کل بیان های بین الصلاتین از ۹۷/۱۰/۲۴ تا ۹۷/۱۱/۰۱

حدیث گفتار روز
تحف العقول ص442

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِیَاءِ التَّنَظُّفُ.

تمیزی و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است. (تحف العقول ص442)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره کیفیت تطهیر فرش و لباس:
1. یادگیری کیفیت تطهیر فرش و بقیه موارد علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، مانع دچار شدن انسان به وسواس می شود.
2. لباس یا فرشی که با ادرار غیر بچه شیر خوار نجس شده:
الف: اگر بخواهیم با آب قلیل تطهیر کنیم به نظر اکثر مراجع باید دو مرتبه شسته و بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری جمع شود و آبی که از فرش و لباس جدا می شود یا جمع می شود، نجس است. (مخالف: سیستانی در فرش یک مرتبه کافی است و آیت الله مکارم می فرماید: در فرش و لباس یک مرتبه کافی است. آیت الله خویی و تبریزی می فرماید: غساله متعقب به طهارت پاک است). (رساله مراجع مساله 160 و 27)
ب: اگر بخواهیم با آب لوله کشی تطهیر کنیم؛ در صورتی که دو مرتبه شسته شود و با فشار دادن، آب در فرش خارج شود به فتوای همه مراجع پاک می شود. هر چند با یک مرتبه شستن به فتوای اکثر مراجع پاک می شود و به فتوای برخی از مراجع نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست. (صرفا جهت اطلاع: رساله مراجع مساله 159: به فتوای آیات عظام: گلپایگانی، صافی، اراکی، سیستانی، بهجت و زنجانی و...در آب کر فشار لازم نیست؛ خویی و تبریزی و وحید و امام (احتیاط)و (مکارم: فشار یا حرکت تا آب خارج شود): فشار دادن لازم است. و نسبت به دفعات شستن: سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود(رساله جامع م170)؛ خوئی و تبریزی درصورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است. )
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار، ج ۸۷، ص ۱۲۳)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا (ص) فرمود:
علیکُمْ بقیام الّلیل فَإِنَّهُ تکفیرُ السَّیئاتِ:

بر شما باد به قیام در شب(نماز شب)، چرا که موجب پوشاندن و بخشش گناهان است.(بحار، ج ۸۷، ص ۱۲۳)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در روایات اثرات اخروی مختلفی برای نماز شب ذکر شده است که به برخی اشاره میشود:
1-پاک شدن گناهان: یکی از آثار نماز شب پاکی روح از آلودگی گناه می‌باشد.پیامبر میفرمایند: انسانی که سحرخیز باشد و نماز شب بخواند، آن گناهانی که در روز انجام داده ،پاک می‌شود.نمازشب حسنه ای است که در دل های مومنین وارد شده و آثار معصیت و تیرگی هایی که دلهایشان از ناحیه سیئات کسب کرده از بین می برد.
2-قبولی اعمال:پیامبر: نماز شب باعث قبولی عبادات و اعمال است.«(بحار، ج87، ص161)
3-استجابت دعا: امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «کسی که در قنوت نمازوتر, چهل مومن و سپس برای خود دعا کند خداوند دعاهای وی را مستجاب می‌گرداند(وسائل الشیعه، ج4، باب 45)
4-رضایت خدا:رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: نماز شب سبب کسب رضایت پروردگار است.( بحار ، ج. ۸۷، ص. ۱۶۰)
خداوند توفیق نمازشب به همه عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
اصول‌کافى ، ج 3، ص 265

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که فرمودند: إذَا قَامَ الْمُصَلِّى إلَی‌الصَّلَاةِ، نَزَلَتْ عَلَیْهِ الرَّحْمَةُ مِنْ أعْنَانِ السَّمَاءِ.

هنگامى که نمازگزار به نماز می‌ایستد، رحمت خداوند از پهنای آسمان بر او نازل مى‌شود. (اصول‌کافى ، ج 3، ص 265)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نماز احتیاط:
1- برخی از شکیات نماز سبب واجب شدن نماز احتیاط می شود مثل شک بین 3 و 4 در نماز چهار رکعتی. (رساله مراجع م 1199)
2- اما کیفیت نماز احتیاط: اگر نمازگزار بخواهد یک رکعت نماز احتیاط بخواند باید فورا بعد از سلام نماز نیت نماز احتیاط کند و سپس تکبیر بگوید و حمد را بخواند و به رکوع برود و دو سجده نماید و بعد از دو سجده تشهد و سلام را بخواند و اگر وظیفه اش دو رکعت نماز احتیاط است بعد از دو سجده رکعت اول نماز احتیاط یک رکعت دیگر مانند رکعت اول بجا می آورد و بعد از دو سجده ی رکعت دوم، تشهد و سلام را می خواند.(رساله مراجع 1215)
3-نماز احتیاط، سوره و قنوت ندارد و نباید نیت نماز احتیاط را به زبان بیاورد و باید حمد حتی بسم الله آن را آهسته بخواند. (مشهور: بنابر فتوا یا احتیاط) آهسته خواندن حمد و بسم الله، مخالف: سیستانی بنابر احتیاط حمد آهسته خوانده شود اما بسم الله احتیاط مستحب آهسته خوانده شود. )رساله مراجع م 1216
خداوند ما را با اقامه کنندگان نماز محشور بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و اله محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی، ج1،ص 258 )

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق(ع) درمورد علم غیب ائمه(ع) می فرمایند: إِذَا أَرَادَ اَلْإِمَامُ أَنْ یَعْلَمَ شَیْئاً أَعْلَمَهُ اَللَّهُ ذَلِک:

زمانی که امام اراده کند،چیزی را بداند،خدا او را آگاه می کند(کافی، ج1،ص 258 )

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

گاهی سوال میشود چرا ائمه(ع) ازعلم غیب خود برای کشته نشدن، استفاده نکردند؟ باید گفت:
1-دوگونه علم وجود دارد(طبیعی-غیب) و انسان در برابرعلم طبیعی تکلیف دارد؛ ولی علمی که از ناحیه غیب به دست آمده، تکلیف نمی‌آورد؛ چون علم غیب در حقیقت علم امام، آگاهی بر قضای حتمی الاهی است که تغییر ناپذیر است؛ در نتیجه، هیچ تکلیفی ندارد; زیرا تکلیف در جایی معنا دارد که انجام یا ترک چیزی در اختیار مکلف باشد . امر و نهی درباره قضای حتمی بیهوده و بی اثر است; زیرا اراده انسانی در آن تاثیر ندارد
2-معصومین مکلف به زندگی به شیوه عادی بودند تا از الگو بودن نیفتند،چون برای هدایت بشر آمده اند ؛ واگر ازعلم غیب بهره گیرند، هرگز شکست نمی خوردند و نمی توانند الگوی مناسبی برای مردم باشد; زیرا در غم و رنج و مصیبت و مشکل انسان های عادی شریک نیستند که خلاف طبیعت است. البته گاه برای حفظ و عزت دین از علم غیب به دستور خدا استفاده می کنند; ولی قانون واساس بر این است که در جریان امور ظاهری از علوم عادی بهره گیرند
3-طبق برخی روایات(کافی، ج1،ص 258 ) ،علم غیب براى پیامبر و امامان شأنى است؛ یعنى، چنان نیست که این علم همواره، هر چیزى را در اختیار آنان قرار دهد. بر این اساس، ممکن است نسبت به نحوه شهادت خود با همه جزئیات آن علم نداشته باشد چون اراده نکرده که بداند.
4-معصومین نیز باید امتحان شوند و سنت الهی این است و ازطرفی عمل به غیب موجب برهم خوردن قوانین طبیعی است.
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة ؛ ج‏2 ؛ ص116

در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله که فرمودند:
حُفُّوا الشَّوَارِبَ وَ أَعْفُوا اللِّحَى وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْیَهُودِ.

سبیل هایتان را کوتاه نمایید و محاسن (ریش ها) خودتان را بلند نگه دارید و خود را شبیه یهودیان مگردانید. (وسائل الشیعة ؛ ج‏2 ؛ ص116)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

مسلمان ظاهر و باطن خود را مطابق با دستورات اسلام قرار می دهد لذا باید به ظاهر و باطن خود اهمیت دهد.
چند نکته درباره ریش تراشی:
1. کوتاه کردن ریش به مقداری که مردم بگویند تَه ریش دارد، اشکال ندارد. اما اگر به مقداری کوتاه کند که عرفا صدق ریش نکند و مردم نگویند تَه ریش دارد، اشکال دارد. (مشهور. مخالف= صافی، بهجت، گلپایگانی: تراشیدن ریش حرام است.)
2. در گناه بودن تراشیدن ریش فرقی بین تیغ و ماشینهای مختلف و هر وسیله دیگری نیست لذا با هر وسیله ای که محاسن را کوتاه می کند اگر به مقداری کوتاه کند که صدق ریش نکند، اشکال دارد. اما خط گرفتن و تیغ زدن گونه ها و گردن اشکال ندارد.
3. اگر موهای صورت نوجوان که تازه روییده است، کم باشد به طوری که عرفا نگویند ریش دارد (عرفا صدق ریش نکند)، تراشیدن آن مانعی ندارد. (مشهور. مخالف: صافی و بهجت و گلپایگانی: تراشیدن ریش حرام است.) (مکارم استفتائات جدید ج1 س570 و ج2 س 753)
(مشهور: بنابراحتیاط واجب تراشیدن جایز نیست و تراشیدن بعض حکم تمام را دارد و پرفسری کافی نیست: مسائل جدید ج1ص73؛ اجوبه الاستفتائات سوال1410و1411؛ سیستانی، رساله جامع م2246 و 2247_ مکارم، تبریزی، وحید، خوئی: گزاردن ریش چانه و اطراف چانه (ریش پرفسری) کافی است، تبریزی، استفتائات ج2 ص504 س 2064 و2071؛ مکارم، استفتائات، ج2 751؛ صراط النجات، ج2 ص285 س906 _ مسائل جدید ج1ص74؛ گلپایگانی، مجمع المسائل، ج2 سوال15)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 26و27جن)

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خدواند در قرآن درباره علم غیب می فرماید:
«عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أَحَداً إِلاَّ مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ؛

و هیچ احدی بر غیب خدا اطلاع ندارد؛ مگر کسی که خدا از او راضی باشد (آیه 26و27جن)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

آیات قرآن درباره علم غیب سه گونه است:
1-برخی آیات علم غیب را مخصوص خدا میدانند(آیه 59 انعام)
2-طبق برخی آیات پیامبر(ص) علم غیب را از خود نفی میکند(آیه 188 اعراف)
3-برخی آیات می گوید که برخی از رسولان و برگزیدگان نیز علم غیب دارند(آیه 27 جن)
راه جمع این است که بگوئیم:
علم غیب ذاتا ومستقلا مخصوص خداست و معصومین از جانب خدا علم دارند؛ازاین جهت هرجا در قرآن آمده که علم غیب مخصوص خداست(آیه 59 انعام) منظور علم غیب ذاتی و استقلالی وبالفعل است وهرجا می گوید برخی دیگر که خدا بخواهد به آنها علم میدهد(آیه 27 جن)،منظور علم غیر مستقل است و ازجانب خدا وبا اذن اوست نه ذاتی که اگر بخواهند خدا به آنها میدهد؛ ازطرفی برخی علوم مثل روز قیامت فقط مختص خداست .
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الصحیفة السجادیة، دعای بیستم، مکارم الاخلاق

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق می فرمایند:
... وَ انْتَهِ بِنِیَّتِی إِلَى أَحْسَنِ النِّیَّات... .

خدایا نیت من را به بهترین و پاکترین نیت ها منتهی کن. (الصحیفة السجادیة، دعای بیستم، مکارم الاخلاق)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد نیت در عبادات:
1. نیت در عبادت همان قصد و اراده فرد در انجام عمل برای رضای خداوند می باشد و لازم نیست به زبان آورده شود یا در ذهن خود نیت را مرور دهد؛ به طور مثال در نماز ظهر ، شخص مسافر لازم نیست بگوید دو رکعت نماز ظهر می خوانم بلکه همین که می داند نماز ظهر را به صورت دو رکعتی برای رضای خدا بجا می آورد، کفایت می کند. (عروه الوثقی ج1 کتاب الصلاه فصل فی النیه قبل از م1)
2. اگر کسی هنگام خواندن نماز ظهر مثلا، قصد و نیت واقعی او خواندن نماز ظهر باشد اما به طور سهوی بگوید 4 رکعت نماز عصر می خوانم این اشتباه تاثیری ندارد و نماز ظهرش صحیح می باشد.( عروه الوثقی ج1 کتاب الصلاه فصل فی النیه م17)
3. اگر شخص به گمان اینکه هنوز وقت نماز تمام نشده نماز را به نیت ادا بخواند و بعد بفهمد وقت نماز گذشته یا به گمان اینکه وقت تمام شده، نماز را به نیت قضا بخواند و بعد بفهمد هنوز وقت برای خواندن نماز داشته است، در صورتی که نماز را به قصد انجام وظیفه ای که بر گردنش بوده بجا آورده، نمازش صحیح می باشد. (عروه الوثقی ج1 کتاب الصلاه فصل فی النیه م2)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 28 رعد)

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن راهکار آرامش را یاد خدامیداند و میفرماید:
أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ:

همانا با یاد خدا قلب ها آرام می شود (آیه 28 رعد)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

برخی عوامل رسیدن به آرامش عبارتند از:
1-یادخدا:طبق آیه تلاوت شده یادخداباعث آرامش است،یعنی این که انسان همیشه توجه و یقین داشته باشد که هیچ موجودی در عالم نمی تواند مستقل و جدای از «الله» منشأ اثر باشد وتمام قدرت و ملک و هستی از او است وعزت و ذلت بندگان نیز به دست او است؛ او بر همه چیز توانا است؛اگر انسان واقعا با تمام وجودش باور داشته باشد که هیچ دگرگونی و قدرتی در عالم نیست مگر این که وابسته به خداوند بزرگ است و آن گاه با زبان بگوید: «لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم»، دیگر دغدغه و اضطرابی ندارد.
2-توکل به خدا: توکل یعنی این که انسان وظیفه خود را در حد توانایی انجام داده و نتیجه کارها را به خداوند واگذار نماید. قرآن مجید می فرماید: "کسی که بر خدا توکل کند خداوند او را کفایت می کند"(آیه 3 طلاق)چون رزق از ناحیه خداوند تعالی ضمانت شده وخداوند قادر است که از عهده ضمانت خود برآید.
3-رضایت به خواست الهی: اگر انسان باور داشته باشد که خداوند متعال همیشه خیر خواه بندگان خود است و به خواست الاهی گردن نهد هیچ دغدغه ای نخواهد داشت.پیامبر (ص) دراین زمینه فرمود: هرکس اطمینان کند که آنچه خداوند برای او مقدر کرده، از او فوت نمی شود، قلبش راحت و آرام می گردد.(غررالحکم، ح 8763)
خداوند آرامش حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( کافی، ج 2 ، ص 451 )

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی(ع) گناه را از عوامل سلب آرامش می داند و می فرمایند:
کَم مِن شَهوَةِ ساعَةٍ اَورَثَت حُزناً طَویلاً؛.

چه بسیار خواهش های نفسانی لحظه ای، که اندوه طولانی و درازی را در پی دارد.( کافی، ج 2 ، ص 451 )

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

بعضی از عوامل از بین رفتن آرامش که در روایات بدان ها اشاره شده است عبارت اند از:
1-دلبستگی به دنیا: پیامبر اکرم (ص) فرمود: "رغبت و علاقه به دنیا موجب غم و حزن انسان است و زهد و بی رغبتی به دنیا موجب راحتی قلب و بدن است(بحار، ج 73، ص 91)
امام خمینی (ره) نیز با توجه به روایات به فرزندشان حاج سید احمد فرمودند: «... من آنچه ملاحظه کردم و مطالعه در حال قشرهای مختلف نمودم، به این نتیجه رسیده ام که قشرهای قدرتمند و ثروتمند، رنج های درونی و روانی و روحیشان از سایر اقشار بیشتر و آمال و آرزوهای زیادی که به آن نرسیده اند بسیار رنج آورتر و جگر خراش تر است... آنچه مایه نجات انسان ها و آرامش قلوب است، وارستگی و گسستگی از دنیا و تعلقات آن است که با ذکر و یاد دایمی خدای تعالی حاصل می شود(نامه 26/4/1363)
2-طمع و چشم داشت به مال مردم: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: "کسی که به مال دیگران طمع و چشم داشت، داشته باشد حزن و اندوهش طولانی خواهد شد(بحار، ج 77، ص 172)
3-حسادت: امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: "غیر از حسود ظالمی را ندیدم که شبیه ترین کس به مظلوم باشد؛ زیرا دارای قلبی غصه دار و حزنی پیوسته است"(بحار، ج 73، ص 256)
4-چشم و هم چشمی: برخی از مردم وقتی می بینند کسی چیزی دارد، آنها هم سعی می کنند آن چیز را تهیه کنند و داشته باشند و نداشتن آن چیز موجب نگرانی و ناراحتی آنان می گردد و احساس کمبود می کنند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: در امور دنیا به کسانی که وضع زندگیشان پایین تر از تو می باشد بنگر، نه به کسانی که وضع مالی آن ها از تو بهتر و برتر است(جامع السعادات، ج6، ص105)
خداوند آرامش حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
تحف العقول ؛ النص ؛ ص304

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند:
... مَنْ‏ یَثِقْ‏ بِاللَّهِ‏ یَکْفِهِ مَا أَهَمَّهُ مِنْ أَمْرِ دُنْیَاهُ وَ آخِرَتِه... .

هر که به خدا اعتماد کند، خداوند کارهای دنیا و آخرتش را، که او را بی قرار کرده اند، کفایت می کند. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص304) ‏

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

1. وام ها و تسهیلات بانکی که از بانک گرفته می شود باید طبق قرارداد عمل شود و تنها صورت کاغذ بازی نداشته باشد و وام را در همان مورد مصرف نماید و مصرف وام در غیر مورد قرارداد جایز نیست. بر همین اساس بردن فاکتور و مدارک جعلی، نوعی دروغ عملی و تقلب و گناه می باشد. مثلا شخصی وام خرید کالا می گیرد ولی فاکتور صوری برده و به جای خرید، پول را در راه دیگری مثل پرداخت بدهی یا مخارج زندگی مصرف می کند. ( برگرفته از اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری – احکام بانک ها - جامع المسائل فاضل ج 2 امور بانکی س 409 و 410- استفتائات مکارم ج3 س 1341و 1351 و 1699، استفتائات بهجت ج 3 س3997)
2. اگر مسئول یا کارکنان بانک یا صندوق بدانند مدارک جعلی است و بپذیرند و یا به آوردن مدارک و فاکتور جعلی و صوری راهنمایی کنند آنها نیز گنهکار هستند. (اجوبه س1986 و 1987 ، سایت مکارم استفتائات، استفتائات امور بانکی، مصرف وام برخلاف قرارداد)
3. بعد از دریافت وام تسهیلاتی از بانک نمی تواند وام را به دیگری واگذار کند مگر اینکه قانون بانک اجازه بدهد.
خداوند متعال کسب روزی حلال را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏8 ؛ ص307)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امیرالمومنین علیه السلام که می فرمایند: ... مَنْ‏ أَصْلَحَ‏ فِیمَا بَیْنَهُ‏ وَ بَیْنَ‏ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ أَصْلَحَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فِیمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ.

هر کس رابطه اش را با خدا اصلاح کند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏8 ؛ ص307)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد پوشش زن و مرد در نماز
1.خانم ها باید تمام بدن خود را حتی سر و موهایشان را در نماز بپوشانند ولی پوشاندن گردی صورت(به مقداری که در وضو شسته می شود) و دستها و پاها تا مچ لازم نیست و برای آن که یقین کنند مقدار واجب را پوشانده اند باید مقداری از اطراف صورت و قدری پایین تر از مچ را هم بپوشانند.(پوشاندن مقداری از اطراف صورت و مچ: مشهور(فتوا)مکارم(احتیاط واجب) توضیح المسائل مراجع م789)
2. برای خانم ها پوشاندن پا اعم از کف و روی پا واجب نیست البته اگر نامحرم حضور دارد باید آن را بپوشاند.(مشهور. مخالف: مکارم= احتیاط واجب کف پا و روی پا را در مقابل نامحرم بپوشاند. سایت مکارم استفتائات، حجاب بانوان). (توضیح المسائل مراجع م789وم2435)
3. در پوشش خانم ها فرقی بین نماز واجب و مستحبی وجود ندارد.( عروه الوثقی کتاب الصلاه فصل فی الستر م9)
4. مردها باید در حال نماز، اگر چه کسی آنان را نمی بینند عورتین خود را بپوشانند. البته سزاوار است هنگام نماز مرد با لباس کامل که در برابر افراد محترم به تن مى‏کند بدن خود را بپوشاند.(توضیح المسائل مراجع م788)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظالم تقلید خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار، ج‏71، ص 83)

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق(ع) برای افزایش طول عمر می فرمایند:
صَدَقه وَ بِرُّ الْوَالِدَیْنِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ یَزِیدَانِ فِی الْأَجل:

نیکی به پدر و مادر و صله رحم موجب ازدیاد عمرند.(بحار، ج‏71، ص 83)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در روایات راههایی برای افزایش عمر بیان شده است که برخی ذکر میشود:
1-نیکی به والدین و صله‌رحم: صله‌رحم تا جایی نقش دارد که پیامبر(ص) می‌فرماید حتی زمانی که قومی به جای نیکی، به فجور و گناه ورزی روی می‌آورند به سبب آنکه صله‌رحم را به جا می‌آوردند، دارای عمر طولانی خواهند شد. پیامبر(ص) در این باره می‌فرماید: مردمی که گناهکارند و نه نیکوکار، به صله‌رحم، اموالشان زیاد و عمرشان طولانی می‌شود. حال اگر نیک و نیکوکار باشند، چه خواهد شد!؟ (کافی، ج 2، ص 155)
2-خوش اخلاقی: امام صادق(ع) می‌فرماید: نیکوکاری و خوش اخلاقی، خانه‌ها را آباد و عمرها را طولانی می‌کنند. (کافی، ج 2، ص 100) واین طبیعی است، چون با اخلاق خوش استرس کم شده و بیماریها کم میشود.
3-زیارت امام حسین(ع): در این باره امام صادق(ع) فرموده است: زیارت امام حسین(ع) را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن که در این صورت، خداوند عمرت را طولانی و روزی‌ات را زیاد می‌کند و زندگی‌ات را همراه با سعادت می‌کند (کامل الزیارات، ص 286)
4-نیکی به خانواده: امام صادق(ع) می‌فرماید: هر کس به شایستگی در حق خانواده‌اش نیکی کند، خداوند بر عمرش می‌افزاید. (کافی، ج 8، ص 219، ح 269)
خدواند عمر با برکت به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( تحف العقول،ص۵۱۹ )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها روایت شده که فرمودند: أزهَدُ النُاسِ مَن تَرَکَ الحَرام‌.

زاهد ترین مردم کسی است که حرام را ترک کند. ( تحف العقول،ص۵۱۹ )

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در‌باره‌ی مال حرام:
‌1. مصرف مال در راه حرام گناه و خودش نوعی کفران نعمت الهی است و در برخی موارد، مصرف مال در راه حرام، خود نوعی تشویق و ترویج گناه بوده و حرام است.
2. خرید و فروش هر چیزی که از راه حرام مثل قمار، دزدی، یا فیلم ها و عکس های مبتذل و موسیقی حرام به دست آمده، حرام می باشد و اگر موقع خرید نمی دانسته مال دزدی و غصبی بوده باید پس از اطلاع آن را به صاحب اصلی برگرداند.
3. استعمال و خرید و فروش مواد مخدر جایز نیست و همچنین خرید هر چیزی که ترس این باشد که خود، خانواده یا دیگران از آن استفاده حرام کنند؛ مثل ماهواره و موبایل و اینترنت حرام است. (رساله مراجع مساله 2064؛ 2070)(اکثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛ مسائل جدید ج1 ص71؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م8؛ مسائل منتخبه م647)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(ال عمران، 169)

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»:

آنان که در راه خدا کشته می‌شوند مردگان مپنداریدکه آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی می‌خورند. (ال عمران، 169)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم:
1-بالاترین خیر:پیامبر(ص) فرمود:بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10)
2-اولین بهشتی:امام رضا (ع)می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11)
3-مقام شفاعت داشتن:پیامبر(ص) فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12)
4-رهبران اهل بهشت:پیامبر(ص) فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18)
خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة -آل البیت ج1 ص 378

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت است که حضرت فرمودند:
مَن تَطَهَّر َ‌ثُمَ أوَی إلَی فِراشِهِ باتَ وَ فِراشُهُ کَمَسجدِهِ.

هر کس وضو بگیرد ، سپس در رختخواب خود برود و بخوابد، بستر او مانند محل نمازش (عبادتگاهش) خواهد بود. (وسائل الشیعة -آل البیت ج1 ص 378)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره وضو:
1. اگر چیزی به اعضای وضو چسبیده، در صورتی که می داند مانع از رسیدن آب است مانند لاک‌، چسب و رنگ روغنی و یا شک دارد که از رسیدن آب جلوگیری می کند یا نه، باید آن را در زمان وضو برطرف کند و اگر می داند که مانع نیست مانند رنگ حنا ، اشکال ندارد.(مشهور. مخالف= مکارم: اگر مانع بسیار کوچک باشد برای وضو اشکال ندارد.) (رساله مراجع م 290 و سایت مکارم استفتائات عدم وجود مانع در اعضای وضو)
2. چربی روی پوست در اعضاء وضو چنانچه مانع رسیدن آب به بدن نباشد اشکالی ندارد؛ فرقی نمی کند چربی معمولی خود بدن باشد یا چربی که به سبب کرم و مانند آن باشد مثلا چربی کرمهای مرطوب کننده که جذب پوست می شود و مانع رسیدن آب به بدن نیست. ( رساله مراجع م294)
3. اگر بعد از وضو مانعی در اعضاء وضو مشاهده نماید مثل چسب، لاک و بداند که این مانع هنگام وضو بوده است، وضوی او باطل است و اگر با این وضو نماز خوانده باید نمازش را دوباره بخواند. .(مشهور. مخالف= مکارم: اگر مانع بسیار کوچک باشد برای وضو اشکال ندارد.) (سایت مکارم استفتائات عدم وجود مانع در اعضای وضو و رساله جامع م 328)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغة (للصبحی صالح) حکمت 31 ، ص473 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امیرالمومنین علیه السلام که فرمودند: فَمَنْ‏ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ‏ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِین.

کسى که امر به معروف کند، مسلمانان را تقویت و پشتیبانى کرده است. (نهج البلاغة (للصبحی صالح) حکمت 31 ، ص473 )

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر
1. اگر انسان گناهی مانند پایمال کردن بیت المال، رشوه، رباخواری، کم کاری در محل کار، بدحجابی، غیبت و منکرات دیگر را مشاهده کند با وجود شرایط، وظیفه اش امر به معروف و نهی از منکر است و یکی از ابزار این فریضه الهی زبان است؛ آن هم با زبانی نرم و بدور از خشم و نفرت و اگر تمامی افراد جامعه به همین مقدار عمل کنند به تعبیر مقام معظم رهبری گناه در جامعه خواهد خشکید. (اجوبه س1070)
2. انسان نمی تواند به بهانه اینکه دیگران به این وظیفه عمل نمی کنند، این امر مهم را در جایی که شرایطش هست ترک کند. (تحریرالوسیله کتاب امر به معروف م2)
3. در مواردی که جرمی اتفاق می افتد و شرایط امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد و نیاز به ورود دستگاه های نظارتی دارد، واجب است که نهادهاى مربوطه را که از طرف حکومت براى این کار اختصاص یافته‌اند، مطلع نماید؛ اطلاع از وجود شبکه های فساد در ادارات، باندهای خرید و توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی و خانه های فساد از این مصادیق هستند. (اجوبه س 1082 و1083)
خداوند همه ما را مشمول رحمتش بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(ثواب الاعمال ، ص ۱۴۱)

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
امام باقر علیه السلام برای افزایش عمر می فرمایند:
اَلْبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ یَنْفیانِ الْفَقْرَ وَ یَزیدانِ فِى الْعُمْرِ وَ یَدْفَعانِ عَنْ صاحِبِهِما سَبعینَ میتَةَ سوءٍ:

کار خیر و صدقه، فقر را مى بَرند،و بر عمر مى افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى کنند.(ثواب الاعمال ، ص ۱۴۱)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در روایات راههایی برای افزایش عمر بیان شده است که برخی ذکر میشود:
1-صدقه: صدقه شامل دادن واجبات و مستحبات مالی از سوی شخص است و اختصاص به زکات و خمس ندارد. هر کسی به هر میزان که صدقه به ویژه به سائل و محروم دهد، از برکات آن بهره‌مند خواهد شد که از جمله آنها افزایش عمر است. امام باقر(ع) فرمود: کار خیر و صدقه، فقر را می‌برد، بر عمر می‌افزاید و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور می‌کند. (ثواب الاعمال، ص 141)
2-اجتناب محرمات الهی: اجتناب از گناه و عوامل ایجاد غضب الهی از دیگر راه‌های افزایش عمر است؛ زیرا اگر موجبات غضب تحقق یابد، باعث کاهش عمر میشود. در همین رابطه پیامبر(ص) می‌فرماید: مرگ انسان‌ها در نتیجه گناهان، بیشتر از مرگ آنها در نتیجه فرا رسیدن اجل است و زنده ماندن انسان‌ها در نتیجه نیکی‌هایشان، بیشتر از زندگی کردنشان به خاطر باقی بودن عمر است(مکارم الاخلاق، ص 362)
3-شکرنعمت: امام علی (علیه‏ السلام) فرمودند: شکرگزاری فراوان ، عمر را زیاد می‏ کنند و بر مُهلت زندگی می ‏افزایند(غررالحکم،ح9306)
4-رعایت نظافت: امام صادق(ع) می‌فرماید: دست‌هایتان را قبل و بعد از غذا خوردن بشوئید، که فقر را می‌برد و بر عمر می‌افزاید.(محاسن، ج 2، ص 202)
خدواند عمر با برکت به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم

علت کمک به جریان مقاومت را می توان با دیدگاه های گوناگون پاسخ داد که :

توضیح حدیثتوضیحات

اولا:از لحاظ فقهی، وجوب دفاع از سرزمین های اسلامی از ضروریات فقه اسلام است واز طرفی دفاع از مقدسات مثل حرمهای اهل بیت نیز، وظیفه یک محب و دوستدار اهل بیت است.
ثانیا: به عنوان یک مسلمان و شیعه باید کمک کرد ؛چون پیامبر فرمود: هر کس فریاد استغاثه مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمانان را به یاری می طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند، مسلمان نیست(وسایل الشیعة ، ج 11، ص 108) و امام علی(ع) فرمود:«کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید(نامه47 نهج البلاغه)
ثالثا: از باب انسانیت نیز هر فردی وظیفه دارد به همنوع خود در زمانی که به او ظلم می شود کمک کند(تو کز محنت دیگران بی غمی- نشاید که نامت نهند آدمی)
رابعا: از جهت دفاع از جان و مال و میهن خود نیز باید کمک کرد ،چون آن کشورها خط مقدم جنگ ما هستند و گرنه دشمن به کشور ما وارد می شود.
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص3)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله رسیده است که ایشان می فرمایند: إِنَّ الْوَلَدَ الصَّالِحَ رَیْحَانَةٌ مِنْ رَیَاحِینِ الْجَنَّةِ.

فرزند شایسته گلی خوشبو از گلهای خوشبوی بهشت است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص3)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در ارتباط با عبادت کودک ممیز:
1. عبادت کودک ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد در صورتی که درست انجام شود مورد قبول شرع و صحیح می باشد. (عروه الوثقی ج1صلاه القضا م35)
2. مستحب است بچۀ ممیز را به نماز خواندن و عبادتهاى دیگر عادت دهند و این استحباب در خصوص خواندن قضای نماز نیز وجود دارد. (توضیح المسائل مراجع م1389)
3. نماز پسر بچه مثل نماز مرد و نماز دختر بچه مثل نماز زن است. مثلا همان گونه که مرد باید حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند پسر بچه هم باید نمازش را بلند بخواند. (عروه الوثقی کتاب صلاه فصل فی القنوت م17)
4. پوشش دختر بچه در حال نماز مانند پوشش زن بالغ است ولی پوشاندن سر و گردن بر او واجب نیست و مستحب است موهای دختر بچه را در حال نماز بپوشانند. (عروه الوثقی ج1 کتاب الصلاه فصل فی الستر و الساتر م8)
5. تمرین دادن کودک به عبادت باید به صورتى انجام گیرد که موجب ناراحتى و بیزارى او از نماز و عبادت های دیگر نگردد. (رساله مکارم م1204)
خداوند متعال توفیق تربیت فرزندانی صالح به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
نامه 47 نهج البلاغه

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در نامه 47 نهج البلاغه به امام حسن و امام حسین علیهما السلام وصیت می کنند و می فرمایند:
...وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا... .

همیشه دشمن ظالم و یار و یاور مظلوم باشید.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره دفاع از مظلوم:
1. دفاع از مظلوم یکی از ضروریات فقه شیعه می باشد و بر هر مسلمانی واجب است در صورت توانایی از مال و جان و ناموس خود و دیگر مسلمانان در برابر ظالم با رعایت شرایطی دفاع نماید مثلا اگر اثبات حق مسلمانی متوقف بر شهادت در دادگاه باشد بر کسی که شرایط شاهد شدن را دارد شهادت دادن واجب می باشد. (تحریرالوسیله ج1 کتاب امر به معروف و نهی از منکر، فصل فی الدفاع قسم دوم مساله3و4و5)
2. اگر برای دفاع از مظلوم لازم شود که متوسل به زور یا اقدام عملی گردد در این صورت کسی بدون اجازه حاکم شرع و نهادهای امنیتی مثل نیروی انتظامی حق اقدام ندارد؛ البته اگر امکان کمک گرفتن وجود نداشته باشد و افرادی قصد جان و مال آنها را داشته باشند حق دفاع برای آنها با رعایت شرایطی محفوظ است. (تحریرالوسیله امر به معروف، انکار بالید م11، رساله آموزشی ج1 ص335 رساله جامع م2213)
3. دفاع از مظلوم منحصر به کشوری نیست که انسان در آن زندگی می کند بلکه همه مسلمین دنیا باید در برابر هجوم اجانب به کشورهای اسلامی یا مقدسات مسلمانان مدافع یکدیگر باشند خواه از طریق بذل مال یا جان یا هر وسیله دیگر مثل راهپیمائی در حمایت از مظلومین. (رساله مراجع ج2 ص769 ملحقات مکارم 2826)
خداوند متعال با تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام تمام مظلومین عالم را از چنگال ظلم نجات دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

زیارت آداب ظاهری و باطنی دارد که به برخی آداب باطنی اشاره میشود:

توضیح حدیثتوضیحات

1-شناخت امام(ع): کسی که بر چشمه آبی وارد می شود، به اندازه ظرفی که به همراه دارد، از آن چشمه بهره می گیرد و زائری که به زیارت امام می آید به اندازه شناخت و معرفتی که دارد، از زیارت خویش سود می برد. پس پیش از هر چیز ، سطح شناخت و آگاهی خود را درباره امام بالا ببریم و قبل از ورود به میهمانی، صاحب خانه، خصوصیات اخلاقی و رفتاری او و نیز انتظارات و خواسته های وی را بشناسیم.
2-طهارت باطنی: برای حضور در حرم ، زائر باید پاک باشد، هم پاکی ظاهری، هم درونی. غسل، یک طهارت جسمی است، اما توبه طهارت باطنی است؛ توبه و خشوع، لباس روح است،بنابراین باید هنگام قصد زیارت باید ابتدا توبه کرد و از گناهان استغفار جست که توبه شامل پشیمانی،قصد عدم تکرار و ادای حق الناس و قضای حق الله است.
3-اعتقادبه زنده بودن امام: در اذن دخول آمده:( أَللَّهُمَّ إِنّی أَعْتَقِدُ حُرْمَةَ صاحِبِ هذَا الْمَشْهَدِ الشَّریفِ فی غَیْبَتِهِ کَما أَعْتَقِدُها فی حَضْرَتِهِ ، وَأَعْلَمُ أَنَّ رَسُولَکَ وَخُلَفآءَکَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ‏ أَحْیآءٌ، عِنْدَکَ یُرْزَقُونَ، یَرَوْنَ مَقامی، وَیَسْمَعُونَ کَلامی، وَیَرُدُّونَ ‏سَلامی) یعنی: اینکه امام زنده است و ما را می بیند و جواب سلام ما را میدهد وکلام ما رامیشنود. این اعتقاد ازآیه 105 توبه نیز بدست میآید که می فرماید(اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ )
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل‏ الشیعة ج : 13 ص: 503

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها. امام رضا علیه السلام به « ریان بن شبیب » فرمود:
إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَکُونَ مَعَنَا فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا‌.

اگر دوست داری که همراه ما در درجات والاى بهشت باشى، پس در اندوه ما غمگین باش و در شادى ما خوشحال باش. (وسائل‏ الشیعة ج : 13 ص: 503)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره تعظیم شعائر:
1. تعظیم شعائر یعنی گرامی داشتن و اهمیت دادن به علامت‌ها و نشانه هایی که انسان از آن علامت‌ها به یاد خدا می‌افتد و موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود. و یکی از مصادیق تعظیم شعائر، عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام می باشد. ( استفتائات مکارم ج1 س1638)
2. بهترین شیوه برای مجالس عزادرای این است که احکام حلال و حرام خدا بیان شود؛ و همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان نیز تقویت گردد و محبتشان به ائمه علیهم السلام مستحکم گردد. (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم، استفتائات مکارم ج1 س575)
3. در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بی احترامی به اهل بیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی و حرام یا حضور در مجالس مختلط، که اینها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است. (استفتائات بهجت ج4 س6392 ،استفتائات تبریزی ج2 س1918 و مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج2 برپایی مجالس عروسی در ایام شهادت معصومین ص49 و50)
4. عزاداران محترم باید از هر عملی‏ که باعث اذیت دیگران می شود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلندگوها ‏که سبب مزاحمت برای همسایه‌ها می شود. (اجوبه س1448)
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در جلسات عزاداری اهل بیت علیهم السلام را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-باعرض تسلیت ایام شهادت

گاهی سوال میشود که چرا امیرالمومنین(ع) با آن همه شجاعت در برابر حمله به خانه اش قیام نکرد؟

توضیح حدیثتوضیحات

اولا: امام شجاعی حکیم بود و جوانب وعواقب بعدی را که{ نابودی اسلام و بازگشت کفر وهمچنین تفرقه میان مسلمین (بحار، ج‏32، ص‏61)} بود، در نظر گرفت و حفظ اسلام مهمتر از غصب خلافت ظاهری و حتی شهادت همسرش بود،زیرا تمام معصومین(ع) برای حفظ اسلام شهید شدند.
ثانیا: مثالی مهم: دو مادر ادعای مادری نوزادی داشتند که امام فرمود:بچه را از وسط نصف کنید و به هرکدام نصفش رابدهید؛عواطف مادری باعث شد مادرحقیقی کوتاه بیاید تا بچه نمیرد؛ برای اسلام نیز دو مادر(امام-خلفا)بود که صاحب حقیقی برای حفظ اسلام از حقش گذشت تا توسط 4شمشیر(منافقین-مرتدین-رومیان-پیامبران دروغین) ازبین نرود.
علت در خطر بودن اسلام این بود که: 1-خطر منافقین که ظاهرا اسلام آورده بودند،ولی قلبا ایمان نیاورده بودند (سیره بن هشام، ج1، ص584)
2- خطر مرتدین بود که از اسلام برگردند و اصل اسلام به خطر بیفتد که خود امام یکی از علتهای عدم قیامش را همین نامیده است.( انساب الاشراف، ج1، ص587)
3-خطر حمله رومیان بود که قبل از وفات پیامبر(ص) چند بار جنگیده بودند و آماده حمله به اسلام بودند(سیره ابن هشام، ج2، ص642)
4-پیامبران دروغین(مسیلمه و طلیحه) که نماینده پیامبر در یمن را کشته بودند و به سوی مدینه پیشروی می کردند(تاریخ طبری، ج3، ص229-236)
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
علل الشرایع ج1 ص289 خطبه فدکیه

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت شده که می فرمایند:
فَجَعَلَ اللهُ...الْوَفَاءَ بِالنَّذْرِ تَعْرِیضاً لِلْمَغْفِرَه.

خداوند متعال وفای به نذر را موجب آمرزش قرارداد. (علل الشرایع ج1 ص289 خطبه فدکیه)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نذر
1. نذر نوعی توسل بوسیله انجام امور خیر به درگاه الهی به حساب می‌آید و نوعی درخواست از خداوند متعال است. و در نذر انسان متعهد می شود که برای کسب خشنودی و رضای الهی کار خوبی را انجام دهد یا کار بدی را ترک کند.
2. نذر زمانی بر انسان واجب می باشد که شرائطش را داشته باشد.
3. یکی از شرائط وجوب نذر خواندن صیغه نذر است لذا اگر کسی صیغه نذر را بر زبان جاری نکرده و فقط از دل گذارنده است یا اصلا صیغه نذر را نمی دانسته عمل به آن نذر واجب نمی باشد.( مشهور. مخالف= مکارم: کلمه نذر به خودی خود قید لله را در بر دارد.) (سایت مکارم پیک احکام 5 م 11)
4. یکی دیگر از شرائط وجوب نذر این است که انسان عملی را که نذر می کند قدرت بر انجام آن را داشته باشد و اگر در زمان نذر کردن قدرت بر عمل را داشته اما در زمان عمل به نذر توانائی عمل به آن را ندارد چیزی بر او واجب نمی باشد و کفاره‌ای هم ندارد مثلا اگر نذر کرده که در روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها مجلس عزائی بگیرد و اطعامی هم بدهد ولی در زمان عمل به نذر مالی ندارد تا بتواند مجلس عزا را اقامه کند، برگزار کردن مجلس بر او واجب نمی باشد و اگر عمل نکرد کفاره نذرهم بر او واجب نمی باشد. (مشهور. مخالف= مکارم: اگر توانایی عمل به نذر در آن مکان یا آن زمان را ندارد در نزدیکترین مورد به موارد نذر، به نذر عمل کند.) اما اگر در زمان نذر کردن قدرت عمل به نذر را نداشته باشد ولی در زمان نذر بتواند به نذرش عمل کند واجب است به نذرش عمل کند. (توضیح المسائل مراجع م 2647و2641 و سایت مکارم استفتائات تغییر نذر)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-باعرض تسلیت ایام شهادت

گاهی سوال میشود چرا موقع حمله به بیت وحی،حضرت زهرا(س) درب را بازکرد؟ باید گفت:

توضیح حدیثتوضیحات

1-ایشان درب را باز نکرد بلکه موقع حمله ایشان نزدیک در بود و وقتی دید می خواهند به زور وارد شوند تا از تحصن امام و یاران اندکش جلوگیری کنند، در رابست و پشت در ایستاد (تفسیر العیاشی، ج2، ص67)
2- حضرت گمان نمی کرد مسلمان ظاهری، برخلاف قرآن، بی اجازه وارد خانه وحی شود(تفسیر العیاشی، ج2، ص67)
3- تصور حضرت زهرا این بود که با توجه به موقعیت حضرت زهرا (س) نزد پیامبر ،مردم با دیدن حضرت ؛ خجالت بکشند و متعرض نشوند همچنان که عدّه‏اى با شنیدن صداى حضرت صدیقه برگشتند (الإمامة والسیاسة ابن قتیبه، ج1، ص37)
4- وظیفه حضرت زهرا(س) بود که از امام زمانش دفاع کند
5-امام علی(ع) و یاران اندکش در واقع در منزل حضرت، برعلیه کودتاچیان تحصن کرده بودند و حضرت زهرا(س) وظیفه اش این بود تا برای دفاع از حق خلافت، نگذارد، این تحصن شکسته شود.
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل، ج 14،ص502

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها طبق روایتی، از حضرت رضا علیه السلام روایت شده است که فرمودند:
مَنْ تَذَکَّرَ مُصَابَنَا فَبَکَى وَ أَبْکَى لَمْ تَبْکِ عَیْنُهُ یَوْمَ تَبْکِی الْعُیُونُ.

هر که مصائب ما را یادآور شود و گریه کند یا دیگری را بگریاند، روزی که همه گریان باشند او نخواهد گریست. (وسائل، ج 14،ص502)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام عزاداری:
1. عزاداری معصومین علیهم السلام باید به کیفیت مناسب شان آن حضرات برگزار شود و از انجام حرکات یا اعمالی که مناسب شان عزاداری معصومین علیهم السلام نیست یا برگزاری مجلس به صورتی که باعث وهن و سبک شمردن مذهب شیعه می‌شود باید پرهیز شود. (اجوبه س 1460، سایت مکارم اسفتائات احکام عزاداری)
2. اصلاح کردن آقایان یا خانم ها در ایام عزاداری اشکالی ندارد ولی سزاوار است در ایام شهادت رعایت احترام بشود. (سایت مکارم استفتائات احکام عزاداری)
3. مسافرت کردن، اسباب کشی، صله رحم و خرید و فروش در ایام عزاداری اشکالی ندارد.
4. خواندن خطبه عقد در این ایام اشکالی ندارد ولی برگزاری مجلس شادی در صورتی که هتک حرمت محسوب شود جایز نیست؛ البته در برگزاری مجلس موسیقی حرام و مجلس رقص تفاوتی بین روزهای عزا و سایر روزها نیست. (سایت لیدر احکام مناسبتی فاطمیه، سایت مکارم استفتائات احکام عزاداری)
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-- باعرض تسلیت ایام شهادت

زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:

توضیح حدیثتوضیحات

1-دل کندن از غیرخدا:زیارت دل کندن و روی گرداندن است. یعنی از هر چه جز دوست و غیر اوست دل بکند و فقط و فقط به امام نظر دارد. اگر می خواهیم زائری راستین باشیم. باید تمام همت و تلاش خود را به کار گیریم تا در خانه تکانی قلب و روح، هرچه غیر از یار است، بیرون اندازیم. مگر می شود جسم مان در حرم باشد و فکرمان جای دیگر.
2-ملاقات امام نه حرم: باید حواسمان جمع باشد: خانه با صاحب خانه فرق دارد و برای ما زیارت و دیدار با صاحب خانه، سختی و مشقات سفر را به جان خریده ایم نه دیدن خانه! و خانه اگر عزیز می شود و در و دیوارش بوسه گاه می شود و خاک درش توتیای چشم می گردد به حرمت حضور صاحب خانه است. اگر قرار بود به دیدن کاشی کاریها و آینه کاری ها برویم هزاران جای دیگر هم بود
3-زیارت بانشاط انجام دادن : به حکم این که امام زنده و حاضر و ناظر است باید بیش از کمیت به کیفیت اهمیت بدهیم. دعا و زیارت ونماز را با شور و نشاط و بسط روح و شوق تمام انجام دهیم، اگرچه کم باشد. با خستگی و رو در بایستی و بی حوصلگی زیارت نکنیم و از انجام کارها واعمالی که طاقتش را نداریم اجتناب کنیم. چه بسا یک خلوت کوتاه عارفانه، یک زیارت امین الله با شوق و معرفت و دو رکعت نماز زیارت کار صدها ساعت خواندن و قیام و قعود را انجام می دهد.
مهم این است که احساس کنیم با تمام وجود در نزد او میهمانش هستیم، هم خودمان با نشاط، زیارت به جا آوریم و هم همراهان را به زحمت نیندازیم و همه روحیات و ظرفیت ها را در نظر بگیریم.
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code