داخل آتش می‌شود (بحار،ج 72،ص 222)
3-عدم قبولی عبادات: انسان با کلی زحمت و تلاش، عمل نیک و پسندیده‌ای انجام می‌دهد؛ اما با یک لحظه غفلت مرتکب غیبت می‌شود و بدین وسیله مانع ثبت آن در نامه عمل خویش می‌شود؛ چرا‌که یکی از پیامدهای غیبت، عدم قبولی طاعات و عبادات است. رسول خدا (ص) می‌فرمایند: هرکس از مرد یا زن مسلمان، غیبت کند، خداوند متعال نماز و روزة او را تا چهل شبانه‌روز نمی‌پذیرد؛ مگر آنکه شخص غیبت شده، او را ببخشد(مستدرک الوسائل، ج 7 ص 322)
خداوند توفیق ترک گناه به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ؛ النص ؛ ص360)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند:
...وَ اعْلَمْ‏ أَنَّهُ‏ لَا وَرَعَ‏ أَنْفَعُ‏ مِنْ تَجَنُّبِ مَحَارِمِ اللَّه... ‏.

بدان که هیچ پرهیزگاریی، سودمندتر از پرهیز از حرام های الهی نیست. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص360)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ماهواره:
1. ماهواره با توجه به وجود موارد خلاف شرع در برنامه های آن مثل‌آموزش افکار‌گمراه‌کننده و تحریف حقایق و فساد اخلاق و ترویج لهو و لعب و پخش موسیقی لهوی و رقص‌آور یا تصاویر و فیلمهای خلاف عفّت و حیاء، این احتمال وجود دارد که حداقل در بعضی از ساعات زمینه‌ای برای استفاده حرام برای برخی از اعضای خانواده یا نزدیکان وجود داشته باشد لذا نگهداری و خرید و فروش و نصب آن مجاز نمی باشد و حرام‌است.
2. نگهداری و استفاده از ماهواره حتی برای کسی که قصد استفاده از برنامه کاملاً شرعی آن را دارد مثل برنامه‌هاى مذهبی یا قرآنى یا علمى و مانند آن، چون احتمال افتادن در گناه وجود دارد باز هم استفاده جایز نمی باشد و گناه است.
3. در هر صورت حتی اگر فردی مطمئن باشد که خود یا خانواده اش در گناه واقع نمی شوند باز هم با توجه به اینکه منع قانونی وجود دارد به جهت تخلف از قانون هم خرید و فروش و نگهداری از آن جایز نمی باشد.( اجوبه س 1213 مکارم استفتائات ج3 س 1711 استفتائات بهجت ج3 س4987 جمع المسائل فارسی ج1 س1001)
خداوند توفیق ترک گناه به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(غرر الحکم، ص 221، ح 4425)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی(علیه السّلام) در مورد غییبت کردن می‌فرمایند: إیَّاکَ وَ الغیبة، فَانَّهَا تمقتک إلی الله وَ النَّاسِ، وَ تَحبِطُ أجرکَ»

(از غیبت بپرهیز، چون موجب می‌شود مورد خشم و دشمنی خدا و مردم قرار گیری و اجر و پاداشت نابود شود) (غرر الحکم، ص 221، ح 4425)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

غیبت کردن پیامدهای اجتماعی بدی در پی دارد که برخی ذکر میشود:
1-ایجاد دشمنی:( طبق حدیث بالا) از آنجا که غیبت، آبروی مؤمنی را می‌ریزد، او را دشمن غیبت‌کننده می‌کند. همچنین دوستان کسی که از او غیبت شده، به غیبت‌کننده به دیده دشمنی می‌نگرند؛ هر چند شاید دیدشان درباره کسی که نقصش بیان شده است نیز عوض شود؛ پس غیبت کننده، هم خشم پروردگار و هم خشم بندگان او را برمی‌انگیزد.
2- ریختن آبرو :غیبت کننده با رفتار ناروایش آبروی دیگران را به خطر می اندازد؛ از این رو خداوند هم آبروی او را در معرض خطر قرار می دهد و او را در این دنیا رسوا می کند.
امام صادق (علیه السلام ) فرمود:غیبت نکن که مورد غیبت واقع می شوی و برای برادرت گودالی نکن که خود در آن خواهی افتاد(بحار، ج 72، ص 247 )یعنی وقتی غیبت کننده عیب و نقص دیگران را آشکار سازد، دیگران نیز در صدد رسوا کردن او بر خواهند آمد.
3- سلب اعتماد: اگر انسان عیب برادر مؤ منش را بگوید، اعتماد دیگران را از او، و حتی از خودش سلب می کند؛ زیرا دیگران به این باور می رسند که او شخص مطمئنی نیست و اسرار اشخاص را فاش می سازد.
هر آن کو برد نام مردم به عار تو خیر خود از وی توقع مدار
که اندر قفای تو گوید همان که پیش تو گفت از پس مردمان
اگر حس اعتماد در افراد افزایش یابد، جامعه منسجم و یکپارچه می شود؛ در حالی که اگر غیبت در جامعه رشد کند، انسجام جامعه در معرض خطر قرار می گیرد.
خداوند توفیق ترک گناه به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام کاظم علیه السلام که می فرمایند:
إِنَ‏ الصَّلَاةَ فِی‏ الصَّفِ‏ الْأَوَّلِ‏ کَالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.

نماز در صف اول جماعت همانند جهاد در راه خداوند متعال است . (من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره اقتدا به نماز جماعت:
1. در نماز جماعت بعد از تکبیر امام اگر صف جلو آماده نماز و تکبیرگفتن آنان نزدیک باشد کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مى‏توانند تکبیر بگویند. (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود).(مشهور. مخالف: مکارم: انتظار کشیدن خلاف احتیاط است. بهجت: زودتر تکبیر گفتن برخلاف احتیاط است.) (رساله مراجع م1418 بهجت استفتائات ج2 س2672)
2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع خود را به امام جماعت برساند. و به فتوای برخی از مراجع اگر در سجده خود را به امام جماعت برساند، جماعت صحیح است. (خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی، مکارم: خودش را به رکوع برساند.) (رساله مراجع م1442)
3. اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد (بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (مشهور-‌رساله مراجع م 1441)
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه12 حجرات)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن دربباره غیبت کردن می فرماید: لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحیمٌ :

هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارد (آیه12 حجرات)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

برای ترک غیبت راهکارهایی وجود دارد که عرض میشود:
1-درمان علمی این گناه آن است که شخص در عواقب این گناه فکر کند و این عواقب را با آنچه از این گناه عایدش می شود، مقایسه کند، از این مقایسه تشویق می شود که این عمل را ترک کند(مثلا: حسنات را از بین می‌برد-گنا‌هان دیگران را بر دوش انسان می‌گذاردعبادات تا چهل روز پذیرفته نمی‌شود)
اگر کسی غیبت دیگری می کند به این انگیزه که با او دشمن است، چگونه حاضر می شود نیکی هایش را به دشمنش منتقل کند و گناهان دشمن را به نامه عمل خود وارد کند؟
2-قبل از هر چیز بر زبان و صحبت هایشان نظارت دقیق داشته باشند و از دوستانی که آنها را به غیبت تشویق می کنند و همچنین از مجالسی که به نظر می رسد برای غیبت آماده شده اند، پرهیز کنند.
3- بداند غیبت کردن یکی از نشانه های ناتوانی، فقدان شخصیت و عقده خود کم بینی است. فرد با غیبت کردن، پرده از این صفات خود برمی دارد و قبل از اینکه شخصیت اجتماعی دیگری را بشکند، شخصیت خودش را درهم می شکند. و موجبات سلب اعتماد دیگران را فراهم می آورد.
4- مراقبت شدید بر زبان کند و با خود عهد کند اگر غیبت کند خود را جریمه کند وآخر شب محاسبه کند.
خداوند توفیق ترک گناه به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code